Jump to content
whiskyforum

Önskan från experter och nybörjare + tips till mig själv.


wolw
 Share

Recommended Posts

Så, provsmakning avklarad :drool2:

 

Först, tack Lemmy ! Balblair Vintage 1990 smakar helt gudomligt, som jag skulle kunna tänka mig att Old Pulteney 17 skulle smaka. Nu har jag bara 12 yo att jämföra med, men mer av allt. Helt enkelt sagolikt god och en underbar fräschhet av aprikos som dröjer sig kvar i munnen flera minuter :winner: Har klappat mig själv på ryggen hela kvällen över att jag köpte två flaskor.

Och tack alla andra som lett mig in på vad som passar mig.

The Dalmore 15 var också mycket god, kommer att bli en permanent gäst hemma.

Glenfarclas 105 var helt OK nedvattnad, till priset jag betalade så var den helt klart prisvärd (335:-/1L inkl frakt), Kanske mer än bara OK, drack sista slatten nu, den växer, får återkomma i frågan. Fast dricka den outspädd var ingen höjdare.

 

Konsigt det här med vad man är sugen på. Funderade på att byta bort mina två oöppnade Bowmore Enigma 1L då jag inte är någon rökfantast, men så häromdagen poppade det upp, "(censurerat), det hade varit gott med en Enigma". Vid rätt tillfälle så måste man nog ha en med lite rök hemma.. Kommer inte riktigt överrens med den så jag byter bort dom till förmån för något roligare.

 

Peter :)

Edited by wolw

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet!

 

Jo men det är väl lite så det är med whisky, rätt som det är så känner man ett sug för det som tidigare känts väldigt avlägset. Jag är själv en stor drickare av rökt whisky och samlar främst på allt som lämnar Islay, bortsätt från ett väldigt begränsat antal speymalts. Det är först på senare år som jag på allvar börjat prova mig fram även bland det orökta.

 

Nåväl vill du ha ett ytterligare tips på en bra orökt whisky så kan jag tipsa om Cragganmore, det släpps dessutom en DE av den med säljstart 1/10.

 

Håkan

 

 

 

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fyllt på mitt förråd och erfarenhetsbank lite grann....

Ex-bourbonlagrat med eventuell sherry slutlagring verkar vara det som mina smaklökar går igång mest på. The Dalmore 15 yo som jag tyckte/tycker var mycket god har blivit omsprungen av flera som är ännu godare. Glenlivet Nàdurra (CS, Ej travel retail versionen) är en ny favorit, mycket frisk och god och otroligt billig på SB. Glenlivet 18 är också en höjdare, mjuk och god myswhisky, löjligt billig på webshoppar (399:-/1L). Old Pulteney 17 yo och AnCnoc 16 yo finns numer också hemma, mycket goda, värda sina pengar men hamnar kanske inte under "mer än prisvärt" som t.ex Nàdurra. Balblair Vintage 1990 ligger dock kvar i toppen, slut hos Balblair tyvärr men finns fortfarande kvar i webshoppar (och antagligen några flygplatser), har två st 1L undanstoppade :).

 

Men det här att ge råd till andra är inte lätt. Vi och ett par bekanta brukar turas om att bjuta på middag, tänkte försöka styra bort honom från de blended han brukar köra. Han gillar inte rökigt, så senast när vi var på middag tog jag med mig en Old Pulteney 12yo, lättdrucken och mycket god (jag tyckte om den från första munnen) och enligt de flesta en perfekt nybörjarwhisky. Men det var ingen höjdare för honom, oljig tyckte han. Där ser man hur olika man kan vara, ska bli kul att bjuda på hemmaplan där man har några fler varianter att bjuda på. Kanske ex-sherry är hans grej ?

 

Peter :)

 

 

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Passar på att rekomenderar en av mina för tillfället favoriter Bowmore Laimrig 15yo som finns i systemets beställnings sortiment för 629:- som borde vara perfekt för dina smaklökar( efter din beskrivning)

Mvh/ Klas

Har fyllt på mitt förråd och erfarenhetsbank lite grann....

Ex-bourbonlagrat med eventuell sherry slutlagring verkar vara det som mina smaklökar går igång mest på. The Dalmore 15 yo som jag tyckte/tycker var mycket god har blivit omsprungen av flera som är ännu godare. Glenlivet Nàdurra (CS, Ej travel retail versionen) är en ny favorit, mycket frisk och god och otroligt billig på SB. Glenlivet 18 är också en höjdare, mjuk och god myswhisky, löjligt billig på webshoppar (399:-/1L). Old Pulteney 17 yo och AnCnoc 16 yo finns numer också hemma, mycket goda, värda sina pengar men hamnar kanske inte under "mer än prisvärt" som t.ex Nàdurra. Balblair Vintage 1990 ligger dock kvar i toppen, slut hos Balblair tyvärr men finns fortfarande kvar i webshoppar (och antagligen några flygplatser), har två st 1L undanstoppade :).

 

Men det här att ge råd till andra är inte lätt. Vi och ett par bekanta brukar turas om att bjuta på middag, tänkte försöka styra bort honom från de blended han brukar köra. Han gillar inte rökigt, så senast när vi var på middag tog jag med mig en Old Pulteney 12yo, lättdrucken och mycket god (jag tyckte om den från första munnen) och enligt de flesta en perfekt nybörjarwhisky. Men det var ingen höjdare för honom, oljig tyckte han. Där ser man hur olika man kan vara, ska bli kul att bjuda på hemmaplan där man har några fler varianter att bjuda på. Kanske ex-sherry är hans grej ?

 

Peter :)

 

 

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Passar på att rekomenderar en av mina för tillfället favoriter Bowmore Laimrig 15yo som finns i systemets beställnings sortiment för 629:- som borde vara perfekt för dina smaklökar( efter din beskrivning)

Mvh/ Klas

 

Tack för tipset, men där andra älskar rök läser jag bara in bismak. Testade Isle of Jura Superstition hos en bekant, i bakgrunden kände jag en god whisky men allt överskuggades av rök. Tyvärr är jag ett hopplöst fall vad gällande rökig whisky :blush: Eller som jag läser på min Glengoyne 17 yo " ...is destilled from air dried barley untainted by the harshness of peat smoke", det är mer min melodi.

 

 

Peter :)

 

 

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Jura - Superstition är ingen höjdare enligt mig även fast jag gillar rökiga sorter..tämligen medioker enligt min trut

Den är riktigt ruggig...

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att prova Nikka Yoichi 10yo om det inte har föreslagits tidigare...mycket god sherrysmak med en liten touch av rök!

 

Rekommenderas starkt!! :blush:

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att prova Nikka Yoichi 10yo om det inte har föreslagits tidigare...mycket god sherrysmak med en liten touch av rök!

 

Rekommenderas starkt!! :blush:

 

 

Kan inte annat än att hålla med om det.... lätt den bästa 10-åringen jag smakat! Fantastiskt god och värd varje krona!

Oskar Vallin

Uppsala

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Finns det någon sida på whiskyforum om hva man anbefalar av whisky och hva man Inte kommer kjøpa igen som man Inte anbelar? Klarar Inte at hitta. Om det er møjlighet kunne någon tippsa mej eller skapa en sånn tråd/sida?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bowmore pack 12,15,18 eller Laphroaig 18? Dessutan 20cl Glenlivet 18 eller Loch Lomond 15 peated 0,5 liter?

 

Please ge meg nåt tips, blir julklapp från frun.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til Trådstartare så kan jag anbefala en oröykad Islay, nemligen Bunnahabhain 12, jag tycker den är mycket bettre i kompleksitet i forhåldande til speysides som Glenlivet, Glenfiddich etc, Bunnahabhain har det lille ekstra, den är heller inte så dyr på systemet.

 

Den är söt, har greddkola och smör i smak och lite salt/maritim, doftar blommor och blåbär bland annat.

 

Bunnahabhain har kjört orökad whisky i sine standarar helt sedan det ble möjligt att laga urökt whisky. Det samma tror jag er fallet med Glengoyne och Macallan.

Link to comment
Share on other sites

Skulle se om det möjligtvis gick att hitta en Port Ellen på whiskyauktion.com det händer ibland. Alla är dock inte fantastiska, kolla betyg på nätet innan du bestämmer dig för villka som är värda att bjuda på. I annat fall en lite äldre glen garioch detta är bara min personliga smak/åsikt !

Jag eftersöker ett tips till mig själv! Om ni skulle lägga runt 3k på en enda flaska, vilken skulle ni då köpa?

  • Like 1

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Jag eftersöker ett tips till mig själv! Om ni skulle lägga runt 3k på en enda flaska, vilken skulle ni då köpa?

Om jag utgår ifrån att du tänker dricka den, så skulle jag lägga dom på en Bunnahabhain eller Caol ila med lite ålder om du gillar Islay.

Annars skulle jag satsa på äldre Glen Elgin, Linkwood eller Longmorn som brukar vara riktigt bra.

Tänkte du spara på hög så satsa på singelcask 80 tal om det går att få tag i, 70 talarna har nog redan passerat 3k tyvärr :mellow:

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...