Jump to content
whiskyforum

Hur gör man för att köpa ett helt fat?


Recommended Posts

Hallå,

 

Vi är 4-5 kompisar som tyckte det skulle vara roligt att köpa ett litet fat ihopa. Idéen dök upp med lite dricka i kroppen och ingen av oss har en aning om hur man går tillväga.

Vi har därför en del frågor som kanske någon här kan svara på.

 

Vilka destillerier säljer fat till privatpersoner?

Finns det förmedlare av andelar i fat som skall tappas?

Vilka storlekar på fat finns normalt?

Vad brukar priset bli ungefär?

Hur funkar det när drickan är tappad och skall hem?

Avgör man själv när drickan skall tappas?

 

Det finns massvis med fler frågor men dom kanske svarar sig själv när vi grävt vidare.

 

Tackar på förhand!

 

 

/Anders

Anders Augustsson, Malmö

Ödmjuk nybörjare! 

Link to comment
Share on other sites

Fat är riktigt roligt. I jul ska jag börja titta på att "beställa". En arbetskollega till mig har fat i Skottland, minns ej destilleri men kan ta reda på det.

"Vanligaste" storleken på fat är 250 liters. Här är jag osäker, finns så mycket som 500?

Kollegan betalade 5000 om jag minns rätt för sin del, minns ej hur många dem var. Tror dem skulle få 25 flaskor(?) när lagringen var klar.. Mackmyra har ju sina fat där det kostar 10 eller 12500...

När Whiskyn är tappad är det många som hämtar i Danmark p.g.a deras alkoholskatt. Det är väl från destilleri till destilleri vart det skickas. Jag vet inte riktigt, men det logiska är väl att man får välja av olika ställen.

Han har även fått en flaska hemskickad från varje lagrat år så man får smaka av allt eftersom. Man avgör i början hur många år Whiskyn ska lagras.

 

Luddiga svar. Kan ta reda på bättre fakta på måndag om du vill.

Edited by Siminho
Link to comment
Share on other sites

Tackar för infon!

Vi siktar nog på Skottland men Mackmyra är helt klart ett alternativ.

 

Har nån mer info så får ni gärna skriva :)

Ha de gott!

 

/Andersh

 

 

 

Anders Augustsson, Malmö

Ödmjuk nybörjare! 

Link to comment
Share on other sites

Fat kan köpas av olika brookers och de är ofta lagrade några år, men det är ofta svårt att hitta något bra, dyrt att få loss fatprover (jag har varit med om upp till 4-500 kr st).

När det väl skall buteljeras tillkommer engelsk alkoholskatt och moms, alternativt om de plockas in av en importör i sverige - svensk alkoholskatt och moms + systembolagets påslag mm.

Viktigt att räkna med alla dessa kringkostnader, då det kanske inte alltid blir så billigt som man först tänkt sig.

 

Pris är svårt att sia om, eftersom det beror på vad vi pratar om för fat osv. De kostar ju olika mycket. Räkna dock med att få loss en 250-300 70cl flaskor från ett fat på 200 liter. Så det

blir mycket whisky om man bara är några få personer.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har några kamrater som är intresserade av ett fatköp, dock så misstänker jag att "gamla" etablerade skottska destillerier är det som gäller.

Har sökt lite och sammanställt nedanstående lista, är det något som är missat?

 

Destillerier att köpa fat från

 

Bladnoch http://www.bladnoch.co.uk/acatalog/Cask_Purchases.html

Bruichladdich http://www.bruichladdich.com/shop/casks

Glengoyne http://www.glengoyne.com/cask_sales/

Isle of Arran http://www.arranwhisky.com/ArranWhiskyCaskSales/

Tullibardine http://www.tullibardine.com/caskoffer.aspx

Glenglassaugh http://www.glenglassaugh.com/caskownership.htm

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Va inne på Bruichladdich och kikade lite på priserna... är det bara jag som tycker att det verkar sjukt billigt? Cask priserna som står där inkluderar enligt vad jag förstår "insurance & storage for 10 years" men inte någon moms.

Däremot kan jag inte hitta någonstans vad det kostar att buteljera tunnan sedan?

 

Åker man dit med bil och hämtar sina flaskor så borde man inte behöva betala någon tull eller svensk skatt heller?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Va inne på Bruichladdich och kikade lite på priserna... är det bara jag som tycker att det verkar sjukt billigt? Cask priserna som står där inkluderar enligt vad jag förstår "insurance & storage for 10 years" men inte någon moms.

Däremot kan jag inte hitta någonstans vad det kostar att buteljera tunnan sedan?

 

Åker man dit med bil och hämtar sina flaskor så borde man inte behöva betala någon tull eller svensk skatt heller?

Nej, men brittisk skatt och moms på totalsumman.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Va inne på Bruichladdich och kikade lite på priserna... är det bara jag som tycker att det verkar sjukt billigt? Cask priserna som står där inkluderar enligt vad jag förstår "insurance & storage for 10 years" men inte någon moms.

Däremot kan jag inte hitta någonstans vad det kostar att buteljera tunnan sedan?

 

Åker man dit med bil och hämtar sina flaskor så borde man inte behöva betala någon tull eller svensk skatt heller?

 

 

Du får betala engelsk moms (vat) och alkoholskatt, och kostnad för att buteljera. Om ditt fat kostar £1000 i inköp för 200l så får du räkna med att det tillkommer i runda slängar £3000 i kostnader.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Spritskatten är 501:- SEK/liter 100% ; i England 23,80 GBP; i Tyskland 13,30 EUR. Eftersom momsen räknas på hela priset slår skillnaden i spritskatt och momssats kan hårt.

Att buteljera och etikettera kostar en del - Springbank tar 55 GBP/per 12 flaskor + moms samt lite administationsavgifter

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Japp, Box skulle säkert vara det bästa valet med tanke på kvalitet. Tyvärr är ett ankare lite för litet för oss..

Jag tror nog att Box kan lagra större fat än Ankare, eller så köper man mer än ett Ankare....

:-) Ring och prata med dem vet ja.

Uffe Karlström

Falköping

 

Ägare av Karlströms Malt

gronahuset.wordpress.com

Link to comment
Share on other sites

Hursomhelst så är det lite roligare att åka till Scotland och hälsa på (sitt) fat.

 

//Peter

Varför ska man välja? Vi har fat både i Skottland och på Box. smile.png

  • Like 1

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Halkar in på denna tråden och spinner vidare på ett förslag som dykt upp här.. Om man vill beställa något som man själv vill hämta upp i Danmark, hur gör man det rent praktiskt? Kan man skriva adressen till ett vanligt postkontor och hämta upp det där?? Mottagaren i Danmark måste ju veta att man kommer dit och plockar upp sin leverans..

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Halkar in på denna tråden och spinner vidare på ett förslag som dykt upp här.. Om man vill beställa något som man själv vill hämta upp i Danmark, hur gör man det rent praktiskt? Kan man skriva adressen till ett vanligt postkontor och hämta upp det där?? Mottagaren i Danmark måste ju veta att man kommer dit och plockar upp sin leverans..

Via Mackmyra tex så har dom en butik som utlämningsställe... du kan alltså inte välja vart i Danmark du hämtar dina flaskor.

Nu vet jag att dom jobbar med att få till ett ulämningsställe i Tyskland också för att få ner kostnaden på flaskorna ytterligare då Tyskland har lägre alkoholskatt än Danmark :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...