Jump to content
whiskyforum

Sample-flaskor


Hargiwald
 Share

Recommended Posts

Hur förvarar ni era småflaskor? Kork på, eller kork av?

Jag har upplevt att när jag haft korken på, så bildas det "fukt" på insidan på vissa flaskor.? Och att det stannar kvar en viss doft i flaskan.

 

Det är kondens som bildas pga olika temperaturer mellan luften utanför och den i flaskan. Bäst är att förvara dem utan kork (tills man får whisky i dem).

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den här tråden börjar bli lite korkad nu..:doh:

 

basbear

 

hehe, så är det nog men man lär sig en del även när trådarna vidgar sig lite, jag kommer tex. inte att dra åt plastkapsylerna så vansinnigt hårt längre.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Vilken kork föredrar ni?

Har själv kört med dom i metall och tyckt dom funkat bra, har iofs alltid tejpat korken med mjuk eltejp när jag har skickat för säkerhetsskull, har än inte hört om någon som läckt.

 

skall beställa nya vilken dag som helst å tror det får bli metall igen...

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Vilken kork föredrar ni?

Har själv kört med dom i metall och tyckt dom funkat bra, har iofs alltid tejpat korken med mjuk eltejp när jag har skickat för säkerhetsskull, har än inte hört om någon som läckt.

 

skall beställa nya vilken dag som helst å tror det får bli metall igen...

Plast..

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Vilken kork föredrar ni?

Har själv kört med dom i metall och tyckt dom funkat bra, har iofs alltid tejpat korken med mjuk eltejp när jag har skickat för säkerhetsskull, har än inte hört om någon som läckt.

 

skall beställa nya vilken dag som helst å tror det får bli metall igen...

 

Jag föredrar också plast, av den anledning Patrik redogjorde för här ovan.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Väcker liv i den här gamla tråden igen... vet att det finns otaliga trådar med tips men kan vara kul om man håller sig till en och samma tråd.

 

Någon som har koll på var man enklast och billigast får tag i sampleflaskor? Själv föredrar jag PET-flaskor, men vet att många gärna vill ha glas.

 

Gärna också tips om vilka man bör undvika, som är av bättre eller sämre kvalitet?

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beställde från Whiskyglas.se, fungerade bra, endast en trasig flaska men fick med någon extra på köpet.

Tyvärr så hade dom den dåliga svarta plastkorken som inte sitter så extremt bra. Märkte att man måste torka helt torrt rönt öppning och gängor, annars fjädrar korken tillbaks när man försöker skruva på den.

 

Beställde även en fylletratt, men tycker att det var betydligt smidigare med mindre spill utan den.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Beställde från Whiskyglas.se, fungerade bra, endast en trasig flaska men fick med någon extra på köpet.

Tyvärr så hade dom den dåliga svarta plastkorken som inte sitter så extremt bra. Märkte att man måste torka helt torrt rönt öppning och gängor, annars fjädrar korken tillbaks när man försöker skruva på den.

 

Beställde även en fylletratt, men tycker att det var betydligt smidigare med mindre spill utan den.

Vet inte hur du gjorde med tratten men att hålla upp den lite så att den inte ligger tätt an mot flaskan underlättar.

Blir vakuum annars och tratten fylls upp och rinner ner sakta med risk för att det blir för mycket.

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur du gjorde med tratten men att hålla upp den lite så att den inte ligger tätt an mot flaskan underlättar.

Blir vakuum annars och tratten fylls upp och rinner ner sakta med risk för att det blir för mycket.

Tandpetare + tejpbit löser problemet :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Går lika bra utan tandpetare + tejpbit om man bara gör som jag skrev....men alla sätt är bra utom de som är riktigt dåliga :)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Visst känner jag till fysikens lagar, men jag hade nog kanske räknat med att dom som tillverkat den tagit hänsyn till detta lilla problem. Att hålla i den med ena handen fungerar givetvis men för mig blev det smidigare att hälla utan tratt om jag ändå skall hålla på och fippla med flaskan... men den kanske går att modda med en hammare och mejsel!? :)

 

Vad har ni för erfarenheter av de svarta plastkorkarna? Har dom fungerat bra för er?

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte nordicpack Reyan?

 

Dom svarta (eller vita för den delen) plastkorkarna kan fjädra tillbaka lite om det kommer vätska uppe på flaskan eller i gängorna... Så om man torkar av de flaskor som man spiller en droppe eller två på så fungerar dom utan problem i 99,99% av fallen :)

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...