Jump to content
whiskyforum

Malt Maniacs Awards 2011


basbear
 Share

Recommended Posts

Rent spontant känns inte årets resultat lika spännande och uppfriskande som de senaste åren.

 

Någon som vet varför Serge och Johannes inte var med i år?

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Årets "blindstyren" har druckit upp! B)

 

http://www.maltmaniacs.org/2011-jury-report.pdf

 

basbear

Kul att glenfarclas 9 år kom på silver plats, inte illa...

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Rent spontant känns inte årets resultat lika spännande och uppfriskande som de senaste åren.

 

Någon som vet varför Serge och Johannes inte var med i år?

 

 

Håller med, känns som många "repriser" från tidigare awards. Sedan förstår jag mig inte på Peter Silver, han verkar vara lite av en tvärtemot-gubbe, men roligt är det.

Edited by Dricke
Link to comment
Share on other sites

Rent spontant känns inte årets resultat lika spännande och uppfriskande som de senaste åren.

 

Någon som vet varför Serge och Johannes inte var med i år?

 

Please elaborate!

 

Själv tyckte jag det var färre men roligare saker i år men jag är ju aningen partisk :). Det jag kan tycka är synd är att kvalitet kostar så förbaskat mycket :(. ALLA guld är superdyra, trist. Men guldkorn (eller silverkorn rättare sagt..) finns i mängd.

 

Serge och Johannes hade inte tidsmässig möjlighet att vara med i år.

 

Peter har tveklöst en egen smak. Är inte mycket för sherry vilket är lite unikt.

 

mvh,

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

ALLA guld är superdyra, trist.

Inte bara superdyra utan också supersvåra att få tagi :(

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt för MM Awards, som jag tycker är den överlägset bästa köpguiden när något hissas där så kan man ge sig (censurerat) på att det är bra grejer. Till skillnad från andra biblar i branschen, men samtidgt kan jag tycka att det är lite synd att gossarna är så hårda sherrybögar. Awardens toppwhisky är ofta extremwhisky, whisky som sticker ut, flytande läder och gummiporr. Onekligen är det så att en medioker whisky som är mörk som synden och fylld av tunga smaker har större förutsättningar att tilldelas goda betyg än en finstämd bourbonlagring. Men som sagt, keep up the good work Robban och ni andra.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Please elaborate!

Hur utvecklar man spontanitet ;):D

 

Det är nog inte själva MM Awards'n och omdömena bakom jag tänker på. Det är nog mera den whisky som tävlar ...

 

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera Talisker OB 30 år 2010 som var med två gånger. De flesta Maniacs var utomordentligt kalibrerade och satte exakt samma poäng (t ex Robert) eller ganska nära. Men två hade 7 poäng i diff och en hela 13 poäng. Vem var det som hade denna stora diff? Jo Ralfy :doh:

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Hur utvecklar man spontanitet ;):D

 

Det är nog inte själva MM Awards'n och omdömena bakom jag tänker på. Det är nog mera den whisky som tävlar ...

 

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera Talisker OB 30 år 2010 som var med två gånger. De flesta Maniacs var utomordentligt kalibrerade och satte exakt samma poäng (t ex Robert) eller ganska nära. Men två hade 7 poäng i diff och en hela 13 poäng. Vem var det som hade denna stora diff? Jo Ralfy :doh:

 

Sant om whiskyn där, det är i stort sett samma gäng som skickar in varje år.. och i år ville vi dessutom få ner antalet lite eftersom 260+ som det var förra året var faktiskt lite väl galet. Kul du märkte Taliskern där, är förvånad över mitt låga betyg på den men.. tja, det är ju som det är :)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med importören NIGAB och de hade bara 1 flaska kvar av Glendronachs #712 igår (de ser sin lagerstatus med 1 dags försening på sitt kontor).

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med importören NIGAB och de hade bara 1 flaska kvar av Glendronachs #712 igår (de ser sin lagerstatus med 1 dags försening på sitt kontor).

 

Det var lite det jag var orolig för. Men nåja, finns säkert annat att köpa annars!

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Glendronachs smakprofil. Så en #712 är beställd!

Hugger hemskt gärna ett sample av den, om du får napp.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Inte bara superdyra utan också supersvåra att få tagi :(

Denna finns i Sverige, men är lik förbaskat dyr.

Men gooood! Testade den i Örebro för ett tag sedan.

Blended :-)

Edited by Benke Olsson

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Ni missar väl inte Thumbs Up Award i Ultra Premium?

Strathisla 1970, G&M, sanslöst gott

 

Har beställt en flaska till av den, riktigt bra! Vissa dagar är -70 bättre än -69 för symposion, (#6026) som kom för något år sedan. julgodis!

Thorbjörn Porsander
Åter i Skåne!
tobbe.lindberg@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Ni missar väl inte Thumbs Up Award i Ultra Premium?

Strathisla 1970, G&M, sanslöst gott

 

Dagens sanning. Den, Amrut Portonova och Glen Grant 59yo bör stå i varje whiskynörds skåp om jag fick bestämma.. ok, med Glen Granten undantagen då eventuellt :/.

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

"No Medal = Below 80 points (the sort of stuff that might win a gold medal in other competitions... ;-)"

 

KaBOOM!! Där fick dom! :lol:

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Ni missar väl inte Thumbs Up Award i Ultra Premium?

Strathisla 1970, G&M, sanslöst gott

 

http://www.systembol...earchquery%252c

 

Kunde inte motstå, blev en beställning....

Erik Nygren

Ardbeg Committee

Springbank Society Member

Friends of Classic Malt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...