Jump to content
whiskyforum

Laffe CS slutar?

Recommended Posts

Tidigare har det ju sagts, lite grovt, att Laffe CS skall försvinna. Men då var det den föregående som skulle bytas ut mot batch-utgåvorna. Sådana "frön" leder till rykten ... men vi får väl se vad framtiden har att ge. Sedan tycker jag att det låter lite märkligt att en viss batch bara skall säljas på den amerikanska marknaden. Varför då tro? Säljer de för dåligt i Europa? Nej knappast. Men kanske tillgången på lämpliga fat (med minst 10-års ålder) börjar tryta, så att man får inrikta sig på specifika marknader.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

• 1 month later...

Var på tasting med Vick Stevens från Laphroaig och hon kunde bekräfta ryktet, batch 4 är endast för Amerikanska marknaden. Jag fick inget direkt svar ang. fortsättningen efter det, tyvärr.

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Var på tasting med Vick Stevens från Laphroaig och hon kunde bekräfta ryktet, batch 4 är endast för Amerikanska marknaden. Jag fick inget direkt svar ang. fortsättningen efter det, tyvärr.

Inget svar på "Varför"?

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

1329065338[/url]' post='163547']

Inget svar på "Varför"?

Nja, inte direkt. Hon var ganska tagen själv över detta och hade även nappat åt sig ett antal lådor till destilleriets butik. Om jag förstod rätt har det väl att göra med utbud kontra efterfrågan (naturligtvis..) dvs. det räcker helt enkelt inte till alla och jenkarna gillar Laffe.

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Om jag förstod rätt har det väl att göra med utbud kontra efterfrågan (naturligtvis..) dvs. det räcker helt enkelt inte till alla och jenkarna gillar Laffe.

Det stämmer med vad jag har hört på destilleriet. Efterfrågan på Laphroaig är större än vad man lyckas producera. Ett angenämt problem förvisso, men det har naturligtvis sina nackdelar för konsumenterna.

Hade man låtit bli att koka orökt till blend-whisky så kunde vi kanske fått "riktig" Laphroaig till alla marknader? (även om jag gärna hade provat unpeated Laphroaig...)

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.