Jump to content
whiskyforum

Alkohol och hälsa


Recommended Posts

Jag antar att jag inte är ensam om att ha några vita veckor i sträck emellanåt för att låta levern få semester. När jag nu påbörjat en sån period efter en lång julledighet, får jag höra att läkarna kommit fram till nya rön. Nu menar man tydligen att några vita dagar varje vecka är skonsammare mot kroppen. Har ni hört det här, och hur gör ni själva?

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att jag inte är ensam om att ha några vita veckor i sträck emellanåt för att låta levern få semester. När jag nu påbörjat en sån period efter en lång julledighet, får jag höra att läkarna kommit fram till nya rön. Nu menar man tydligen att några vita dagar varje vecka är skonsammare mot kroppen. Har ni hört det här, och hur gör ni själva?

Jag är nog mest "helgsippare". Med vit vecka var 6:e p.g.a. jourtjänst.

Men visst blir det mera under storhelger och semestrar :rolleyes:.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har vita dagar söndag-torsdag, varje vecka. Har alltid haft som princip att inte dricka alkohol på vardagarna.

Enda undantaget är när jag går på whiskyprovning som oftast är på torsdagar sisådär varannan månad.

 

Jag tror att om man dricker mer eller mindre varje dag så ligger man i farozonen för att bli alkoholist, även om

man bara dricker små mängder så kan det skapa ett beroende. När man börjar tänka i banor som vita

helger eller vita veckor så kan det redan ha gått för långt.

Dessutom så ökat fettman i takt med intag av alkohol, kanske något att tänka på när man sitter där en tisdagskväll

och tar ett par whisky och kanske även en öl till..

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

2-4 gånger i veckan dricker jag whisky. Oftast bara 1-3 drams, ibland fler. Vita veckor/dagar har jag aldrig prövat, men borde nog kört det under singelåren då man var berusad 2-3 gånger i veckan istället. Numer är det väl knappt 2-3 gånger per år, så jag känner mig lugn över mitt alkoholintag :)

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Dricker ganska ofta fre och lör, åtminstone lite vin till maten och någon dram, ibland mer och en eller två drams en dag i veckan... Resten är vita. Oftast i alla fall :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

När man börjar tänka i termerna av vita veckor har man redan problem. Jag dricker för att det är gott. Jag dricker när jag är sugen. Jag kan stå framför whiskyhyllan och tycka att "Nä, jag vill inte ha nåt ikväll." utan att behöva reflektera ytterligare. Så länge jag håller mig till detta är jag inte orolig. Blir väl fortfarande en och annan fylla, men endast när jag inte ska jobba dagen efter...

Om det är gott nog att dricka, är det gott nog att dricka igen!

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så ökat fettman i takt med intag av alkohol, kanske något att tänka på när man sitter där en tisdagskväll

och tar ett par whisky och kanske även en öl till..

 

Då får man väl se till att motionera så att man kan dricka kalorier med gott samvete. Tränar gör jag, men jag hade nog haft gott samvete ändå, det är inte så krävande. Vita veckor har jag inte börjat med, levern klarar nog av de små mängder den tvingas hantera. Lite extra får den jobba torsdagar som denna då man blir utbjuden på middag av nöjda kunder som man dragit el åt ;)

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Med relativt små barn hemma så är det svårt att planera whiskyintaget då jag gärna vill sitta i lugn och ro och prova mina godsaker (som precis exakt nu till exempel..).

Det kan alltså bli whisky varje kväll under en vecka likaväl som ingen whisky alls under en tid.

Om det är måndag eller lördag kvittar för mig.

 

Däremot har jag som tumregel att inte dricka på mina egna whiskyprovningar då de är rätt många numera.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Då får man väl se till att motionera så att man kan dricka kalorier med gott samvete. Tränar gör jag, men jag hade nog haft gott samvete ändå, det är inte så krävande. Vita veckor har jag inte börjat med, levern klarar nog av de små mängder den tvingas hantera. Lite extra får den jobba torsdagar som denna då man blir utbjuden på middag av nöjda kunder som man dragit el åt ;)

Jag tänkte på att det är lätt att dra på sig en rejäl gubbmage om man ofta dricker alkohol och kanske tom kombinerat

med felaktig mat och mycket stillasittande.

Fast träning är bra, vare sig man dricker flera dagar per vecka eller om det bara blir lör-sön. Själv så går jag på gym

3 ggr/vecka och kör allt från styrketräning till ren konditionsträning och kan därför lätt unna mig en pizza eller två på helgen

tillsammans med nån öl och lite whisky. Nu låter det säkert som att jag ser ut som en atlet eller nåt, men det gör jag inte..

 

Känner igen det där med "utbjuden på middag av nöjda kunder som man dragit el åt"... :rolleyes:

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne faktist och helt klart något jag tycker man med fördel ska ta upp och diskutera även här på forumet, absolut inte rygga undan från!

 

Vad jag förstått ifrån sådana anti-alkoholfoldrar som man kan läsa när man ändå sitter i väntrummet på vårdcentralen, så är det ju främst själva fyllorna som är farliga, när det kommer till risk för alkoholism. Som jag förstod foldern senast så är det mindre riskfyllt att dricka ofta med så små mängder att den riktiga fyllan aldrig inträder, Sen finns förstås andra hälsorisker med levern och den allmänna övervikten, osv... måste gå att hitta motsvarande information på nätet också, hm...

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

Med relativt små barn hemma så är det svårt att planera whiskyintaget då jag gärna vill sitta i lugn och ro och prova mina godsaker (som precis exakt nu till exempel..).

Det kan alltså bli whisky varje kväll under en vecka likaväl som ingen whisky alls under en tid.

Om det är måndag eller lördag kvittar för mig.

 

Däremot har jag som tumregel att inte dricka på mina egna whiskyprovningar då de är rätt många numera.

 

Den tumregeln kan du fetglömma när du ska hit till hösten mannen :P

 

Själv dricker jag extremt sällan så mycket som en droppe sön-tors beroende på mitt nattjobb vilket gör att det kan bli en del på helgen och då speciellt på lördagar. Trots detta kan det ibland inträffa att jag helt enkelt inte känner för att ta en whisky någon fredag efter en hård arbetsvecka vilket gör att det ibland blir så lite som en dag i veckan som jag provar lite godis. Att jag dessutom tränar ganska hårt gör att jag inte är det minsta orolig för mitt drickande och vita dagar eller perioder är något jag aldrig ens reflekterat över.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Svårt att skriva något här utan risk att det kan misstolkas och förstoras upp..Men rent generellt så känns det som om man funderar och reflekterar över vita perioder så tror jag att man ofta ligger farligt högt i sitt alkoholintag. Har vänner som med stolthet inrösten kan säga att de inte druckit en droppe under en helg, och då undrar jag om det verkligen är något som man måste påpeka (nästan skryta av).. Mitt whiskyintag blir ibland en 2:a en vardagskväll i lugn och ro. Ibland 3-5st som inledning på en fest men generellt kommer jag att behöva köpa ny förvaringsplats snart för jag köper flera gånger mer än jag dricker upp.. Tur att man kan kalla det för en samlarhobby då:) Tränar 2-4 gånger i veckan men kopplar det mer till mina matvanor och kommer inte att ändras om jag dricker mer eller mindre whisky. Har läst att levern tar mer stryk av ett utspritt/dagligt intag som vin till maten, öl till kvällsmackan osv. Men att man "gör av med" fler hjärnceller och att kroppen tar stryk där och då om man tar en bygdefylla.

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Kör själv med devisen att bättre dricka en "större" mängd sällan (oftast fredag lördag) än en mindre mängd ofta typ vardagar.

Tror det även funkar med kosten äter nyttigt i veckorna och "syndar" lite om helgerna.:whistling:

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig - någon får gärna kolla upp detta - att alkoholens nedbrytning redan vid låga halter orsakar hormonrubbningar.

Hormonrubbningen är testosteronbrist och östrogenöverskott (för män, hur det är för kvinnor vet jag inte).

 

Så dricker ni ofta så dricker ni som kärringar :-)

Edited by paer

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det är väl ingen tvekan om att det inte är bra att dricks för mycket whisky...

Det är väl å andra sidan ingen av er därute som tror att det är en hälsodryck?

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde frågan till min vän som är doktor,och fick svaret att det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än att samla ihop det och dricka det en gång i veckan. På frågan om skadlig mängd så fick jag svaret att upp till ett 5-7 dl. i veckan är helt ofarligt förutsatt att det fördelas på veckans dagar istället för vid ett tillfälle.jag tar in 2-3dl. i veckan fördelat på dom flesta dagarna.kan tillägga att kolesterolvärdet sjunkit drastiskt sedan jag började sprida ut intaget.alkohol är hälsa är min slutsats.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde frågan till min vän som är doktor,och fick svaret att det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än att samla ihop det och dricka det en gång i veckan. På frågan om skadlig mängd så fick jag svaret att upp till ett 5-7 dl. i veckan är helt ofarligt förutsatt att det fördelas på veckans dagar istället för vid ett tillfälle.jag tar in 2-3dl. i veckan fördelat på dom flesta dagarna.kan tillägga att kolesterolvärdet sjunkit drastiskt sedan jag började sprida ut intaget.alkohol är hälsa är min slutsats.

Det där låter skumt, är det felskrivning? 5-7 dl är ju i princip en flaska i veckan! Å andra sidan, om du menar cl, så är ju 5-7 cl ca hälften av de "7 st normalglas", vilket innebär ca 2x 7 cl, som det rekommenderas att man max dricker på en vecka.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

dl 40% starksprit svarade han,frågan var hur mycket är skadlig mängd.inte rekommenderad mängd.rekommendationer kommer ju från socialstyrelsen.ett räkneexempel är 9st halvliters burkar öl på 6% är samma alkoholmängd som ett helrör,det blir en dryg burk om dan och det låter inte mycket. Jag snubblade in på alkoholprofilen och där kan man fylla i och kolla sina vanor,att fylla i dagligt intag och små mängder verkar vara okey men samla ihop det verkar vara sämre enligt sajten.

Edited by Islafan
Link to comment
Share on other sites

Det kan variera mycket för mig, men det är väldigt sällan jag har en vecka utan åtminstone någon vit dag.

 

Att det är bättre med flera små tillfällen än ett stort låter ganska vettigt. Det är klart att det är bättre för levern och resten av kroppen att lugnt kunna processa en liten mängd alkohol då och då istället för att behöva arbeta på högvarv en gång i veckan för att sen ta det lugnt. Det märks ju på bakfyllorna; en ordentligt mängd sprit ger en ordentlig bakfylla, men en liten mängd sprit ger ingen bakfylla alls, i de flesta fall. Därmed inte sagt att inte vita dagar är en väldigt bra idé.

 

Vad det gäller ölmagarna så är den senaste rönen att kroppen prioriterar alkoholförbränning över fettförbränning, som i princip får stå på standby medan alkoholen tas om hand, så det är inte bara kalorier (och kolhydrater om man nu gillar öl, som jag tror att många av oss gör) som spökar.

Edited by Hargiwald
Link to comment
Share on other sites

För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja påstå att det tyvärr inte finns särskilt många seriösa, adekvata och vetenskapligt objektiva studier i Sverige på detta område. Utan de flesta har liknande brister som de två studier som nu tvistar huruvida våldsamma dataspel leder till ökad aggression.

 

Fredrik Nyström professorn i intermedicin (endokrinologi) vid Linköpings universitet är väl dock en av de få som lyckats presentera en studie av det seriösare slaget, dock baserades studien på konsumtion av rödvin.

 

En testgrupp skulle dagligen dricka, 3dl (män) alt. 1.5dl (kvinnor) rödvin i tre månader och den andra testgruppen skulle vara helnyktra (kontrollgruppen).

 

Resultatet visade att LDL kolesterolet (det farliga) hos vindrickarna sänkts med 17% jämfört med kontrollgruppen och några försämrade levervärden eller ökad fettvävnad kunde inte heller påvisas hos vindrickarna.

Så under förutsättning att man inte har anlag för alkoholmissbruk är det bättre att sprida ut intaget över hela veckan än att spara det till helgen.

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man, för säkerhets skull, sprida ut det över veckan och därefter ta en rejäl, koncentrerad dos på helgen också.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Liksom det mesta man kan njuta av så är väl whisky bäst i rimliga mängder. Det svåra är ju som sagt att veta vad som är rimligt.

 

Jag tar i normala fall kanske ett glas med 2 cl en gång i veckan. Bara helgdagar dock. På sommaren och framför allt semestern blir det betydligt oftare.

 

Jag tror att så länge man dricker för att det är gott och inte för alkoholen så bör det vara lugnt åtminstone med beroendet.

 

Hur hälsan påverkas är ju svårt att avgöra från person till person. Alkohol skadar nog alltid, men det gör å andra sidan de flesta njutningsformer. T.ex socker är ju inte heller bra för kroppen. Eller snus. Eller cigaretter. Eller cigarrer. Var ska man lägga ribban? Det finns ingen manual. Jag vill leva ett långt liv, men ett långt liv utan njutningar är inte så kul heller. Ordet "lagom" av allt torde vara den mest rimliga vägen - motion, mat och dricka. Någonstans där ligger den gyllene medelvägen tror jag.

 

Jag håller dock med om att man nog borde se över sitt konsumerande om man ser sina uppehåll som vita dagar/veckor/månader. Jag har inga såna själv. Jag dricker ibland när jag är sugen på en god whisky eller en kall öl, men jag kan lika gärna låta bli. Kallt vatten är också gott.

 

Whisky är för mig fantastiskt gott och jag dricker för smaken. Att det är alkohol i drycken är en nackdel. Dock inverkar ju alkoholen även på smaken, så det är lite moment 22 där.

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...