Jump to content
whiskyforum

Whisky som mognar på flaska


Ek-kork för flaskmognad  

21 members have voted

  1. 1. Vad tror ni om whisky som mognar på flaska med ek-kork?



Recommended Posts

-

 

Vi är några teknologer som retat oss på att whisky bara mognar på ekfat.

 

Så vi vill använda långa ek-korkar ca 10-20 cm, med plast/kork-täthylsa, av olika slag för att få

 

whisky att fortsätta mogna på flaska eller tappas direkt och mogna på flaska då whiskeyn kan andas/ges oxideringsprocess genom ek-korken..

 

Ek-korken ligger då hela tiden i whiskeyn och kan andas genom plast/kork-täthylsan.

 

Ek-korkarna bör bli svedda i olika grader precis som ekfat och olika metoder bör utprovats.

 

 

 

 

Finns det några här som ska buteljera eller sätta ett ekfat men vill prova något nytt?

 

Hör av er så diskuterar vi olika lösningar.

 

 

 

 

M.Sc. Magnus

Edited by jlivingstonsg

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat............... :D

Förenade Religioner, FR , (som FN men för världens religioner)

http://www.uri.org/

Är med i Röda Korset och har varit med i Amnesty och Svenska Freds.

www.gamereality.se

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Compass Box redan har gjort nåt liknande.

 

Det togs inte väl emot av the skottska puristerna om jag minns rätt.

Edited by Melin

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Skulle personligen inte gå så långt att ens överväga långa ekstavar i mina flaskor på skoj. Däremot är jag övertygad om att flasklagring sker i whiskyn även om en mycket längre tid än tex vin. Vissa enklare att upptäcka än andra och kanske först efter 15-20 år på flaska.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Vi är några teknologer som retat oss på att whisky bara mognar på ekfat.

 

Måste säga att det var nog en av de konstigaste saker jag någonsin hört någon reta sig på.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Låter som en kul idé, men om jag ska vara ärlig så tror jag att resultatet blir sådär... Men det är bara en gissning tills jag blivit "överbevisad"! Med det vill jag säga att jag vill ha ett sample (provsmakning) när ni testat klart! ;-)

 

Det finns många faktorer som påverkar när en whisky mognar på fat, t.ex. att fatet "andas", vilket inte kommer att ske i en flaska med tät kork inbillar jag mig!

 

Men kör på som ett experiment, ni behöver skaffa new-make/råsprit från ett destilleri och sen gå till den lokala snickaren för att få en bit ek i lämplig längd svarvad så att den passar i flaskans hals. Sen är det bara att testa på!

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Blir inte detta som att lagra på glasfat med en större ekkork? Ganska säker på att detta låter mer än vad det ger ... men har man tid och lust så ...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det där kommer att fungera ypperligt men ni kommer bara att få med några få av faktorerna som ger en bra fatlagring.

 

Som finish-experiment för att rädda ett snedköp eller för att variera en virre man har förmånga flaskor av skulle jag kunna prova det (om jag satte mig i den situationen).

 

 

 

 

Väntar otåligt på att nästa whiskymässa skall börja

Link to comment
Share on other sites

Tanken är väl att man vill buteljera sitt fat när

whiskyn peakar.

Tidens tecken är väl inte brist på ekens inverkan på whiskyn,fler och

fler destillerier släpper sin whisky ung.

Då har den legat på bra fat en kort tid som bidragit med

fatets alla smaker.

Problemet nu för tiden är,i alla fall i mitt tycke,en

underexploatering av syre-år på fatet,alltså.

 

En kul ide,men inget jag tror på i någon större utsträckning :unsure: .

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

whisky att fortsätta mogna på flaska eller tappas direkt och mogna på flaska då whiskeyn kan andas/ges oxideringsprocess genom ek-korken..

 

 

Det kommer inte att bli någon vidare oxidering genom ekstaven, då den är alldeles för lång för att oxideringen skall kunna gå igenom. I ett vanligt ekfat

har du en godstjocklek på 15-20 mm, men nu pratar vi 100-150 mm, och genom dessa 20 mm (diametern på ekstaven) skall all oxidering gå igenom.

Lagring kan man ju inte kalla det, men däremot kan ni nog lyckas laka ut eksmak ur pinnen, men det är ju inte samma sak som lagringen i ett fat.

 

 

 

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Vi är några teknologer som retat oss på att whisky bara mognar på ekfat.

Så vi vill använda långa ek-korkar ca 10-20 cm, med plast/kork-täthylsa, av olika slag för att få

whisky att fortsätta mogna på flaska eller tappas direkt och mogna på flaska då whiskeyn kan andas/ges oxideringsprocess genom ek-korken..

Ek-korken ligger då hela tiden i whiskeyn och kan andas genom plast/kork-täthylsan.

Ek-korkarna bör bli svedda i olika grader precis som ekfat och olika metoder bör utprovats.

Finns det några här som ska buteljera eller sätta ett ekfat men vill prova något nytt?

Hör av er så diskuterar vi olika lösningar.

M.Sc. Magnus

Jag har inhandlat ett flertal "halvtaskiga" flaskor, som bara blivit stående. En del t.o.m. korkskadade!

Dessa har jag hällt över på ett 3-litersfat som jag inhandlat från Thorslund och döm om min förvåning, men dessa har blivit riktigt bra!

Nu har jag haft både sherry och portvin på fatet tidigare och "lakat" ur det med whisky emellanåt, men nu är det mer eller mindre en "sista vila" för de whiskys som jag inte gillar jättemycket.

Resultatet är att jag fått en "living cask" som de flesta av mina vänner betraktar som "GRYM". Någon ville att jag skulle lansera den på Systembolaget, för det var den godaste whiskyn han smakat hittills :rolleyes:.

Nåväl, kontentan av mitt resonemang är att strunta i att experimentera med konstiga korkar och att lägga pengarna på ett litet fat istället (som paer föreslog).

Tror att ni får ut mera av detta än av att experimentera med korken.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Nåväl, kontentan av mitt resonemang är att strunta i att experimentera med konstiga korkar och att lägga pengarna på ett litet fat istället (som paer föreslog).

Tror att ni får ut mera av detta än av att experimentera med korken.

 

Jo där har man ju något som funkar.. Men att göra något som alla andra gör är väl inte att experimentera? :rolleyes:

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jo där har man ju något som funkar.. Men att göra något som alla andra gör är väl inte att experimentera? :rolleyes:

 

Precis

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat............... :D

Förenade Religioner, FR , (som FN men för världens religioner)

http://www.uri.org/

Är med i Röda Korset och har varit med i Amnesty och Svenska Freds.

www.gamereality.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...