Jump to content
whiskyforum

Ardbeg day bottling 2:a juni


Robins
 Share

Recommended Posts

Fick sms från Systembolaget i Nordstan (Göteborg) nyss om att min order är makulerad pga "slut hos leverantör". Då hade jag pratat med dem i fredags och allt såg bra ut;"inget att oroa sig för, Du har flaskorna på måndag!".

 

Så.. Om någon sitter på en extraflaska så är jag intresserad!

 

Alexander Walleräng

 

Y.N.W.A.

Link to comment
Share on other sites

Var i en butik och la beställning på en flaska, men några timmar senare när jag kom hem så tänkte jag att det är lika bra att göra en beställning på nätet av en flaska till för säkerhets skull, men då valde jag ett annat bolag att hämta den på. Nätbeställningen dök upp i veckan men inte ett spår av den jag gjorde i butiken.

 

Ringde mitt bolag där jag varit inne i butiken och beställt och hade inga större förhoppningar om att den skulle finnas då inget SMS kommit och hade laddat för att komma med lite synpunkter efter att ha läst alla inlägg. Men dröm om min förvåning när den fanns i butiken redo för uthämtning. SMSet hade däremot försvunnit i cyberrymden som dom uttryckte det. Så hade jag inte ringt hade jag blivit blåst på flaskan!

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Systembolaget har ju inte skött detta snyggt, men det är ju ingen nyhet att saker går snett där eller hur. Dinosaurien har ju ställt till det förr, så att säga. Men givetvis måste de hitta en lösning på det, med olika typer av spärrar. Inte tu tal om det.

 

Med risk att få på pälsen så är ändå min undran: varför skall så många beställa fler än 1-2 flarror? Vi som häckar här njuter väl upp det mesta vi köper? Jag kan tycka det är lite tråkigt när det skall spekuleras i whisky på bekostnad av andras njutande. "Surt sa räven" kanske ni tror, men jag fick den flaska jag beställde. En flaska som dessutom till lejonparten har samplats upp.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju hända att man köper mer än bara till sig själv, eller hur?

Om nu inte leverantören har begränsat hur många man för köpa, så är det väl upp till var och en hur många han/hon vill köpa?

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Magnus! Många av oss har utnyttjat systemet till vår fördel då och då och köpt så mycket vi kan, men det betyder fortfarande inte att det inte är fel på systemet. Att det ibland går att beställa obegränsat med flaskor beror säkert dessutom till viss del eller helt på leverantören! Systembolaget har ett icke fungerande ordersystem, det är det kritiken mot Systembolaget gäller!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med i kritiken mot Systembolaget.

 

Men jag har en känsla av att en och annan kommer sälja av sitt överskott (som de fått av "slump"), kanske till dubbla priset. Det tycker jag är tråkigt för de som blev utan (speciellt pga "slump") från början, eller hur?

 

Om alla som ville ha Ardbeg Day hade nöjt sig med att beställa en (eller två för att man även beställde en till sin kompis som satt fast i ett möte), så hade det kanske räckt till alla. Är det en otrevlig tanke, så har i varje fall inte jag något mera att säga i detta ärende.

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju hända att man köper mer än bara till sig själv, eller hur?

Om nu inte leverantören har begränsat hur många man för köpa, så är det väl upp till var och en hur många han/hon vill köpa?

Nej, då tycker jag nog var och en får köpa "sin" flaska, precis som de skulle fått göra om det hade varit ett butikssläpp.

 

Vissa verkar ha en obegränsad budget för whisky, grattis i så fall, men varför skall ni sätta käppar i hjulet för oss som bara vill ha en enda flaska att njuta av? Varför inte börja med att alla som vill får beställa en enda flaska, finns det sedan något kvar efter ett par dagar så öppnar man för tilläggsbeställningar. Uppenbarligen finns det en funktion för ransonering vid e-beställningar, den har ju använts när det släppts dyra viner så det är knappast där haken finns.

 

Sen kan jag hålla med om att det är mot SB kritiken skall riktas i första hand, inte oss nördar sinsemellan. Men som Benny säger, nog kommer en och annan butelj att dyka upp till salu här...

Link to comment
Share on other sites

Att man väljer att lägga skulden på de som sitter i supporten med upprörda och otrevliga mail när de försöker vara hjälpsamma är under allt förstånd. Rent av pinsamt att se hur vuxna människor beter sig på detta sätt, raka vägen tillbaks till sandlådan som småungar.

 

Se till att skicka ett seriöst välskrivet brev riktat till relevant person på högre ort istället för att klaga här samt på Facebook.

 

Klart det finns frustration när ett nytt system inte fungerar bättre än det gamla, men det tar sin tid. Att släppet inte var begränsat till endast 1 flaska per person, ja inte mycket att göra åt. Bara att gå vidare och bättre lycka nästa gång.

  • Like 3

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Sandlåda eller inte – men det som hänt gör att systemprogrammerare får dåligt rykte....laugh.png

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså inget fel på deras support eller kundtjänst? Supporten har ju inget med detta att göra. De jag har pratat med har försökt hjälpa till och lösa problemet så gott det går.

Att de hamnar på tapeten är ju för de är dit man skall vända sig när man har frågor. Kring order osv.

 

Som alla andra kundtjänster så har man regelbundna möten med teamleader, ansvarig osv. Där man tar upp vad som är återkommande problem som man försöker eliminera för att minska trycket på kundtjänsten. Kanske blir deras ordersystem en punkt på deras nästa möte.

Så förhoppningsvis kanske gör det något åt det. :)

 

Det som har diskuterats här på forumet är ju hur det fungerar, för det var något oklart från början. Jag hade i allafall inte koll på detta. Fick tips av kundtjänst att ringa in beställningen nästa gång och se till att den går iväg samma dag.

 

Det är absolut bättre att skicka ett välskrivit brev till högre ort, men man skall inte helt kasta bort t.ex. publika medel som just facebook. Nu kanske inte SB bryr sig om någon klagar på FB. Men oftas är det en bra kanal att nå in. :)

 

  • Like 1

Johan Holmström

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med i kritiken mot Systembolaget.

 

Men jag har en känsla av att en och annan kommer sälja av sitt överskott (som de fått av "slump"), kanske till dubbla priset. Det tycker jag är tråkigt för de som blev utan (speciellt pga "slump") från början, eller hur?

 

Om alla som ville ha Ardbeg Day hade nöjt sig med att beställa en (eller två för att man även beställde en till sin kompis som satt fast i ett möte), så hade det kanske räckt till alla. Är det en otrevlig tanke, så har i varje fall inte jag något mera att säga i detta ärende.

 

Hoppas inte att den eller dom på forumet som kommer att avvyttra en flaska (eller fler) kommer att känna sig utpekade.....

Edited by begard

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte att den eller dom på forumet som kommer att avvyttra en flaska (eller fler) kommer att känna sig utpekade.....

Hoppas jag inte heller för alla har ju inte köpt sina flaskor via Systembolaget. Själv har jag betydligt fler än 1 flaska, men jag handlade dem på destilleriet den 2 Juni och har både köat för dem och släpat hem dem.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

 

Hoppas jag inte heller för alla har ju inte köpt sina flaskor via Systembolaget. Själv har jag betydligt fler än 1 flaska, men jag handlade dem på destilleriet den 2 Juni och har både köat för dem och släpat hem dem.

 

Precis.

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör en av de drabadde som inte fått några flaskor Ardbeg day. Lite surt eftersom man var med i finalen i Stockholm och hade hoppats på att det skulle funka.Var personligen inne på sb när dom öppnade kl1000. Beställningen gick igenom och allt verkade funka ända fram till leverans dagen. Då dom säger att varan är slutlevererad ! Man har varit inne och kollat flera gånger på sb och allt verkade ok ända fram till lev dag när man får beskedet att det inte blir några. Enligt leverantören så kom det 1000 flaskor till Sverige så man är väldigt besvikenatt att det inte fumkar med sb.Men det har hänt förut, och kommer hända igen.........Hälsningar Niklas

Niklas Pettersson

Link to comment
Share on other sites

Att man väljer att lägga skulden på de som sitter i supporten med upprörda och otrevliga mail när de försöker vara hjälpsamma är under allt förstånd. Rent av pinsamt att se hur vuxna människor beter sig på detta sätt, raka vägen tillbaks till sandlådan som småungar.

 

Se till att skicka ett seriöst välskrivet brev riktat till relevant person på högre ort istället för att klaga här samt på Facebook.

 

Nu förstår jag inte hur du menar Filip? Du kanske ska läsa mitt svar en gång till och lite mer noggrant? Notera, och det är viktigt, att jag inte lagt ut namnet på den på Systembolaget som svarade mig. Anledningen är enkel. Det är självfallet inte hans eller hennes fel! Som du säkert skummat förbi så frågar jag i mitt svar efter namnet på den ansvariga personen för Systembolagets beställningssystem och rutiner! Jag har ännu inte fått något namn. Jag gissar dock att de måste ha en kvalitetsansvarig? Finns det någon här som vet vem det är så jag kan rikta min kritik med större precision?

 

Dessutom, om jag inte lagt ut min konversation med Systembolaget här på Whiskyforum (och på Facebook) hade du inte kunna ta dig tid att läsa det och sedan klaga på mig. Visst hade det varit synd? :) När jag såsmåningom eventuellt får svar från Systembolaget så lovar jag att lägga ut även det svaret här (och på Facebook). Du behöver inte läsa det Filip om du inte vill! :)

  • Like 1

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med dina inlägg alls Robert.

Sen om man har lyckats få tag på 2 flaskor,grattis.Det är ju inte ert fel.Likförbenat trist för dem som inte lyckats få tag på nån givetvis! Själv köpte undertecknad 1 flaska på Islay-festivalen.(1 vecka innan om jag ska va petig!Tack för tipset Whiskystore!) Räcker för mig.Håller nog med om det Robert skrev nånstans att Ugglan e bättre.

 

Lutfisken...möjligen en surströming? wink.png

  • Like 1

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas jag inte heller för alla har ju inte köpt sina flaskor via Systembolaget. Själv har jag betydligt fler än 1 flaska, men jag handlade dem på destilleriet den 2 Juni och har både köat för dem och släpat hem dem.

 

Är Ardbeg Day den enda flaskan som släpptes av Ardbeg på islay festivalen i år?

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte att den eller dom på forumet som kommer att avvyttra en flaska (eller fler) kommer att känna sig utpekade.....

...det beror kanske på priset.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

...det beror kanske på priset.

 

På "flea-bay" går dom för 180-200 EUR.

 

Jag gillar inte när man bara köper på spekulation - det sätter käppar i hjulet för oss som är genuint intresserade och vill smaka.

Mickey håller med om att det är trist när flaskorna kommer ut (kanske framför allt på tyska e-bay) samma dag eller dagen efter festivalen istället för att reservera en flaska till eldsjälar som inte kan vara med på festivalen. Det är som det är och en smäll man får ta.

 

Det finns värre saker här i världen....

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

...det beror kanske på priset.

 

Om nu någon skulle sälja en av sina extra flaskor innebär inte det att han eller hon hjälper en kompis att få njuta av flaskan? Var det inte det du ville, Benny?

Hade han köpt en flaska mindre kunde den ju gått till någon helt okänd som inte förstår att uppskatta flaskan.

Behåller nog mina extra flaskor eller säljer dem i Tyskland, så blir det ingen avund på forumet.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt om någon som vill sälja en flaska inte känner att man kan sälja på forumet. Det är ju liksom en trevlig ide med forumet att kunna dela med sig av det som finns i whisky värden. Så är det någon som vill sälja så pm a Mvh Niklas

Niklas Pettersson

Link to comment
Share on other sites

Med risk att få på pälsen ...

Check!

Är det en otrevlig tanke, så har i varje fall inte jag något mera att säga i detta ärende.

Check!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl inte vara så svårt för Systembolaget eller importören att lägga en spärr på max 1 flaska per kund? Låt den spärren gälla under första veckan under nysläpp och sedan fritt antal andra veckan och framåt. Visst, kan kringgås genom att släkt och vänner beställer också men det blir genast omständigare att få tag i mer flaskor.

 

*Såg nu att Zarkov skrivit mer eller mindre samma sak, men ändå en genomförbar idé*

Edited by Oggela
  • Like 2

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...