Jump to content
whiskyforum

Hur länge låter ni era samples stå?


Recommended Posts

Som topic säger... hur länge har ni era samples ståendes innan ni dricker dom?

 

Tror ni att de kan bli dåliga med tiden?

 

Jag antar att om man har en 3cl flaska med 2cl whisky i så händer det mer med den än om man har en full flaska?

 

Skillnad på plast och glas?

 

Några erfarenheter?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Plast är döden för samples som står!

Har du bara full sampleflaska kan du spara läänge, men halvfulla flaskor är lika illa om inte värre än halvfulla stora flaskor

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Kortast tid möjligt! wub.png

 

Fast det som sparas för regniga dagar och värdiga motståndare häller jag över i glas, plaströren luktar ju just plast, och det vill man ju gärna undvika att det sätter sig.

Inte säker på att det gör det, men tar det säkra före det osäkra.

Reyan Johvallius
Köpingebro

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Jag måste se till att börja tömma!!

Och vad kan passa bättre än nu!!!

Har ju 2 veckors semester!

Får nog se till att börja med engång, skåååål!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Efter dom kommentarerna så kommer samples från pedda att ryka i helgen (plastflaskor) ;)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Mina tips...

  • Använd bara glasflaskor och metallkork.
  • Fyll dem fullt.
  • Använd inte tape (annat än parafilm) eller ännu värre lack, för det tar smak av detta.

Då kan ni spara sampels hur länge som helst

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Link to comment
Share on other sites

Visst luktar plaströren plast, men jag har inte varit med om att innehållet tagit smak av plasten. Om folk haft erfarenhet av det med PET-provrören vi har här i forumshoppen så dela med er av det så att man får veta!

Har tyvärr märkt att med "urinrören" har mycket av både smak och lukt försvunnit efter att de stått längre tid, 4-5 månader. Går bra att hälla upp och transportera i men häll över till glas om det ska stå ett tag hemma!

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Själv använder jag alltid glas men har slutat köpa metallkorkar då många har klagat på att samples jag har skickat har läckt med dessa men ingen har klagat på att en plastkork skulle ha läckt.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

"Urin" rören funkar för transport och funkar bra att använda som mått upphällare vid provning om man inte har en doserare.

Sedan är de bra att ha om man skall iväg på någon tillställning där det är snålt på whisky, och man kan med sig en liten sketing av det man önskar innanför rockenwhistling.gif

 

Häller över mina på glasflaska direkt. Dock haltar inköpen/byten av sampler med tillgången på glasflaskordoh.gif

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skickar alltid i plast (PET) men det är för att det är smidigt att skicka, skulle nog inte låta whiskyn vara kvar i PET-flaskorna för länge. Då är det bättre att hälla över det i glasflaskor om man tänkt förvara samplet ett tag.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Efter dom kommentarerna så kommer samples från pedda att ryka i helgen (plastflaskor) wink.png

Hmm, du ska nog se de där PET-flaskorna mer som transportflaskor än något du kan förvara whiskyn i.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Hm, är verkligen PET/plastflaskor ett problem? Får känslan att det kan vara en osäkerhet och rädsla?

 

Har funderat en del på detta med att whisky skulle fara illa av att vara öppnad, är det verkligen så att man kan se en märkbar skillnad på överskådlig tid (1-3 år)? Och i så fall vore det väl ingen fördel att hälla upp dem på sampleflaskor? Under själva akten borde ju whiskyn luftas igenom ordentligt?

 

Vore intressant med lite mera vetenskaplig insikt på ämnet. Detta är ju viktiga frågor!g.gif

 

Jag tror ändå det bästa rådet alltid blir att dricka upp whiskyn på en gång! whistling.gif

Edited by ChristianJ

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm, du ska nog se de där PET-flaskorna mer som transportflaskor än något du kan förvara whiskyn i.

 

Jag har bara aldrig tänkt på det tidigare bara... Att det skulle ta smak eller förlora smak så snabbt i plast. Speciellt för mig som gärna sparar samples en stund och sedan hittar några som passar bra ihop att prova.

 

Snacka om onödigt extrajobb att hälla över i en annan flaska samt lufta whiskyn ännu mer under tiden.

 

Kommer från och med nu endast beställa samples i glasflaskor...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

 

Har funderat en del på detta med att whisky skulle fara illa av att vara öppnad, är det verkligen så att man kan se en märkbar skillnad på överskådlig tid (1-3 år)? Och i så fall vore det väl ingen fördel att hälla upp dem på sampleflaskor? Under själva akten borde ju whiskyn luftas igenom ordentligt?

 

Prova själv... Det har jag gjort och det ÄR skillnad.

Köp två likadana flaskor... Öppna den ena och drick lite ur den då och då men se till att du inte dricker upp den för snabbt, kanske 1-2 år.

Sedan när det är kanske 1dl kvar efter en lång tid så öppnar du den oöppnade flaskan och jämför :)

Edited by Kainen

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Hm, är verkligen PET/plastflaskor ett problem? Får känslan att det kan vara en osäkerhet och rädsla?

Nej, upplever inte det som ett problem, snarare tvärtom, du minimerar risken dramatiskt att flaskorna går sönder under transporten. Det är inte vanligt att de gör det, men ändock - det händer. Oftast när man minst vill det dessutom. Dessutom, du kan förvara whiskyn rätt länge i PET, lätt ett par månader utan att den tar smak.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Vet man med sig att man kommer dricka samplen snart är det ju inga problem :) men skall man ha den ett tag känns det onödigt att lufta den en gång till för att sedan sparas.

 

Jag har skickat och tagit emot säkert 300-400 samples och aldrig varit med om att en flaska varit trasig... Inte ens utan vaddering (fastän vissa varit ganska repiga då de gnidits mot varandra. Jag har alltid bubbelplast runt alla mina jag skickar :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Prova själv... Det har jag gjort och det ÄR skillnad.

Köp två likadana flaskor... Öppna den ena och drick lite ur den då och då men se till att du inte dricker upp den för snabbt, kanske 1-2 år.

Sedan när det är kanske 1dl kvar efter en lång tid så öppnar du den oöppnade flaskan och jämför smile.png

 

Här länge tänkt göra detta experiment. Men av någon anledning brukar det alltid strula till sig när det gått ett tag, whiskyn har en märklig förmåga att försvinna innan jag kommer ihåg experimentet...whistling.gif Borde väl dock gå att snabba på genom att lufta whiskyn rejält.

 

Någon som gjort samma test med glas-/plastflaskor på sina samples? Vore intressant!

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

Här länge tänkt göra detta experiment. Men av någon anledning brukar det alltid strula till sig när det gått ett tag, whiskyn har en märklig förmåga att försvinna innan jag kommer ihåg experimentet...whistling.gif Borde väl dock gå att snabba på genom att lufta whiskyn rejält.

 

Någon som gjort samma test med glas-/plastflaskor på sina samples? Vore intressant!

 

Det ska jag ta och prova... hälla upp några whiskysorter i både plast samt glas och låta stå ett år och se om det händer någonting! :D

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det blir det skillnad på öppnade flaskor eftersom syret som kommer in i flaskan reagerar med whiskyn så att den oxiderar.

Ju mer syre, dest mer förändras whiskyn... därför jag använder winesaver (gas) på mina öppnade flaskor. (Det har jag inte provat om det öht fungerar däremot...) men det skall lägga sig som ett lock på whiskyn då den är tyngre än syre och förhindra oxidation.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vet man med sig att man kommer dricka samplen snart är det ju inga problem smile.png men skall man ha den ett tag känns det onödigt att lufta den en gång till för att sedan sparas.

 

Jag har skickat och tagit emot säkert 300-400 samples och aldrig varit med om att en flaska varit trasig... Inte ens utan vaddering (fastän vissa varit ganska repiga då de gnidits mot varandra. Jag har alltid bubbelplast runt alla mina jag skickar smile.png

Den luftningen kommer du inte känna av, tro mig.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är invildning men har tömt några samples precis som varit öppnade ett tag, och det känns som dom blivit sämre..

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

De prover som jag haft i platsflaskor upplever jag har tagit lite smak efter för lång tid så jag själv föredrar glas vid längre lagring (ett år).

Sven Nowicki - Falkenberg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...