Jump to content
whiskyforum

Böcker om whisky.


Bullie
 Share

Recommended Posts

För alla er som tycker om att läsa om whisky, men inte riktigt vet vad böckerna heter, så vill jag tipsa om den mest kompletta litteraturlistan som finns, vad gäller whiskyböcker.

 

Det är den kunnige och beläste whisky-experten Ulf Buxrud som har sammanställt (och förmodligen läst) hela listan:

Ulf Buxrud's Bibliotek

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Kan komplettera listan med den jag läser just nu.

David Stirk, The destilleries of Campbeltown, the rise and fall och the whisky capital of the world.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Kan komplettera listan med den jag läser just nu.

David Stirk, The destilleries of Campbeltown, the rise and fall och the whisky capital of the world.

 

Din bok finns med Magnus.

 

Ulf är lite stursk när han skriver: IF YOU DO NOT FIND THE TITLE HERE, YOU CAN BE SURE IT IS NOT QUALIFIED TO BE LISTED. Så kom inte och säj att böcker existerar som inte finns med på Ulf Buxruds lista!!!

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Din bok finns med Magnus.

 

Ulf är lite stursk när han skriver: IF YOU DO NOT FIND THE TITLE HERE, YOU CAN BE SURE IT IS NOT QUALIFIED TO BE LISTED. Så kom inte och säj att böcker existerar som inte finns med på Ulf Buxruds lista!!!

Var som vanligt för snabb i kommentaren. Den stod ju under böcker han inte har. Alltid nåt. Jag har en bok so han saknar. Intressant bok är det också men inte helt lätt att läsa då en del är gamla dokument skrivna på en gammaldags engelska och det är inte så lätt att hänga med i.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Intressant bok är det också men inte helt lätt att läsa då en del är gamla dokument skrivna på en gammaldags engelska och det är inte så lätt att hänga med i.

 

Det är väl ändå tur att det är whisky vi tycker om, så att de flesta böckerna är skrivna på engelska! Tänk om det var cognac eller grappa man var tokig i!!? Då skulle man ju vara tvungen att lära sig franska eller italienska! :D

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Stirks bok är naturligtvis en som man måste ha, men den är rätt träig och kanske lite för mycket dokumentsamling och för lite analys. Sen hatar jag att läsa kursiv text, som det finns hur mycket av som helst i boken. Om det ändå hade ingått i grundutbildningen för grafiska formgivare att läsbarheten för kursiv text är helkass. OK för några rader som markering - men inte sida upp och sida ner!

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dags att liva upp den här tråden tycker jag. Inte nog med att det är trevligt att läsa böcker, det är dessutom väldigt trevligt att ta en dram när man läser böcker, och då helst böcker om whisky.

 

Här är några rekommendationer på finfina whiskyböcker:

 

Alfred Barnard - The Whisky Distilleries of United Kingdom

En bok skriven i slutet av 1880-talet och som man kan kalla whiskyns bibel.

Herr Barnard reste runt med tåg och droska för att besöka ALLA på den tiden aktiva destillerier. Boken innehåller väldigt målande beskrivningar just destillerierna och landskapen runt dem. En otroligt lärorik reseberättelse helt enkelt.

 

Per Ellsberger - Skotsk Whisky

Den första riktigt beskrivande boken om whisky på svenska. Här finns allt du kan tänka dig av information om historia, tillverkning, destillerier, hur/var/när osv. Uppföljare på väg under 2006....

 

Allen Andrews - The Whisky Barons

En underbar beskrivning av de herrar som på slutet av 1800-talet och början av den 19:e århundradet skapade whiskyboomen. Baronerna av blended whisky. Underhållande beskrivningar av storheter som t ex James Buchanan, Tommy Dewar och Peter Mackie. Deras historia och whiskyns väg till berömmelse.

 

David Daiches - Scotch Whisky It's past and present

Redan på 60-talet skrevs denna bok, som diskuterar de saker vi diskuterar än idag. Vatted malts, korkar, förvaring, skatter osv. Men också den sociologiska och ekonomiska historien tas upp på ett mycket intressant sätt. Rekommenderas till er som är intresserade av just den historiska biten...

 

Andrew Jefford - Peat Smoke and Spirit

Tycker du om whiskyn från Islay? Då måste du nästan läsa denna bok. All väsäntlig information om sju av de åtta aktiva destillerierna finns med här. Det som inte står med är knappt värt att veta. Även otroliga och roliga berättelser om själva ön finns med. Djurlivet på Islay, befolkningens historia och öns geografi. Allt står i denna bok...

 

Michael Jackson - Complete Guide to Single Malt Scotch

En guide till alla destillerier och smaknoteringar på 1000-tals whiskies. Kommer ut i ny utgåva regelbundet. Är nu uppe i 5:e utgåvan. Kul att bläddra i när man står i whiskybutiken eller när man ska välja en dram i baren...

 

 

Så ta nu och häll upp en dram, och sjunk in i böckernas förlovade värld.

Efter hand skall jag lägga till fler böcker i denna lista. Jag har läst ett tiotal böcker till, varav några var bra och andra var mindre bra. Det finns många böcker som liknar varandra, men de flesta kan alltid ge någonting nytt.

 

Jag läser just nu Per Caldenbys nysläppta bok...

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Någon som har några fler bra tips på läsvärda whiskyböcker? Gärna med en kort kommentar... :D

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Whisky: Technology, Production and Marketing edited by Inge Russell.

 

Något dyr, ca 1 000 Kr, men bra.

 

Ingår som kurslitteratur på kemist linjen med inriktning på bryggeri och destilleri på Glasgow universitet.

 

Tar upp whisky produktion och marknadsföring ur en teknisk & kemisk synvinkel.

 

Finns på: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0126692025&s=1

 

/

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Någon som har några fler bra tips på läsvärda whiskyböcker? Gärna med en kort kommentar... :D

 

Whisky yearbook.. Mycket bra med nya fakta om destillerierna. Annars tycker jag att Ellsbergers bok är mycket bra men lite gammal. Jag har dock inte läst Pär Caldenbys bok :(

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Whisky yearbook.. Mycket bra med nya fakta om destillerierna. Annars tycker jag att Ellsbergers bok är mycket bra men lite gammal. Jag har dock inte läst Pär Caldenbys bok :(

Gillade oxå Whisky yearbook, rolig läsning.

Håller på med Caldenbys :)

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

kanske är dags att skriva en bok som bygger på alla andra böcker? :) givetvis får man ju själv åka runt lite :P

 

De flesta böckerna på marknaden är böcker som baserar sina fakta på andra böcker... (Kolla på böckernas källreferenser...)

 

Det finns få böcker som är 'unika'. De flesta är dessutom uppbyggda på samma sätt: Historia (oftast kort), tillverkning (i vissa fall riktigt ingående), hur man ska provsmaka och slutligen en tjock 'destillerikatalog' med 'personliga' reflektioner... Lite trist i längden, men mycket bra fakta (oftast).

Edited by Jenz Rönnow

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

De flesta böckerna på marknaden är böcker som baserar sina fakta på andra böcker... (Kolla på böckernas källreferenser...)

 

Det finns få böcker som är 'unika'. De flesta är dessutom uppbyggda på samma sätt: Historia (oftast kort), tillverkning (i vissa fall riktigt ingående), hur man ska provsmaka och slutligen en tjock 'destillerikatalog' med 'personliga' reflektioner... Lite trist i längden, men mycket bra fakta (oftast).

 

jo det är väl tyvärr så. en bokk som jag tycker sticker ut ur mängden är Michael Jackson´s "Whisky från bladnoch till highland park. Som inte alls sär som alla andra utan en mycket trevlig bok att läsa från pärm till pärm i ett svep. Rekomenderas starkt.

http://www.bokfynd.nu/9100576212.html

Edited by Qonos

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Enligt Malt Whisky Year book finns det 6 malt whisky destillerier i Japan idag.

Fui-Gotemba

Hakushu

Karuizawa

Miyagikyou (Sendai)

Yamazaki

Yoichi (Hokkaido)

Yoichi ligger på ön Hokkaido. Finns det en ö som heter Sendai tro?

På min Miyagikyou står det Miyagikyou distillery så det ska nog vara namnet på destilleriet.

Nikka äger både Yoichi och Miyagikyou. Suntory äger Yamazaki och Hakushu.

I boken står det att Miyagikyou blandar sin dubbeldestillerade och sin pot still + coffey destillerade whisky när det är dags att buteljera deras mjuka och billiga "All Malt". Det tolkar jag som att Miyagikyou single malt är inte en blandning utan det är whisky från traditionell dubbeldestillering i pot stills.

 

Japanska destillerier byter inte fat med varandra som skottarna gör så samma destilleri har flera olika pannor och de kan köra olika kombinationer av pannorna för att framställa olika typer av whisky för att kunna ha till sina blends. De kör också med både rökt och orökt malt. Den mesta malten importeras från Skottland.

 

När det gäller Taketsuru så är det en Pure Malt och den bör då innehålla whisky från både Yoichi och Miyagikyou annars hade det ju varit en single malt. Taketsuru är mycket riktigt mannen som tog whiskyn till Skottland. Han var gift med en skotska och studerade whiskytillverkning i Skottland innan han var med och byggde det första destilleriet i Japan, Yamazaki. Efter ett antal år öppnade han eget och startade Great Japan Juice Company 1934 (som bytte namn till Nikka 1952). Nikka är en förkortning av det japanska originalnamnet. Mr Taketsuru var också med och startade Miyagikyou 1969.

Tack

Där fick jag svar på det mesta jag undra över. Får väl koda om min sida nu då när där har smygit in sig en vatted malt. Tänkte ju först bara lista single malt sorter jag testat...

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Gillade oxå Whisky yearbook, rolig läsning.

Håller på med Caldenbys :)

Som jag skrev i en annan tråd.. tänkte dock att jag postar det även här där det hör hemma

 

en bok som jag tycker sticker ut ur mängden är Michael Jackson´s "Whisky från bladnoch till highland park" Som inte alls som alla andra utan en mycket trevlig bok att läsa från pärm till pärm i ett svep. Rekomenderas starkt.

http://www.bokfynd.nu/9100576212.html

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

För tillfället läser jag "Wort, Worms and Washbacks", John McDougalls memoarer.

Sedan blir det no Per Caldenbys bok :unsure: .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

en bok som jag tycker sticker ut ur mängden är Michael Jackson´s "Whisky från bladnoch till highland park" Som inte alls som alla andra utan en mycket trevlig bok att läsa från pärm till pärm i ett svep. Rekomenderas starkt.

http://www.bokfynd.nu/9100576212.html

Har precis lagt en beställning på den :)

tog även med ett ex. av Alfred Barnard - The Whisky Distilleries of United Kingdom

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Har precis lagt en beställning på den :)

tog även med ett ex. av Alfred Barnard - The Whisky Distilleries of United Kingdom

 

hoppas du inte ångrar dig :) Men det tror jag inte.. det är en trevlig bok som tar dig med på en resa genom skottland.

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Måste som Bullie ovan pusha för Andrew Jeffords "Peat Smoke and Spirit". Det är en jättetrevlig bok som inte bara handlar ganska ingående om destillerierna på Islay utan har utförliga kapitel om öns historia, väder, natur, skeppsvrak och dess nutid. Har läst den en gång och längtade bara tillbaka. Har inte tid att åka igen förrän tidigast nästa år, så jag för trösta mig med att läsa den en gång till :)

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

en mörk häst i whiskyboksfacket är också Iain Banks - Raw Spirit. Han är en skotte som vanligtvis skriver fiction och Science Fiction (då som Iain M. Banks), men har skrivit en bok om skotsk whisky. Bortsett från ett par passager som är lite väl liberala i sprit vs. bilkörning så är det riktigt rolig läsning om allas vår favoritdryck. Han är inte nere på "nitade eller svetsade kopparpannor", utan mer på skotsk livsstil och whiskyns plats & betydelse. Här finns också en brutalt smärtsam episod om när hans vän fyller 40 och får en Laphroaig 40yo i present. De öppnar andaktsfullt flaskan och provar, till långa djupa suckar, hyllningar och geniförklaringar av den gamla malten - tills Iain tittar närmare på flaskan och inser att det är en vanlig 10yo som någon förlängt strecket på "1":an till att bli en "4" på... ouch! :blush:

David Mortimer-Hawkins

The Stockholm Malt & Metal Society

Link to comment
Share on other sites

För tillfället läser jag "Wort, Worms and Washbacks", John McDougalls memoarer.

 

Ligger i topp på inköpslistan hos mig, tillsammans med Misako Udo's sifferverk! :D

 

Hur är WWW?

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Ligger i topp på inköpslistan hos mig, tillsammans med Misako Udo's sifferverk! :D

 

Hur är WWW?

Det är en lättsamt skriven bok om hur livet kunde te sig på olika destillerier.

Har bara läst ca en tredjedel ännu, men som sagt lättläst och smårolig.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att "WWW" är underhållande och rolig. Spännande också emellantåt. John skriver på ett fängslande sätt tycker jag, ingen superförfattare, men ändå på något vis underhållande...
Det är en lättsamt skriven bok om hur livet kunde te sig på olika destillerier.

Har bara läst ca en tredjedel ännu, men som sagt lättläst och smårolig.

 

Låter som en mycket intressant bok. Får se till att införskaffa den snarast... Kanske t o m hittar den i Skottland nästa vecka? :)

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Tror att Mr Aflodal säljer den till kampanjpris nu... kan vara värt att jämföra mot t.ex. Internetbokhandeln.

 

** edit **

Såg att det finns en annons på 149:- på whiskyspot, men i shoppen kostar den 249 med frakt.

Hör med honom om vilket pris som gäller...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...