Jump to content
whiskyforum

Bomb som chockar spirit safe världen


Recommended Posts

I alla whiskyböcker som jag har läst står att spirit safen utvecklades av Septimus Fox i slutet på 1810-talet och att användandet föreskrevs i The Excise Law 1823.

 

Den som 1819 fick patent för "An Improved Method or Methods of Diminishing the Loss in Quantity and Quality of Ardent Spirits and other Fluids during the Processes of Distillation or Rectification" var dock James Fox, Plymouth Devon (även kallad James Fox d.y)

1825 fick han ytterligare ett patent: "An Improved Safe, to be used in the Distillation of Ardent Spirits"

 

Även andra provade att utveckla spirit safes. 1821 på Carrickfergus distillery på Irland testades en utrustning utvecklad av Thomas Pottinger. Försöken övervakades av 3 inspector generals of excise". En av dessa generaler var Aeneas Coffey som senare blev känd genom patentet för "Coffey still". Det verkar som om denna utrustning dock var för komplicerad.

 

Intressant är att James Fox enligt uppgift från 1831 (utskottsförhör med J.F Atlee) fick 4000 GBP av staten för att utveckla spirit safen.

4000 GBP 1831 motsvarar i dagens penningvärde ca 2,5 miljoner GBP. Fox verkar haft tumme med myndigheterna....

 

(tavla av spirit safe - Talaat Elshaabiny London)

 

post-1836-0-63395400-1339686979_thumb.jpg

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant men bomb? smile.png

 

Medvetet överdrivet!

Roger Melander har dessutom en uppgift att ersättningen endast var 428 GBP men den jag har säger 4000 GBP så de blir att forska vidare - min ambition är att läsa patentet, men nu lär det tyvärr dröja.

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Medvetet överdrivet!

Roger Melander har dessutom en uppgift att ersättningen endast var 428 GBP men den jag har säger 4000 GBP så de blir att forska vidare - min ambition är att läsa patentet, men nu lär det tyvärr dröja.

Håller med Kainen om att det kanske inte var en bomb direkt, men rubriken fick åtminstone mej att läsa artikeln :).

£ 4000 är fortfarande mycket pengar, så om du ursäktar, så tror jag nog mer på Rogers uppgifter blush.png .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också tro mer på Roger sju dagar i veckan......smile.png

 

Men i det utskottsförhör jag hittat från 1831 står 4000,-. Det låter mycket men 1861 dömdes en Robert Kennedy, Ballechin Distillery till att betala 1000 GBP för att a manipulerat med safen. Detta utan att det fanns något som helst bevis på att det försvunnit sprit. Han sålde sedan företaget till Messr Robertson & Sons.

 

Vem vet Fox hade kanske samme tumme med myndigheterna som vissa idag har med systembolaget.....

 

post-1836-0-41276800-1339741230_thumb.png

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Googlade och hittade denna. Vad är det som gäller egentligen? 400GBP, 4000GBP eller 4000 liter vört?

 

post-2-0-68558700-1339745096_thumb.png

 

Detta blir något för historikerna att bita i.... Det kanske är vört som gäller för 1825 kallade sig James Fox när han sökte patent på en förbättrad safe.

Håller med om det var lite överdrivet att kalla det "bomb" men får väl skylla på att jag tidigare fått dropp med nitroglycerin och det låg nära till hands...

men ont krut förgås inte så lält...

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...