Jump to content
whiskyforum

Vintage whisky!?


Recommended Posts

Då jag fortfarande befinner mig på lågstadienivå i whiskykunskap försöker jag suga i mig så mycket information som möjligt vilket för varje svar ger nya ???.

Så vad jag undrar här gäller vitsen med vintagewhisky om det nu stämmer vad det står i några vanliga whiskytermer i forumets whiskyskola

"Vintage

Förekommer allt oftare på whiskyetiketter och betyder att whiskyn är destillerad ett speciellt år. Handlar ofta om en single cask men kan också vara en blandning av olika fat. Har inte alls samma betydelse som i vinindustrin då vissa år anses vara bättre än andra beroende på väderförhållanden."

Min logik säger att det är väl precis vad det handlar, om att whiskyn blir bättre eller sämre vissa år pga bl annat väderförhållanden.

Har jag fel vore jag tacksam om nån kunde förklara viten med vintagewhisky.

Mvh

Klas

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Det är som det står i det givna citatet, vädrets inverkan är mycket mindre på whisky än på vin. Poängen med vintagewhisky är väl helt enkelt att vissa märken har gått över till att märka med destilleringsår i st för ålder, vilket "tvingar" oss stackars konsumenter att köpa våra favoriter varje år och sitta och jämföra. Njae poängen är nog att de slipper försöka göra en likadan 18-åring år efter år utan i stället låta den variera och på så vis bli intressantare.

Sen finns det ju särskilt bra årgångar från vissa detillerier, med det har mer att göra hur de kört destilleriet då och vilka fat de haft än väder och vind. Vädervariationen år från år inverkan på smaken tror jag är så liten att den inte går att se då det finns andra källor till variation som är mycket mycket större.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med vintage är att man vet ålder rätt bra på whiskyn. En 21årig whisky utan "vintage" har vi ingen som helst koll på. Den kan vara över 30 år, eller kanske ännu äldre. I andra fall är 21 årig whisky just 21 år. Regeln är endast att ingenting får vara yngre än 21 år i en 21 årig whisky. Vissa destillerier har haft "svackor" under viss tid. Se exempelvis Bowmore från 1980 talet om man jämför med både yngre och äldre årgångar. Man kan ha destillerat för snabbt, eller samlat på ett "felaktigt" sätt. Vissa destillerier har haft mediokra fatkvalitet under perioder, se exempelvis Glen Scotia.

Edited by Hakan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Lite konstig tycker jag ändå det låter med tanke på hur mycket det talas o skrivs om vilka olika förutsättningar som krävs för whiskydestillering o att vissa länder tex japan o sverige skulle ha bättre förutsättningar(klimat) än skottland o pratar vi klimat så handlar det väl om väder..

Stora el mindre tempskillnader ,snabbare el långsammare mognad!?

Kornkvalitet!

vattenkvalitet o temp! m m

Nä grabbar ni e nog ute o cyklar, titta bara på "Snow Phoenix"whistling.gif

Tackar för svar o pluggar vidare

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Lite konstig tycker jag ändå det låter med tanke på hur mycket det talas o skrivs om vilka olika förutsättningar som krävs för whiskydestillering o att vissa länder tex japan o sverige skulle ha bättre förutsättningar(klimat) än skottland o pratar vi klimat så handlar det väl om väder..

Stora el mindre tempskillnader ,snabbare el långsammare mognad!?

Kornkvalitet!

vattenkvalitet o temp! m m

Nä grabbar ni e nog ute o cyklar, titta bara på "Snow Phoenix"whistling.gif

Tackar för svar o pluggar vidare

 

Jo men klimatet i ett visst land är samma år efter år ;)

 

Skriver gärna mer när jag kommit hem till datorn, sitter med mobilen nu.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jo men klimatet i ett visst land är samma år efter år wink.png

 

Skriver gärna mer när jag kommit hem till datorn, sitter med mobilen nu.

Vädret kan väl skilja sig rätt mycket år från år, ellershock3.gif

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Vädret kan väl skilja sig rätt mycket år från år, ellershock3.gif

 

Väder och klimat är olika saker. Skillnaden mellan skottlands olika somrar går inte att jämföra med skillnaden mellan skottlands klimat och t.ex. södra japan eller Taiwan. Luftfuktigheten och medeltemperaturen på ett år skiljer marginellt på en plats, men enormt mycket mellan olika delar av världen.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Och som andra varit inne på är alltså det som skiljer t.ex. 88:an och 89:an från destilleri X inte främst vädret utan mer faten som blendern valt att använda. Sen är det många andra mindre faktorer med, inklusive väderberoende! Sitter fortfarande i bilen med mobilen, och blir snart åksjuk :P Men läs om kylvattnets temperatur så ser du hur även mindre väderskillnader kan påverka resultatet!

 

Välkommen till whiskyträsket! :)

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Ska man gå långt och titta på årgångar kan man ju börja med att titta på fatens år, var det bra år för den druvan eller vad hände i USA under den tiden tex.

 

Att ett specifikt års klimat gör skillnad när den ligger allt mellan 3-70 år känns inte speciellt troligt eller? Tror många kan blanda ihop med viner i denna fråga. Ett överlag klimat för landet är mycket mer intressant att titta på som Markus säger ;)

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Att det är stor skillnad pga klimat mellan t ex skotsk och indisk whisky har ju primärt med temperatur under lagringen att göra. Om man jämför två 18-åriga single cask från samma destilleri destillerade åren efet varann så är ju 17av de 18 årens lagring samma. alltså blir det ingen stor skillnad på resultat av vädret ett enskilt år, om det inte skulle bli en extrem årslång värmebölja eller liknande. Medeltemperatur och temperaturvariation under lagring har klart större påverkan än vädret när kornet växer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...