Jump to content
whiskyforum

(Slut)lagring av whisky på minifat.


Recommended Posts

Har beställt 1 L minifat av amerikansk ek som är medelrostat på insidan.

 

Undrar om någon har testat att lagra whisky i så små fat, och hur resultatet blev.

 

Hur länge ska man lagra whiskyn? Hur mycket försvinner till änglarna? Vilken typ av whisky ska man använda till "slutlagringen"?

 

Alla tips på hur man ska gå tillväga och vad man ska tänka på är välkomna.

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Har beställt 1 L minifat av amerikansk ek som är medelrostat på insidan.

 

Undrar om någon har testat att lagra whisky i så små fat, och hur resultatet blev.

 

Hur länge ska man lagra whiskyn? Hur mycket försvinner till änglarna? Vilken typ av whisky ska man använda till "slutlagringen"?

 

Alla tips på hur man ska gå tillväga och vad man ska tänka på är välkomna.

Jag har ett 3-litersfat som jag köpte av Thorslunds kagge.

Min erfarenhet är att whiskyn väldigt lätt blir "ekig" om den får ligga längre än någon månad, trots att jag haft både sherry och portvin på fatet i olika omgångar och whisky däremellan. Det är ju så väldigt mycket mer kontakt mellan whisky och fat här, jämfört med en hogshead eller barrel.

Förvara fatet svalt och smaka av ofta (trevlig sysselsättning) är mitt tips. Omogen whisky och t.o.m. korkskadad whisky går att förädla på ett eget litet fat.

För tillfället använder jag det som slatt-tunna, eller "living cask" som låter fräckare.

Det gör ständigt succé på fester, där jag brukar gå runt och bjuda (för att få omsättning på wirren) som en Sankt Bernhardshund smile.png

Edited by Benke Olsson

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att jag har störst erfarenhet här på forumet i att lagra sprit på små kaggar. Visserligen mest 5, 10 och 15-litersfat.

Lagring av redan färdig whisky på enliterskagge av medium rostad ek lär ge rejäla ektoner på ett par veckor.

Andra och tredje gången du återanvänder fatet så får du en mer harmoniserad lagring.

Jag tycker absolut att du ska börja med att ha vatten i fatet i 24 timmar innan du fyller på med whiskyn.

Ta sedan prover regelbundet så att slutlagingen inte får går för långt.

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu använt kaggen, först hade jag rödvin i två veckor i den. Det blev lite träsmak i vinet, men det var fortfarande helt OK att dricka.

 

Fyllde sedan på med whisky, provsmakade efter tre dagar, tyckte det verkade lovande smile.png

 

Redan efter en vecka har det blivit alldeles för mycket träsmak på whiskyn sad.png

 

Är det bara att hälla ut whiskyn, eller kan man göra något för att rädda den?

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Om du redan nu tycker den är för träig och inte kommer dricka låt den ligga kvar och dra ut mer ur trät innan nästa påfyllning.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kan man inte i ett 3-literfat bärja med attr slå i 3 liter rent sprit för att de skall dra ut de mesta syrorna? Tänkte testa lite själv med detta hemma nu.

Börja med salt och vatten i 24 timmar sedan skölja ut detta. Sedan kunde man nog hällt i sprit och låtit de ligga ett par veckor för att sedan hälla i sherry eller rödvin.

 

Vad jag funderar på då är om man skall köpa en olagrad som tex Mackmyra vithund eller någon annan lite yngre whisky och lagra på för att få sin egna nyans på den.

Tar man en äldre singel malt så kanske de inte gör så mycket på smaken. Någon som vet?

Edited by Robbantheniceguy

Robert Johansson, Karlskrona

Link to comment
Share on other sites

Halvvägs till Fishky :-)

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte i ett 3-literfat bärja med attr slå i 3 liter rent sprit för att de skall dra ut de mesta syrorna? Tänkte testa lite själv med detta hemma nu.

Börja med salt och vatten i 24 timmar sedan skölja ut detta. Sedan kunde man nog hällt i sprit och låtit de ligga ett par veckor för att sedan hälla i sherry eller rödvin.

 

Vad jag funderar på då är om man skall köpa en olagrad som tex Mackmyra vithund eller någon annan lite yngre whisky och lagra på för att få sin egna nyans på den.

Tar man en äldre singel malt så kanske de inte gör så mycket på smaken. Någon som vet?

 

Blandar du inte ihop saker och ting nu?

Saltlösning vet jag är ett relativt nytt sätt att behandla slitna fat med innan dom rostas eller bränns. Se mitt på sidan:

http://whiskyscience.blogspot.se/2011/03/rejuvenation.html

Kanske det finns någon kunnig som kan hoppa ur "lådan" doh.gif och låta oss veta om Koskenkorva eller dylikt funkar, eller är den för "ren"?

Ju mognare whisky desto mindre "skit" kvar som kan reagera, så är det nog.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Japp har en tunna i garaget just nu, började med vatten i en vecka , sedan Oloroso sherry i 3 mån, nu vilar rå spriten i fatet sedan 3 mån. tillbaka, Det lilla jag smakat så här långt är inget vidare, men jag får väl ha lite is i magen

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Japp har en tunna i garaget just nu, började med vatten i en vecka , sedan Oloroso sherry i 3 mån, nu vilar rå spriten i fatet sedan 3 mån. tillbaka, Det lilla jag smakat så här långt är inget vidare, men jag får väl ha lite is i magen

 

Köpte du det från detta ställe?

 

Edit: kanske fel att kalla det slutförvaring..

Edited by joary639
Link to comment
Share on other sites

Tror du det kommer bli bättre?

kanske skulle man byta till ett äldre fat om man vill lagra det längre?

Det hoppas jag verkligen för nu är den inte bra, visst kan man lagra längre i fat som varit med några omgångar. Tror jag kommer att ha mitt som slattfat när den är tömd.

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej

 

Är ny på forumet och tänkte höra mig för om lite hemmalagring.

 

Jag har ett gammalt Black Adder-fat på 7-10L (Vet inte riktigt), tidigare fyllt med Smokey Islay.

Uppskattar att fatet byggdes om till liten tunna för ca 15-20år sedan och att det antagligen började livet som en Bourbon barrel.

 

Borrade dit en ny kran igår, och herregud vad det luktade whisky. :-)

 

Då jag haft vatten i det tills det blev tätt och sköljt ur ett flertal gånger ska jag ikväll fylla det mer Sherry (Den billiga sorten).

Detta ska få gotta till sig tills dess jag får tag på tillräckligt med bra whisky att hälla på, ingen tidsgräns satt på detta och är inte bekymrad om det tar något år eller två.

 

Frågan är vad det ska fyllas med, är inte så mycket inne på Farclas 105án.

Har funderat på Ileach Cask, men bäst vore om man kunde få tag på en New Make som inte kostar skjortan.

 

Tar tacksamt emot tips på hantering/lagringstid och förslag på lämpligt destillat att slutfulla med.

 

Mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...