Jump to content
whiskyforum

longrow 18y


jocke65
 Share

Recommended Posts

Hej

Har nyligen köpt en Longrow 18y 2012 som var till utseende exakt kopia av 2011 års utgåva både flaska och box, enligt säljaren så ska det vara så, för mig verkar det konstigt att man inte kan skilja på två olika årgångar.

Är det någon som vet ?

Hälsningar

Jocke

Uppsala

Joakim Karlsson

Uppsala

Link to comment
Share on other sites

18-åringen från 2012 är betydligt mörkare än 2011. Samt har en annan Duty-märkning.

 

562799_376743732396676_2133426153_n.jpg

Edited by Lutfisk

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

18-åringen från 2012 är betydligt mörkare än 2011. Samt har en annan Duty-märkning.

 

562799_376743732396676_2133426153_n.jpg

Nu ser jag skillnad på mina flaskor också, 2012 är mörkare, men borde det inte vara någon märkning på flaskorna, så att man ska vara säker på att man köper rätt, det kan ju var så att det skiljer mycket i smak

//Jocke

Joakim Karlsson

Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Nu ser jag skillnad på mina flaskor också, 2012 är mörkare, men borde det inte vara någon märkning på flaskorna, så att man ska vara säker på att man köper rätt, det kan ju var så att det skiljer mycket i smak

//Jocke

Tillägg: etiketten på mina är samma (gravid kvinna)

Joakim Karlsson

Uppsala

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

På Springbank och Longrow brukar det vara en stämpel på baksidan av frametiketten kan vara lite svår att se får se den bakifrån... Ibland är den lite svag den är liknande 11/179 då är den buteljerad 2011 och batch 179 (tror jag iaf om batch) år är jag säker på :)

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

På Springbank och Longrow brukar det vara en stämpel på baksidan av frametiketten kan vara lite svår att se får se den bakifrån... Ibland är den lite svag den är liknande 11/179 då är den buteljerad 2011 och batch 179 (tror jag iaf om batch) år är jag säker på smile.png

Är inte 179 dagen på året?

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer från en springbank anställd:

 

The only code that we could use is the bottling operation. This number should be on the back of the front label, and will be something like 01/109 (the 109th bottling operation of 2001).
However each label in stamped by hand in the bottling hall, and ink/stamps occasionally miss the mark.

  • Like 1

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Hittade ytterligare lite mer info efter lite googlande:

 

 

Hi guys,

While the code is a "bottling" operation number, it doesn't relate to a specific day. We do many, many operations during the course of a year so it's very difficult to get an exact date for any bottling. To further confuse things, operation numbers are not only allocated to bottling runs - if we are carrying out a vatting, for example, that gets an operation number, as do re-rackings of casks etc.

11/341 probably comes from around this time last year but I unfortunately can't guarantee that. Operation numbers can vary greatly from year-to-year depending on a number of factors.

Cheers
Ranald
Ranald Watson
Springbank Distillers

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...