jocke65 Posted September 26, 2012 Report Share Posted September 26, 2012 Hej Har nyligen köpt en Longrow 18y 2012 som var till utseende exakt kopia av 2011 års utgåva både flaska och box, enligt säljaren så ska det vara så, för mig verkar det konstigt att man inte kan skilja på två olika årgångar. Är det någon som vet ? Hälsningar Jocke Uppsala Quote Joakim Karlsson Uppsala Link to comment Share on other sites More sharing options...
highland Posted September 26, 2012 Report Share Posted September 26, 2012 Är väl så enkelt att den är en standard flaska och då ska det inte vara någon skillnad ( bara lite batch varianter ) Quote Christer Lagestig Lagan Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted September 26, 2012 Report Share Posted September 26, 2012 (edited) 18-åringen från 2012 är betydligt mörkare än 2011. Samt har en annan Duty-märkning. Edited September 26, 2012 by Lutfisk Quote Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedda Posted September 27, 2012 Report Share Posted September 27, 2012 Dutymärkningen är väl olika beroende på vilken marknad den är avsedd för och har väl inget med batcherna att göra? Quote Peter Sjögren, Gbg Svenska Eldvatten www.eldvatten.se www.whiskyflaskan.se Gothia Whisky Society Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted September 27, 2012 Report Share Posted September 27, 2012 Absolut.. Virrade till det, baketiketten som är lite annorlunda Quote Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke65 Posted September 27, 2012 Author Report Share Posted September 27, 2012 18-åringen från 2012 är betydligt mörkare än 2011. Samt har en annan Duty-märkning. Nu ser jag skillnad på mina flaskor också, 2012 är mörkare, men borde det inte vara någon märkning på flaskorna, så att man ska vara säker på att man köper rätt, det kan ju var så att det skiljer mycket i smak //Jocke Quote Joakim Karlsson Uppsala Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke65 Posted September 27, 2012 Author Report Share Posted September 27, 2012 Nu ser jag skillnad på mina flaskor också, 2012 är mörkare, men borde det inte vara någon märkning på flaskorna, så att man ska vara säker på att man köper rätt, det kan ju var så att det skiljer mycket i smak //Jocke Tillägg: etiketten på mina är samma (gravid kvinna) Quote Joakim Karlsson Uppsala Link to comment Share on other sites More sharing options...
rc200 Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 På Springbank och Longrow brukar det vara en stämpel på baksidan av frametiketten kan vara lite svår att se får se den bakifrån... Ibland är den lite svag den är liknande 11/179 då är den buteljerad 2011 och batch 179 (tror jag iaf om batch) år är jag säker på Quote Johan AnderssonGlenfarclas Global Family Springbank Society Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 På Springbank och Longrow brukar det vara en stämpel på baksidan av frametiketten kan vara lite svår att se får se den bakifrån... Ibland är den lite svag den är liknande 11/179 då är den buteljerad 2011 och batch 179 (tror jag iaf om batch) år är jag säker på Är inte 179 dagen på året? Quote Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rc200 Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Detta kommer från en springbank anställd: The only code that we could use is the bottling operation. This number should be on the back of the front label, and will be something like 01/109 (the 109th bottling operation of 2001).However each label in stamped by hand in the bottling hall, and ink/stamps occasionally miss the mark. 1 Quote Johan AnderssonGlenfarclas Global Family Springbank Society Link to comment Share on other sites More sharing options...
rc200 Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Hittade ytterligare lite mer info efter lite googlande: Hi guys,While the code is a "bottling" operation number, it doesn't relate to a specific day. We do many, many operations during the course of a year so it's very difficult to get an exact date for any bottling. To further confuse things, operation numbers are not only allocated to bottling runs - if we are carrying out a vatting, for example, that gets an operation number, as do re-rackings of casks etc.11/341 probably comes from around this time last year but I unfortunately can't guarantee that. Operation numbers can vary greatly from year-to-year depending on a number of factors.CheersRanald Ranald WatsonSpringbank Distillers Quote Johan AnderssonGlenfarclas Global Family Springbank Society Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts