Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

Tjena forumiter!

 

Åker åter till Islay för 3 e gången.

Skall bli riktigt trevligt att få med sig alla dest. för första gången.

Nån mer som skall dit?!

  • Like 1

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

I November åker jag till Glasgow för att träffa en vän som studerar där.

Så på den resan kommer troligtvis Islay få ett besök någon dag.

  • Like 1

David Andersson

Luleå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är ett ev mina planerade resmål i livet om man så säger :) Men när och hur är inte bestämt ännu men helt klart är att det vore riktigt fränt att åka över och köra hoj genom hela Skottland :) Men eftersom just Islaywhisky är mina favoriter så tror jag att mest tid kommer spenderas just där :)

Med vänlig hälsning, Magnus Eriksson

Umeå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Tjena alla, i början av maj åker jag och några vänner i whisky gänget till Islay, första gången för mig. Vi tänker besöka Ardbeg Laphroaig, Lagavulin, Bruichladdich och Kilchoman och ev. Bowmore. Ska bli jäkligt spännande.

Är det någon som har något bra tips ang. olika turer/visningar m.m man inte borde missa eller likn.

Har kollat runt lite o bl.a på Ardbeg och Bruichladdich var det ju flera olika "tours".

Vore jätte tacksam för lite tips.

 

N.

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla, i början av maj åker jag och några vänner i whisky gänget till Islay, första gången för mig. Vi tänker besöka Ardbeg Laphroaig, Lagavulin, Bruichladdich och Kilchoman och ev. Bowmore. Ska bli jäkligt spännande.

Är det någon som har något bra tips ang. olika turer/visningar m.m man inte borde missa eller likn.

Har kollat runt lite o bl.a på Ardbeg och Bruichladdich var det ju flera olika "tours".

Vore jätte tacksam för lite tips.

 

N.

Enligt mig har Bowmore den bästa turen av de jag gått på ön. Privat för ert gäng. Ni får gå runt, vända malt, göra maltänglar, tappa upp några drams direkt från ett fat i Warehouse No1, och bli placerade i baren efteråt där man har chans att bli bjuden på ca 10-15 olika utgåvor. Kommer inte ihåg vad den heter men tror det var "Craftmans tour"?

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för tipset och det snabba svaret, kan ju va gött o planera lite.

Det låter ju jäkligt intressant, vi får se hur det blir.

Vi kommer att vara framme på en måndag em typ 15-16 tiden tror jag. och reser hem på fredag fm. Så man har alltså tis-tors, 3 dagar att spendera på bästa sätt.

Vi ska bo i Port Ellen så det är ju till att promenera till Ardbeg, lagga o laffe redan på tisdag tror jag, sen får vi kanske hyra bil eller nått för att ta oss vidare.

Kanske blir dyrt om man ska ta utökade turer överallt, så tar det väl mer tid oxå.

Bruichladdich o Lagga's extra tourer ska ju även de vara bra har jag hört, nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Lagavulin Premium tasting eller warehouse demonstration? hur mycket får man smaka?:blink:

Ca 5-6 st om jag minns rätt. Det är en ganska trevlig tur medan man är i lagerhuset. Rundvandringen innan är en turistig standardvariant.

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är nu hemma igen efter 5 dagar i Skottland med mina 6 whisky companions, omg vad kul vi haft. Tittar på bilderna jag tog (330st) o längtar redan tebaks.

Vi bodde på ett b&b i Port Ellen, fasen va fint. Fast det tar ju en j..la tid att ta sig dit, och hem (17 timmar typ non-stop.)

Kom fram på måndag em efter övernattning i Glasgow (verkade vara ett riktigt skitställe).

I tisdags gick vi till Laphroaig, Lagavulin o Ardbeg i ett strålande sommarväder jag inte trodde fanns där!!! alla var röda i pannan o om näsan när vi otroligt nöjda o glad kom hem till Ellen igen.

Bokade hyrbilar kom på onsdag morgon som vi hade i två dagar för lite egen sight seeing o tur var det för då var det fina vädret över, fast det var ingen som var ledsen över detta. Det har insupits natur, kultur, ale, guinness och en jädra massa whisky sorter, 25 st olika har jag smakat på under dagarna, bl.a Laddie 16,22, Octomore comus men toppen tror jag var Bruichladdish Golder Still för £9.20/ dram (3.5cl)

Med bil tog vi oss till Bruichladdich, Kilchoman och Bowmore där vi även besökte "runda" kyrkan o åt middag på Lochside Hotel (riktigt god mat så vi bokade bord även till på torsdag) samt dreglade över det enorma whisky utbudet de hade i Duffie's bar, smakade på en Pc7, inte illa alls drool2.gif . Avlutade som alla andra dagar dagen på vår "hemma" pub Ardview i Port Ellen.

På torsdag åkte vi till Port Charlotte och sedan vidare ut till Portnahaven o kika runt i byn vilken hade sälar i vattnet inpå, roliga krabater. där vi bar

Vi slutade trippen med att åka till baka och vidare upp till Caol Ila där vi bara besökte toan o shoppen.

På Ardview tömdes sedan fatet med MacEwans ale ohmy.png och vi var sist att lämna puben, lika bra att göra det ordentligt tycker jag.drool2.gif

Med lessna ögon men med härliga minnen o smaker, färskt i minnet lämnade vi Islay för denna gång ( vi kommer igen) vid halv tio tiden på fredag morgon för resa hemmåt.

Vi är hemma i vår hemstad vid 4 snåret på lördag morgon, trötta men mycket belåtna.

Jag tackar mina vänner för en härlig resa vilken gjordes för firandet av vårt whiskygängs 5-årsdag. Får se vart det bär iväg nästa gång.

Rekommenderar starkt alla att som inte varit på Islay att göra ett besök där, mycket lungt o gott för själen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...