Jump to content
whiskyforum

Bilder på era samples...


Recommended Posts

Tänkte att det finns ju bilder på så många andra saker att det kanske kan vara kul att dela med sig av hur det ser ut med samples hemma hos allihop :)

 

Personligen har jag mer än jag hinner dricka upp... just nu över 150st!

 

Det som ligger på underlägget längst till höger är Islay Whisky.

I mitten är det blandat och till vänster är det whisky som inte är från Skottland.

 

Den röda lådan är full med Brora & Karuizawa och lådan bakom den är samples som jag redan har provat men kommer vilja prova igen tillsammans med andra samples.

 

Någon som har bra tips på hur man organiserar sina småflaskor bra så att det är enkelt att hitta det man letar efter?

post-4401-0-02899200-1350736202_thumb.jpg

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

En grej jag gör är att jag "gummisnoddar" ihop i lämpliga flighter. Då kan jag snabbt hitta en bunt som lämpligen provas tillsammans över en kväll.

  • Like 5

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag och frun hade en egen liten mässa för ett tag sedan och då tog jag ett kort där större delen av mina dåvarande samples var närvarande. Antalet stiger tyvärr kontinuerligt.

post-3017-0-72967700-1350745359_thumb.jpg

 

Ordning? Vad är det? Här råder det kaos bland sampleflaskorna. Men det är lite kul att kolla genom dom och välja ut en flight som skulle falla en på läppen vid varje enskilt tillfälle.

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart att se era bilder! Tyckte jag hade många, 30 - 40 st. Det är ju löjligt ju!!! blush2.gif

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med MCA, man är ju mesig. Har bara 97 st!!

 

Man prioriterar lite fel, kanskewacko.pngblush2.gif

 

//Håkan

Håkan Andersson

Köpingebro

Ardbeg Committee member 411611

Link to comment
Share on other sites

Vad är meningen med att köpa en massa samples och sen inte dricka upp dom?

Hos mig så överlever samplena i max 6 veckor..

 

Ett sample får inte ens lämna mitt skrivbord innan jag provat det. Men köper jag en trea eller femma så räcker det till tre eller fem provningar, då sparar man det såklart så att man kan använda den som referens eller i en passande flight vid tillfälle.

Edited by MarkusNilsson
  • Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Sluta hamstra och fyll boken med smak noter å sedan köp det som ni tycker är värt att lägga pengar på;)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som använder Instagram? Där lägger jag upp bilder på Whisky och öl som jag provar!

  • Like 1

Jasmin Kliko , Olskroken "jasko80"

The Glass Can Be Half Empty or Half Full...... As Long As There`s Whisky In It

Ardbeg Committee Member

Collector of Kilchoman and Kilchoman Club Member

The Scotch Malt Whisky Society Member

Friend of Laphroaig

Beer Isn`t Everything, but it`s pretty (censurerat)ing close

Link to comment
Share on other sites

Vad är meningen med att köpa en massa samples och sen inte dricka upp dom?

Hos mig så överlever samplena i max 6 veckor..

 

Jag försöker beta av dem så gott det går... men det dyker ju upp mer i samplestrådarna än man hinner prova!

Hittills i år ligger jag på närmare 300st provade. drool2.gif

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad som har hänt men det har fullständigt exploderat med sample-erbjudanden detta året.

För ett par år sedan var det mer sparsamt.

 

Nu är utbudet brett och stort och man kan välja och vraka, vilket är positivt.

Johan Holmström

Link to comment
Share on other sites

Får nog ta röntgenbilder i så fall då jag försöker prova så fort som möjligt( svårt att låta bli!)

(Lyckades dock senast med bedriften att sätta (tack o lov)sista slurken i fel strupe o att få 53,2% sprit genom näsan va inge bra! Enda gången jag önskat jag haft (bara)vatten i glaset)wacko.png Slutprovat för kvällen!!!

Men med tanke på den strida strömmen av sampleerbjudanden man inte kan säga nej till står det nog ca30 st i väntan på sin tur.

Ber om ursäkt för tillfälligt whiskymissbrukblush2.gif

  • Like 1

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

Nu blev jag nyfiken, vad menar du med minst 5 cl? Är det den minsta mängd whisky du anser man behöver smaka för att få ett rättvisare resultat? Eller menar du att man t.ex. skulle hitta mer dofter från 5 cl whisky än 3 cl i ett Glencairnglas? Jag menar inget illa och respekterar fullt ut dina åsikter, allt är individuellt!

 

Att döma bort en whisky helt p.g.a. av ett litet sample kan vara som du säger ett misstag. Whiskyn ändras under tiden i öppnad flaska med mängden luft som tillkommer och kan absolut bli bättre eller sämre. Personligen så kan jag avgöra efter ett sample om jag tycker den är köpvärd eller inte. Visst kan poängen skifta några få steg när man väl provar den igen men hittills så har jag inte blivit besviken på helflaskorna jag köpt efter att ha provat ett sample tidigare.

Edited by Oggela
  • Like 1

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Ja om alla följde de måtten hade inte många orkat jobba i branschen :)

 

Tycker gott och väl 0,5-1cl kan ge ett snabbt men väl tänkt omdöme.

  • Like 1

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Oggela: 5 cl är den minsta mängden för att kunna avnjuta whiskyn och ta in smakintryck. Vissa samples är så små som 2 cl och för mig hade det bara försvunnit snabbt utan att man fått något egentligt intryck av whiskyn. 50-70 cl är den minsta mängden för att kunna göra ett utlåtande om whiskyn. Självklart dricks dessa 50-70 cl under flera tillfällen (om 5-10 cl per gång). Som du säger är det individuellt och det kan vara så enkelt att jag inte är tillräckligt van ännu för att få ut något av ett sample på 2-3 cl.

Edited by Oddie
Link to comment
Share on other sites

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

 

Så vad du egentligen säger är att du aldrig någonsin deltagit på en whiskyprovning och heller aldrig kommer att göra det eftersom det i princip aldrig serveras mer än 2cl i dessa sammanhang så det skulle inte ge dig någonting? Måste nog säga att detta var ett av dom märkligare sätten att se på sitt whiskyprovande jag hört talas om g.gif

  • Like 2

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

Det finns en poäng i det du säger eftersom det är så att om man ska prova för att avgöra vilken dryck som ger störst njutning så ska den provas på så lika sätt som möjligt som när man vill avnjuta den. Detta eftersom olika smaker uppskattas olika mycket beroende på mängd. Jag skulle t ex gissa att bourbonlagrade whiskies skulle vinna jämfört med sherrylagrade om man provade mer (t ex 3 cl i stället för 1,5 cl). Så om du för njutnings skull dricker 5 cl drinkar så ska du även prova på det sättet. Men jag tror det är rätt få av oss här som nåsin häller upp 5 cl i glaset, och de flesta whiskyprovarglas är ju designat för mindre volymer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...