Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...

Recommended Posts

Jag gjorde som Kainen, köpte Old Fettercain 1967-1998, 30 yo, 57%, Críoch Aibhne, korkade nyss upp och jäsiken vad bra, man får Flashbacks från när man började med det här och provade massa nytt, nästan allt var ju sensationellt och bra när man var ny i gamet, det fanns ju självklart mycket gott då också, gammalt gediget hantverk, riktigt gammelriktig smak, sån här whisky är mycket sällsynt numera men den buteljerades ju 1998 så jag får nog bortse från att jag köpte den på SB i går, 92p+

Edited by whiskystore
  • Like 5

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Då var det dags för Blair Athol, distillery only, 2010, 55,8%, gruvade lite för den här men jag hade ju lovat att prova och återkomma med synpunkt.

Aningen kork i nosen men inte så mycket som jag trodde, smaken var också aningen kork men inte det heller så mycket som jag trodde, även aningen korksmak i munnen efter en tid, den har stått och luftat i glaset i minst 10 minuter, det är nog det som är medicinen, kommer fortfarande inte riktigt överens med den, den har helt klart aningen kork som genomgående tema men jag tycker ändå att den är värd 80p

Tipset är som sagt att låta den lufta sig i 10-15 minuter, det skall man ju göra med det mesta men här känns det viktigt.

Edit: jag måste gå in och sänka betyget, kork och träsmak biter sig fast i gommen tyvär, får sänka eftersmaken med 10p och over all med 10 så den hamnar på 60p

Nu är ju det här strikt subjektivt och andra kan ha annan uppfattning men här är min analys.

Edited by whiskystore
  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Då var det dags för Blair Athol, distillery only, 2010, 55,8%, gruvade lite för den här men jag hade ju lovat att prova och återkomma med synpunkt.

Aningen kork i nosen men inte så mycket som jag trodde, smaken var också aningen kork men inte det heller så mycket som jag trodde, även aningen korksmak i munnen efter en tid, den har stått och luftat i glaset i minst 10 minuter, det är nog det som är medicinen, kommer fortfarande inte riktigt överens med den, den har helt klart aningen kork som genomgående tema men jag tycker ändå att den är värd 80p

Tipset är som sagt att låta den lufta sig i 10-15 minuter, det skall man ju göra med det mesta men här känns det viktigt.

För mig var det stora problemet att en lite unken korksmak hängde kvar länge, länge. Känner du av det? Ah, läste ditt uppdaterade inlägg. Då tycker du ungefär som jag då.

Edited by LasseL

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Jag gjorde som Kainen, köpte Old Fettercain 1967-1998, 30 yo, Críoch Aibhne, korkade nyss upp och jäsiken vad bra, man får Flashbacks från när man började med det här och provade massa nytt, nästan allt var ju sensationellt och bra när man var ny i gamet, det fanns ju självklart mycket gott då också, gammalt gediget hantverk, riktigt gammelriktig smak, sån här whisky är mycket sällsynt numera men den buteljerades ju 1998 så jag får nog bortse från att jag köpte den på SB i går, 92p+

Antar att vi pratar om den på 57 % nu?

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

För mig var det stora problemet att en lite unken korksmak hängde kvar länge, länge. Känner du av det? Ah, läste ditt uppdaterade inlägg. Då tycker du ungefär som jag då.

haha, ja man hinner inte riktig med här, helt rätt, det känns i munnen som man har tuggat på en riktig naturkork, det biter sig verkligen fast, verkligen trist, hade under lång tid sett fram emot den här flaskan, kommer inte att köpa någon ny men väl ett sample om det dyker upp, rimligen är det bara den här flaskan som har detta.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Provar lite HP från Highland... tack för samples!

12yo 40% bottled before 2006 79p

12yo 43% bottled in the 90s 78p

Einar 40% 84p

Harald 40% 81p

18yo 43% bottled in the 90s 76p

Glatt överraskad över Harald och Einar. Har provat Einar tidigare men i mindre nyktert tillstånd.

Har en Einar i skåpet som jag fått av Moster... kanske blir till att öppna den iaf :) Brukar inte vara mycket för 40% whisky...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Einar 40% 84p

Harald 40% 81p

Glatt överraskad över Harald och Einar. Har provat Einar tidigare men i mindre nyktert tillstånd.

Har en Einar i skåpet som jag fått av Moster... kanske blir till att öppna den iaf :) Brukar inte vara mycket för 40% whisky...

Ja du Marcus vet inte hur jag ska få dig på bättre tankar, eller är det så enkelt att smaken är som baken

Christer Lagestig

Lagan

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Einar 40% 84p

Harald 40% 81p

Måste vara något fel på dina sampels 18 yo tappat på 90-talet borde spöa skiten ur varenda krigare och gud som HP tappat under senare år....

• Like 2

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se