Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...

Recommended Posts

Håller med om priset dära... tycker att alla japanska OB's på SB känns som dom ligger "ovettigt" högt i pris mot vad man får... fast, näe, nu lät ju det där också helt fel, alltså, det är ju fantastiskt gott, inte så jag menar, utan mer att man liksom får nåt som är nedvattnat och så till ett pris kring 600pix... jag vet inte om jag är snål, fattig eller båda men jag tycker att prisbilden är lite hög dära faktiskt (visserligen sant om allt numera tycker jag.,.. :D ). Vet inte, det gör att jag får för mig/tror att det liksom låtit såhär på systemet: "Meh! Det här är ju japanskt ju, det är ju långt dit bort å tokiga kläder harom ibland, bara lägg på en hundring på priset Benny, de ä ju EXOTISKT!"

Men, det gör ju ändå inte att jag inte köper, för det gör jag ju ändå...bara längre mellan gångerna tyvärr...

Fast om man kollar prisbilden på japansk whisky runtom i världen så tycker jag att priset ligger ungefär på samma nivå som hos vårt kära SB. Så vi kanske ska vara glada att det inte är än högre pris på på dem på SB :)

Kim Nilsson

mc.gif

Provade igenom kenlais Mackmyra momentserie med peddaped i går, vi körde 1 till 15, 1 medvind klockade in på 77-78p sedan ökade poängen lite med varje till 6 norrsken, 6-15 fick 84-87p med 10 källa som den bästa, den var ensam om att uppnå 87p.

Vi blev nog positivt överraskade, det började lite tråkigt med 1 medvind och vi tänkte jaha mackmyra, vi kör igenom provningen så får vi det gjort men efter moment 5,6 lossnade det och blev till ett bra hantverk, ingenting jag själv skulle köpa men det finns säkert de som uppskattar dessa bättre, lyckas mackmyra få ut en 90p whisky på marknaden så tror jag nog att intresset kan öka och försäljningen kan ta fart, slutomdöme: gott hantverk men inget extra som lockar till köp.

• Like 3

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Smögen primör med peddaped under gårdagen, wov vad har vi här, vi tycktes förnimma första sipparna av octomore med lite mer sherry, den var tydligt ung med de karakteristiska böngroddarna på ung Islay whisky, härlig rök/sherry kombination, det här är nog den mest lovande unga whiskyn jag provat, vilken potential, vill det sig väl så har vi här en fantastisk Islay whisky från smögen om några år, tänk om man kunde skruva fram tiden och få prova den här som 10, 15 och 20 åring, 83-84p med mersmak.

• Like 3

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Fast om man kollar prisbilden på japansk whisky runtom i världen så tycker jag att priset ligger ungefär på samma nivå som hos vårt kära SB. Så vi kanske ska vara glada att det inte är än högre pris på på dem på SB :)

hahaha, jo, faktiskt helt sant, jag drog på lite väl hårt där mot SB faktiskt... det är ju egentligen, precis som du säger, att t ex hakushu12 och yama12 inte är så särskilt mycket billigare nån annanstans... visst, ibland och på vissa platser kan dom vara brutalt billigare men, sånt kan man ju egentligen inte jämföra med... det är väl snarare bara så att jag är en kombo av fattig och snål.... :D

Smögen primör med peddaped under gårdagen, wov vad har vi här, vi tycktes förnimma första sipparna av octomore med lite mer sherry, den var tydligt ung med de karakteristiska böngroddarna på ung Islay whisky, härlig rök/sherry kombination, det här är nog den mest lovande unga whiskyn jag provat, vilken potential, vill det sig väl så har vi här en fantastisk Islay whisky från smögen om några år, tänk om man kunde skruva fram tiden och få prova den här som 10, 15 och 20 åring, 83-84p med mersmak.

Jag provade också den igår!

Som du skriver så en bra ung whisky.

Den fick 85 p av mig.

• Like 1

Seppo Hellström

Highland Park Loki och Ett sample Highland Park Freya,känns nog som att man får åka o köpa sig en Freya på måndag mycket bra whisky här

• Like 2

Christer Hertil

Norrköping

Ardbeg Committee,Friends of Laphroaig,Whiskyklubben Slainte,LMWC

Igår:

Ben Nevis 26 year 1970/1996 # 4541 OB 53,7% - 89 p

Ben Nevis 26 year 1968/1994 OB 54,6% - 86 p

Tack Reyan!

Henrik Jonsson, Karlstad

---------------

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Provade Yamazaki igår:

Bourbon - 87p

Puncheon - 86p

Mizunara - 89p

Tack till Lars för dessa!

• Like 1

Seppo Hellström

3 mycket goda Port Ellen igår:

Pe1 Elements of Islay 58,7% - 92 p

Pe2 Elements of Islay 59,5% - 92 p

Pe5 Elements of Islay 57,9% - 90 p

• Like 5

Henrik Jonsson, Karlstad

---------------

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

blev en glenlivet nadurra...nu blire våfflor me vispgrädde å sylt!!!

grymt bra måndakväll! :D

• Like 1

Får minska samplehögen denna duger idag 

Ardbeg SC 1975-2006 # 1378 53,7 %  :blush2: 

{style_image_url}/attachicon.gif Ardbeg 1975 SC #1378.JPG

Bara dina bilder får det ju att vattnas i munnen på en! Och det är innan man börjar tänka på vad glasen innehåller :)
  • Like 3

Kim Nilsson

mc.gif

Drack 3 olika japanare på mässan i Gbg och bland annat karuizawa 32 år, tyckte den tyvärr var riktigt dålig...

Edited by mejparn

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Highland Park 8 OB Adriatic import, 43%.

Den är så galet fin att jag har svårt att poängsätta den. Jag måste sätta mig ner ordentligt och gå igenom den snart, men tjära kåda, rök, leijonpastill, torv, bränt gräs och bränt gummi är nog några saker som jag hittar lätt. Tillsammans med akaciahonung, bokpapper, doften ur kartonglåda och vaxkaka.

• Like 2

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Highland Park 8 OB Adriatic import, 43%.

Den är så galet fin att jag har svårt att poängsätta den. Jag måste sätta mig ner ordentligt och gå igenom den snart, men tjära kåda, rök, leijonpastill, torv, bränt gräs och bränt gummi är nog några saker som jag hittar lätt. Tillsammans med akaciahonung, bokpapper, doften ur kartonglåda och vaxkaka.

Visst är den bra Johan, själv får jag minnen från när pappa körde oss barn i en Volvo PV 544, han satt vid ratten med en cigarett i munnen. Röken blandades med doften av galon och lite blöta kartonger

• Like 2

Christer Lagestig

Lagan

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Njuter för fulla drag, nu börjar Påsken

HP 8yo Adriatic mid 60´s 45%

HP 19yo G&M 1970-1989 100 proof

HP 40yo 48,3%

Att en 8-åring kan flåsar 40-åringen i nacken är stort

• Like 3

Christer Lagestig

Lagan

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Njuter för fulla drag, nu börjar Påsken

HP 8yo Adriatic mid 60´s 45%

HP 19yo G&M 1970-1989 100 proof

HP 40yo 48,3%

Att en 8-åring kan flåsar 40-åringen i nacken är stort

Visst är det härligt med långpåsken, har haft barn och barnbarn hemma på middag, de återkommer även om lördag för en heldag, livet leker, hmm ja visst ja, det var whisky det gällde, håller med dig Christer, den e grym, drar mig tillbaks till en 8 årig springbank på 93p och även en 5 årig springbank som var ute bland nerdsen som landade på 93-94p, att 5-8 åringar spöar är nog rätt unikt ändå, vi får glädjas åt dem vi hittar, själv sippar jag yamazaki sherry cask 2013 just nu och tycker att den är kanon, 89p

• Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg