Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...

Recommended Posts

Provade ett sample till fotbollen:

Highland Park Odin 16Yo 55,8% - 84p

Tack till Gunnar för denna!

• Like 3

Seppo Hellström

Glen Garioch 29 year 1968/1997 hogshead 625 OB 57,2%, tack för denna Henrik, helt rackarns bra, fantastisk, ståpäls får man, velat ett tag i/emellan 93 eller 94 poäng, kom fram till 93 till slut, oj vad bra den är, påminner om gammal Springbank.

• Like 9

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Lite godis i ordets vida bemärkelse, för att fira internationella whiskydagen:

Aberlour 8yo 1964 50 gradi OB

Bowmore 11yo 2001/2014 58,7% Cadenhead's AC

Vilket fantastiskt sätt att avsluta Fredagen på... båda är enl. mig över 90p, men jag är inte redo att sätta ett fast betyg på någon av dem ännu.

Vilken resa de senaste åren varit för mig i whiskyväg, riktigt glad att jag hittat detta forum och er som "bebor" det, ni gör resan så mycket roligare! Sláinte! :winner:

• Like 9

Oj vad gott det här va!

Port Ellen 5th release 91 p

Port Ellen 9th release 92 p

Port Ellen 10th release 94 p

Port Ellen 12th release 90 p

Port Ellen 13th release 91 p

Port Ellen 22 yo 1978 Rare Malts 60,5% 92 p

PE 10:th är också min favorit bland dessa. Nog den bästa PE jag druckit.

• Like 1

Johan Larsson

Landskrona

Speyside (Glen Elgin) 16 år Fragments of Scotland från Samaroli 50% 92p

Glen Elgin 30 yo 1972/2002 OMC 50% 90p

Edited by johan
  • Like 4

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Testat igenom lite nya Svenska i kväll, det var ung whisky kring 3 år på alla, vad skall man säga om så ung whisky, det var mycket finkel och rå-trä, blev besviken men vad kan man räkna med egentligen ? bestämde mig för att inte lista poäng, vill inte såga någon men är (censurerat) sugen att peka ut de som trissar poängen på dessa omogna saker, tror att Svensk whisky kommer att bli omtyckt vad det lider, men det behövs några år till i faten, bäst var i alla fall Hven med sin Sankt Claus, den får faktiskt höga 80p

Edited by whiskystore
  • Like 6

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Testat igenom lite nya Svenska i kväll, det var ung whisky kring 3 år på alla, vad skall man säga om så ung whisky, det var mycket finkel och rå-trä, blev besviken men vad kan man räkna med egentligen ? bestämde mig för att inte lista poäng, vill inte såga någon men är (censurerat) sugen att peka ut de som trissar poängen på dessa omogna saker, tror att Svensk whisky kommer att bli omtyckt vad det lider, men det behövs några år till i faten, bäst var i alla fall Hven med sin Sankt Claus, den får faktiskt höga 80p

Håller med dig i det du skriver Kjell. Det är kul att svensk whisky växer fram, men det måste ju få ta tid och det tar tid. Idag skall det säljas ung sådan whisky med beskrivande ord som jämför den med 20 år äldre skotsk sådan och till ganska höga priser. Ser ofta lillebrorskomplex på sociala medier kring svensk whisky. Jag förstår givetvis att baksidan av myntet är att få in pengar till den fortsatta verksamheten och det nu idag. Men det är en resa och whiskyn är ung, men den är ofta bra för sin ålder. Men låt den stå på lite mera egna ben. Som det är idag på sina håll, så hyllas ung svensk whisky som om den redan skulle vara klar och inte kan bli bättre. Hype'n är total och många följer strömmen utan att bilda sig en egen uppfattning. Tid i fat slipar bort de ungdomliga tonerna och ger komplexitet. Svensk whisky är ok idag, men den har ganska nyss börjat sin resa. Men jag är helt säker på att den kommer bli bra/mycket bra också, vad det lider.

Jag håller med om att Hven's Sankt Claus är bäst hittills (förutom ett och annat privat fat) och jag har den på 87 pinnar. Men jag jämför inte med 25-åriga skottar, och varför skulle jag göra det. Det är ju en ung svensk whisky och jag bedömer den för vad den är. Min uppmaning till alla: bilda dig en egen uppfattning genom att dofta och smaka i lugn och ro. Följ bara strömmen om du också verkligen tycker så.

Att ha åsikter om svensk whisky kan man få på pälsen för. Men ärlighet varar längst ... eller ... :-)

Edited by ardbeg67
  • Like 4

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Håller med dig i det du skriver Kjell. Det är kul att svensk whisky växer fram, men det måste ju få ta tid och det tar tid. Idag skall det säljas ung sådan whisky med beskrivande ord som jämför den med 20 år äldre skotsk sådan och till ganska höga priser. Ser ofta lillebrorskomplex på sociala medier kring svensk whisky. Jag förstår givetvis att baksidan av myntet är att få in pengar till den fortsatta verksamheten och det nu idag. Men det är en resa och whiskyn är ung, men den är ofta bra för sin ålder. Men låt den stå på lite mera egna ben. Som det är idag på sina håll, så hyllas ung svensk whisky som om den redan skulle vara klar och inte kan bli bättre. Hype'n är total och många följer strömmen utan att bilda sig en egen uppfattning. Tid i fat slipar bort de ungdomliga tonerna och ger komplexitet. Svensk whisky är ok idag, men den har ganska nyss börjat sin resa. Men jag är helt säker på att den kommer bli bra/mycket bra också, vad det lider.

Jag håller med om att Hven's Sankt Claus är bäst hittills (förutom ett och annat privat fat) och jag har den på 87 pinnar. Men jag jämför inte med 25-åriga skottar, och varför skulle jag göra det. Det är ju en ung svensk whisky och jag bedömer den för vad den är. Min uppmaning till alla: bilda dig en egen uppfattning genom att dofta och smaka i lugn och ro. Följ bara strömmen om du också verkligen tycker så.

Att ha åsikter om svensk whisky kan man få på pälsen för. Men ärlighet varar längst ... eller ... :-)

Håller med om Hven St Claus, den bästa unga svenska whisky jag provat, minst 85p från mig. Tycker generellt Hven är genomgående bättre än tex Smögen och Box.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Helgens samlade samples:

Ben Nevis 17 YO 1996- 2013 Whiskies of Scotland 83p

Highland park Odin 16 YO 85p

Octomore 5 YO 6.2 Cask evolution 78p

Glen Garioch 17 YO 1994-2011 OB CS batch 32 82p

Highland malt whisky (Longmorn) 28 YO 1964 Chieftain's choice 89p

Glen Grant 40 YO 1963-2003 G&M 92p

Laphroaig 35 YO 1976 Scotia Royale 94++p Jag var såå nära att sätta 95p, den är nog egentligen värd det, men man får stå för vad man satt ^_^:clap:

Cardhu 12 YO OB 85p

Ben Nevis 15 YO 1996 OB cask # 1652 87p

Laphroaig 14 YO 1998 The whisky fair 89p

Edited by LasseL
  • Like 5

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Ledaig Chieftain 31yo 1973-2004 cask 1711+1712, 47.8%

Ledaig Chieftain 31yo 1973-2004 cask 1710, 54.8%

Tobermory Moon Import 33yo 1972 cask 09, 49.0%

• Like 4

Mats Knutsson

Jag har haft det orimligt fattigt senaste tiden (dock inte så att man ska klaga, har tak över huvudet och mat på bordet var dag, kanske inte så lyxig mat, men, jag lever och mår väl liksom, har inget att gnälla över egentligen om man ser till det stora hela och mänskligheten i övrigt liksom).

Detta var dock något som en barmhärtig whisky-samarit på detta eminenta forum uppmärksammade. Och, ptja, inte nog med att det uppmärksammades, dessutom så valde denna välgärningens människa att bjuda mig på whisky!!! fick två whiskyflaskor (dessutom mycket i dessa) på posten i onsdags förra veckan!!!

Orimligt tacksam känner man sig när man nu kan sätta sig ned och njuta av den andra av de två sorterna jag blev bjuden på!

Sitter med ett glas Old Pulteney 12 just i detta nu, bra musik i högtalarna och redo att bara slappna av och njuta efter en rätt hård dag...

Då denne vänlige forumiten ville vara anonym så kan jag inte annat än lyfta glaset och utropa slàinte mhòr!!! och njuta vördnadsfullt!

stort tack!

världen är full av människor, många rena idioter (ja, ska jag erkänna är jag ju en rätt så cynisk man när det kommer till människosläktet), men, sen finns det också en stor mängd varmhjärtade bra individer som fortsätter ge en hopp över mänskligheten!

/peter

Edited by pppetr
  • Like 12

Idag va det skønt med et glass blended med 3 isbitar i tumbler samt en småland pilsner. Blenden ær en Grants the family reserve.

Skøøønt at dom 28030kr i restskatt ær betalat och kronfogden er avergad... huff kronfogden hadde vel tatt stereo tv och alt.

Men dom pengarna ska vi ha igjen, før vi ær dubbelskattad for Norge och Sverige. Førhåppligvis får vi igjen dubbelt. hehehe men då ær jag tyst som en låst låda.

Glad påsk, blev en blended til med 3 nya isbitar, et godt tumblarglass...

Edited by Danke

Idag va det skønt med et glass blended med 3 isbitar i tumbler samt en småland pilsner. Blenden ær en Grants the family reserve.

Skøøønt at dom 28030kr i restskatt ær betalat och kronfogden er avergad... huff kronfogden hadde vel tatt stereo tv och alt.

Men dom pengarna ska vi ha igjen, før vi ær dubbelskattad for Norge och Sverige. Førhåppligvis får vi igjen dubbelt. hehehe men då ær jag tyst som en låst låda.

Glad påsk, blev en blended til med 3 nya isbitar, et godt tumblarglass...

April fool

Slainte mhath

Lasse Holm

Inledde nyss med en liten skvätt Balblair Vintage 1983 46%. Satt som en fläskläpp!
Nu Adelphi Glen Keith 1991 20y 59.9%.....sitter även den som en fläskläpp!

Glad påsk. :drool2:

• Like 3

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Glenfarclas 2002 For Ermuri 9y 1st Fill Oloroso Sherry Casks 1575 + 1576 58% satt fint efter maten.

Jögge - WMW

Glendronach 1993 21y Germany Exclusive Oloroso Sherry Butt #38 59.6%.

Förbannat bra!

Jögge - WMW