Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...

Recommended Posts

Känns som det var en buteljering som var slut innan den kom ut på marknaden. Jag drack ett sample som kom ifrån Kjell Ö.

Det var en lurig en det där, jag hittade aldrig någon shop att köpa den på, Johan Hofvander ordnade en flaska åt mig.

• Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Länge sedan man var här...

Internationella whisky dagen ju.. Måste ju firas öppnad just nu...

0213df2f7ed360c4cf37c2743e8ea510.jpgc7a8807f1deded0c294cebb528382a9d.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Like 6

Juhani Karvonen

Highhomestead

Här har det provats en del senaste tiden.

Highland park 15 YO 2001-201y OB for Whiskey house cask # 2154 86p

Box Archipelago 2018 OB for Viking line 87p

Tamdhu batch strengt # 002 OB 85p

Lagavulin Distillers edition 1998-2014 OB Lgv4/503 88p

Clynelish 17 YO 1997-2014 BB&R cask # 4050 86p

Stagg Jr. Kentucky straight bourbon 86p

Glen Grant 25 YO G&M bottled ca 2015 88p

Glengoyne cask strenght batch # 004 84p

Glendronach 25 YO 1992- 2017 OB cask # 52 91p

Classic of Islay cask #1724 BH-17 86p

Blantons Kentucky straight bourbon barrel # 140 84p

Lagavulin Distillers edition 1995-2013 OB Lgv4/501 81p

White horse 70's bottling 85p

Highland park 13 YO 2003-2016 OB for Whisky brother cask # 2103 84p

Old Pulteney 1995-2010 OB cask # 2989 84p

Mortlach 16 YO 1984-2000 The wine society 87p

Glenrothes 20 YO 1996-2016 JWWW Old train line 1st fill bourbon cask 84p

Glendronach 27 YO 1990-2017 OB cask # 7005 87p

Ardbeg 8 YO 2007 SMWS 33.143 2nd fill sherry butt 87p

Edited by LasseL
  • Like 7

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Lite back to basic...? men när min Ardbeg grooves kom så kände jag att det var länge sen jag drack Ardbeg corryvreckan?

Så upphällda o redo så började jag med den groovigaav dom...??

God om man inte tänker typisk Ardbeg..!!

Annorlunda men med en twist.. lite tunn med rödvinsmak o inte nån speciell punch som annars är toppen av en god whisky.....

Ardbeg corryvreckan däremot är whooaaahhhh i jämförelse

Mycket smak rök... ja allt jag vill ha i en god whisky..!!??

Edited by Cs1
  • Like 4

Jesper Petersen tru-cker@hotmail.com

En liten Springbank 14y tisdags test :)

Bourbon hogshead 55,8% kom ut på SB 2017.

Fresh bourbon SC för the Nectar 98-13 58,2%

Society 98-12. 7y port + 7y bourbon 55,7%

The Nectars val av fat som 2013 gav 132 flaskor är riktigt bra hos mig. Slår i mitt tycke den bourbon lagring som kom till SB 2017 med 2 poäng. Nectar sätter jag 90p på. God i alla faser. Societyn delvis lagrad på port passar inte mig riktigt i jämförelse med de andra men är klart godkänd. Väl avstämd rakt igenom. 87p.

• Like 5

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

Whiskyklubb: SMAD

---

Highland Park – Bishop William the Old. Var på Bishop arms i Uppsala och fick syn på denna uppenbarelse.

Provade givetvis omgående, en riktig cherry bomb! Härliga ektoner och en mycket behaglig beska. Låg kvar i gommen ända hem.

89p i min bok.

• Like 4

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Detta har provats sen senast.

Old Pulteney 1991-2009 G&M for van Wees butt # 3643 89p

Springbank 23 YO 1994-2017 The Nectar 50,6 % 94p :clap:

Ardbeg Grooves committee release 86p

Glen Avon 15 YO Avonside whisky Ltd. 90's bottling 57,3 % 88p

Booker's Kentucky straight bourbon 7 YO batch C04-A-28 87p

Ireland 24 YO 1991 TWA/Komplex whisky 50,6 % 87p

Laphroaig 16 YO 1998-2015 Hunter Laing Old & rare (DLPS) 52,2 % 90p

• Like 6

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

En liten 70-tals lina under kvällen. Endast möjligt att utföra via alla genom tiderna så trevliga samplingar. :)

Caperdonich 1972 DT #6735

Ardbeg 1973 OB #1143

Highland Park 1974 OB för Cinderella whiskyfair

Banff 1975 DT #3352

Longmorn 1976 JWW Auld destillers.

En god och trevlig lina där Ardbeg är godast för kvällen före Banff. Sämst för kvällen och en besvikelse var HP. Ardbeg vinner på 91p. En helt ok singel cask men det finns bättre från 70-talet. Samma gäller Banff. En bra Banff men det finns bättre. 90p. Caper och Longmorn klockar in på 89p vardera. HP.n sladdar lite med 87p. För mig var det något i doften som inte passad in och då blev det lite jobbigt att komma ikapp.

Trevlig helg

• Like 7

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

---

McDonalds traditional Ben Nevis. Mycket trevlig whisky, nougat vanilj och kola. Sticker inte ut på något sätt, utan en utmärkt referens whisky. Fyllig med en härlig sötma. Kommer ta slut fort. 87p

Slaint'e

• Like 4

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Helgens samples:

Old Pulteney 1996-2011 OB cask # 3557 83p

Mortlach 19 YO 1981-2000 OMC 90p

Highland park 14 YO 2002-2017 OB for Heathrow cask # 2791 88p

• Like 6

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

En lina yngre rök gick under luppen fredag kväll.

Ardbeg Corrryvreckan

Kilchoman 10y privat Cask 56,2%

Lagavulin 12y utgåva 2015

Laphroaig 10y #009

Port Charlotte 15y Double Wood Privat (Kjell)

Ganska klar vinnare ikväll är PC. Väl avstämd, komplex och utstickande. 90p. Ett guldkorn! Näst bäst är Lagga 12 och Ardbeg Corry. Hårfin skillnad mellan dem. 88-89p Kvällens besvikelse är Laffe 009 som jag förväntade mig mer av med tanke på motståndet men känns lite mer tveksam, speciellt jämfört med 006-008. Har nu löst ett sample till för fortsatt jämförelse... Kilchoman passade inte mig denna gång heller, dör av totalt i min gom jämfört med den initiala doften som jag gillar. Har en skvätt kvar, få se om den bättrar sig.

Trevlig helg

• Like 7

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

---

Långhelgens samples:

Box Quercus 1 Robur 84p

Old Pulteney 2004- 2018 OB for TWE cask # 128 88p

Ben Nevis 17 YO 1998-2016 John Cor bourbon hogshead 85p

Glengoyne 2007-2017 Pär Caldenby private cask sherry hogshead 88p

Kilchoman 100 % Islay 2010-2016 85p

Highland park 14 YO 2003-2017 OB for Cinderella whisky fair cask # 3824 87p

Mortlach 17 YO 1992-2009 DLPS 56,1 % 90p

Glen Grant 10 YO OB late 70's square bottle 75 cl 43 % 91p

• Like 5

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Fortsätter med min lilla egen komponerade utredning om de yngre HP SC. Nu under kvällen har 3st fått bekänna färg mot en äldre men fortfarande ung HP SC samt en Sidekick i form av en 10 årig Glengoyne SC sherrybutt, klassiska #1181.

Dalecarlia

Viking Soul

Bishop the Old

Oddbins 95-07 #1555

Glengoyne SC #1181

Solklar vinnare med 91p är Oddbins #1555. Doftar som Kjelles 15y Port Charlotte. Läst "charkuterifabrik" tidigare och det kan säkert vara en bra liknelse. Häftig och lite oväntad doft. Levererar en mycket god lite mer oljig och inte så sherrystinn dram. :winner: Tyvärr bara ett sampel :(. Därefter sidekicken som håller en jämn nivå med lagom sherry och får 89p. Viking Soul på 88p och sedan mer eller mindre dött lopp med Dalecarlia och Bishop på 87. Dalecarlian och Biskopen för min smak lite väl sherrystinna på gränsen till "too much"

Trevlig helg

• Like 3

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

---

Fortsätter med min lilla egen komponerade utredning om de yngre HP SC. Nu under kvällen har 3st fått bekänna färg mot en äldre men fortfarande ung HP SC samt en Sidekick i form av en 10 årig Glengoyne SC sherrybutt, klassiska #1181.

Dalecarlia

Viking Soul

Bishop the Old

Oddbins 95-07 #1555

Glengoyne SC #1181

Solklar vinnare med 91p är Oddbins #1555. Doftar som Kjelles 15y Port Charlotte. Läst "charkuterifabrik" tidigare och det kan säkert vara en bra liknelse. Häftig och lite oväntad doft. Levererar en mycket god lite mer oljig och inte så sherrystinn dram. :winner: Tyvärr bara ett sampel :(. Därefter sidekicken som håller en jämn nivå med lagom sherry och får 89p. Viking Soul på 88p och sedan mer eller mindre dött lopp med Dalecarlia och Bishop på 87. Dalecarlian och Biskopen för min smak lite väl sherrystinna på gränsen till "too much"

Trevlig helg

Det stämmer helt med mina iaktagelser. Håller också Oddbins som klart bäst. Eventuellt kan jag ge alla tre modernare HP SC en pinne till vardera, men fortsatt Viking bättre än de andra två. Tycker också att sherryn blir väl tung i dessa.

• Like 2

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Fortsätter HP Single Cask utredningen tack vare diverse sampel från bla "Highland" och "Pandan"

Heathrow #2791

Viking Soul #2544

Grundtvig #5715

HPAS #2115

Här blev det mer fokus på refill vilket normalt passar mig bättre. Smög in Viking soul som "referens". För mig är Grundtvig bäst med en slutplädering jag gillar. Doftar lite tamt men sen kommer det och ökar. Jag ger den hela 90p idag. Viking Soul som är en 1st fill står sig bra. Betyder att det är en typ av 1st fill jag uppskattar. Ger den 88p även idag. Men där emellan tränger sig HPAS som är nära Grundtvig. Bättre doft men tappar i smak men återuppstår i eftersmak. 89p. Klart sämst i min gom blir Heathrow. En klass sämre i alla delar ger den 84p.

Önskar alla Er en trevlig lång helg.

• Like 6

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

---

• 2 weeks later...

Tänk en upplevelse , som du länge längtat efter. Drömt om, nästan trott inte var möjlig! Vi fick chansen!!! Vid Ålands hav i ett litet lusthus,i förra helgens helt fantastiska solsken. Jag och Mina mycket goda vänner Kent och Björn, (vars gästfrihet alltid är fantastisk) fick tillsammans en påminnelse om vad whisky är på riktigt. Sällskapet, stunden och gemenskapen. Är det som skänkt så många fantastiska stunder genom åren. Whiskyn behöver inte alltid vara perfekt, ibland inte ens bra. Men det vi gör tillsammans ,är alltid så grymt trevligt. Så vad var så speciellt med denna gång? Jo, ett STORT tack till Bernt Sjödin! För att du gav oss möjligheten att prova denna Gudars nektar. Uppställningen var som följer.

Highland Park Dalecarlia 16yo cask 385

Port Ellen 1st anual release

Port Ellen 2nd anual release

Port Ellen 3rd anual release

Port Ellen 4th anual release

Port Ellen 5th anual release?

Port Ellen 6th anual release

Port Ellen 7th anual release

Port Ellen 8th anual release?

Port Ellen 9th anual release

Port Ellen Rare Malts 20yo 1978?

Port Ellen Rare malts 22yo 1978

Port Ellen Feis Ile 1981/2008

Skaplig uppställning i våra ögon, och mer än så i munnen. Vi provade dom rakt av. Och konstaterade att Port Ellen är makalöst bra (ingen större överraskning). Har aldrig tidigare haft en provning med så många 90p och uppåt, under samma tillfälle!

Vinnare blev Rare malts 20yo Gudars nektar!!!! 96p På andra plats kom anual release no:8 95p och trea blev anual release No:5 94p.

Detta är varför vi ständigt jagar nya buteljer, samplingar mm. Jakten är halva nöjet (eller mer) läsa, tänka , önska och ibland!!!

Få sitta tillsammans och göra det vi gör bäst. Njuta!!!!!!!

Highland Parken var även den mycket bra, runt 90 strecket. Och ännu en gång Tack Bernt.

Trevlig whisky sommar på er alla!

Slaint'e / Lunkan

PS äntligen har Benriach1 satt 96p?

Edited by Lunkan
  • Like 15

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Tänk en upplevelse , som du länge längtat efter. Drömt om, nästan trott inte var möjlig! Vi fick chansen!!! Vid Ålands hav i ett litet lusthus,i förra helgens helt fantastiska solsken. Jag och Mina mycket goda vänner Kent och Björn, (vars gästfrihet alltid är fantastisk) fick tillsammans en påminnelse om vad whisky är på riktigt. Sällskapet, stunden och gemenskapen. Är det som skänkt så många fantastiska stunder genom åren. Whiskyn behöver inte alltid vara perfekt, ibland inte ens bra. Men det vi gör tillsammans ,är alltid så grymt trevligt. Så vad var så speciellt med denna gång? Jo, ett STORT tack till Bernt Sjödin! För att du gav oss möjligheten att prova denna Gudars nektar. Uppställningen var som följer.

Highland Park Dalecarlia 16yo cask 385

Port Ellen 1st anual release

Port Ellen 2nd anual release

Port Ellen 3rd anual release

Port Ellen 4th anual release

Port Ellen 5th anual release

Port Ellen 6th anual release

Port Ellen 7th anual release

Port Ellen 8th anual release

Port Ellen 9th anual release

Port Ellen Rare Malts 20yo 1978

Port Ellen Rare malts 22yo 1978

Port Ellen Feis Ile 1981/2008

Skaplig uppställning i våra ögon, och mer än så i munnen. Vi provade dom rakt av. Och konstaterade att Port Ellen är makalöst bra (ingen större överraskning). Har aldrig tidigare haft en provning med så många 90p och uppåt, under samma tillfälle!

Vinnare blev Rare malts 20yo Gudars nektar!!!! 96p På andra plats kom anual release no:8 95p och trea blev anual release No:5 94p.

Detta är varför vi ständigt jagar nya buteljer, samplingar mm. Jakten är halva nöjet (eller mer) läsa, tänka , önska och ibland!!!

Få sitta tillsammans och göra det vi gör bäst. Njuta!!!!!!!

Highland Parken var även den mycket bra, runt 90 strecket. Och ännu en gång Tack Bernt.

Trevlig whisky sommar på er alla!

Slaint'e / Lunkan

PS äntligen har Benriach1 satt 96p

Jösses Peter! Den där samlingen PE har ni ruvat på länge.... Om jag tänker rätt så tror jag Bernt körde denna provning lokalt här i masriket 2010. Jag hade också möjligheten att prova dem :) Dock så var jag inte fysiskt på plats då men betade av samplen steg för steg :)

Ja PE är en magisk dryck.

• Like 4

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

---

Ja den provningen kommer ligga kvar i minnet för alltid, det var en ära att få uppleva en sån.

Just nu sitter jag och sippar på en Arran OB 16y 2000 bottled for viking line 51,7% 7/195 Shhh

Ett drag av svarta salta fiskar blandat med apelsin. Varm och mjuk eftersmak helt ok i min mun 86p

• Like 2

Kent Johansson

Fortsätter med en strathmill AD Rattray -89 22y 58,6% #10310 1/631 ShB

Gröna äpplen komplex päron het och något pepprig, tål inte vatten. Fattoner i eftersmaken härlig 88p

• Like 3

Kent Johansson