Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

Trots att jag har lite "svårt" för sherryfats lagrad whisky är dessa högklassiga:

 

- Inchgower Adelphi 1980 576 bottles cask 14152 24y 60,4% - 90p

- Inchgower DLPS 432 bottles 1965 38y 50,4% - 92p

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Går vidare i sherryfatens tecken och denna är riktigt grym:

 

Glenfarclas TWF 1965 150 bottles 41y 53,5% - 93p

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Går vidare i sherryfatens tecken och denna är riktigt grym:

 

Glenfarclas TWF 1965 150 bottles 41y 53,5% - 93p

1965 var ett bra år!

Både Inchgowern och Glenfarclasen finns i min 1965 samling. De ska drickas 20 oktober 2015.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

1965 var ett bra år!

Både Inchgowern och Glenfarclasen finns i min 1965 samling. De ska drickas 20 oktober 2015.

 

Då har du något att se fram emot, vad jag kan förstå.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

En sittning med "gott & blandat"-samples (där inte allt var jättegott :rolleyes: ) genomfördes i lördags enligt nedan:

 

Hazelburn OB 8 år First Edition --> 82 p. (D: halvfyllig, viss fruktighet och sötma, sherry, choklad, tobak. S: sötfruktig, kryddig och intensiv, lite torr)

Killyloch OB 1967 Inver House Distillers Ltd --> 84 p. (D: skaldjur, stor fruktsötma, lack, ekvanilj. S: tuttifrutti, ekkryddighet, menthol) Ny sort för mig!

Glen Flagler OB 1973 Inver House Distillers Ltd --> 85 p. (D: stor fruktsötma, ekvanilj och kryddor. S: fruktig, ganska intensiv och lite pepprig)

Glen Elgin OB 12 år --> 78 p. (D: knuten, blommig i form av vresros, viss fruktighet. S: beskfruktig, pepprig/intensiv)

Royal Brackla G&M CC 1991-2007 --> 80 p. (D: lite knuten, inslag av yoghurt, känns ung, fruktig men ocksa ekkryddighet. S: lätt sötfruktig, med en lagom kryddighet/pepprighet)

Ardmore (G&M) 1990-2006 --> 83 p. (D: fruktig, lätt rökig, ekkryddighet, lite läder. S: ekfat, kryddighet, lätt rökig, viss frukt och beska)

Croftengea (Loch Lomond), Distilled: 26th January 1996, Bottled: 6th September 2005, 9 år, Sherry Finished Hogshead, fat # 283, 45%, bottle 164/380 --> 69 p. (D: tung gummirök, Tretorns gummistövel is back, fruktsötma, kola/choklad. S: gummirök, gräsbrand, torr, kryddig, viss sötma, den smak man har i munnen när man är på väg att bli innebränd :unsure: , en whisky med en del hemskhet men även ett par goda stråk, doft och smak är initialt lite otäcka men blir sedan lite bättre, ger den därför inte absoluta bottenbetyg, en av mina mest udda whiskyupplevelser)

Inchfad (Loch Lomond), Distilled: 14th February 2001, Bottled: 21st June 2006, 5 år, American Oak Barrel, fat # 665, 45%, bottle 171/350 --> 73 p. (D: lätt fruktig, var är röken? gräs/hö, lite ungdom i form av yoghurt. S: sötfruktig, ekfat, men var är röken??) Ny sort för mig!

 

Efter detta är jag och kompisen 97-98%-iga. Dunglass är ju kvar … samt ett par andra lite enklare varianter som Craigduff och Glenisla. Sedan är ju Octomore på g också ...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ikväll har jag prickat av de två sista destillerierna, så nu har jag testat dem alla (de som varit igång i modern tid alltså).

 

Hazelwood Reserve 17 år, Kininvie Distillery, 1990 - 2008, OB, 51,5%

Det hör var väldigt likt bourbon tycker jag. Mycket vanlij och brända bourbontoner i doften. Dessutom choklad, russin, sherry och kaffe. Smaken är igen väldigt bourbonaktig och ganska torr. En trevlig whisky om var bättre än jag hade förväntat mig. 82 p

 

Kilkerran 2004, 3 år, Glengyle Diistillery, 2004-2007, The Tasting Room, OB, 62%

Det här var Mackmyra Preludium varning. Väldigt mycket new make, kartong och en del kryddor i doften. Känner jag lite torv också eller är det kartongen som lurar mig? Smaken är spritig och väldigt new make aktig. Försökte med att spä den ordentligt men det hjälpte inte. Tog även frm Kilkerran New Make för att jämföra doften och visst har de tre åren gjort sitt, men för min del behövs det nog ytterligare 5-10 år i fatet för att det ska bli bra. 40 p

 

Tack GunnarN och Melin för samplen.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Beställde en Cardhu 12yo på en bar nere i spanien i Calella nära Costa Brava-kusten.

Viftade med fingret:"sisådär en trea-fyra cl tack".

Fick in en halv konjaks-cupa till min "café con letche"!

Det var visst 4 euro Cardhu jag beställt!!!

Är också nästan den enda malt affärerna säljer därnere förutom alla blendeds.

Tack till bolaget för lite bättre utbud.

Cardhu är en helt okej "kaffewhisky" i stil med Glenfiddich lite slätstruken, söt och len.

Edited by Per13

Per Åberg

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det var oöppnade samples du hade kvar.

Att dricka hälften av en 3 cl sample och sen låta den stå i ett halvår är ingen hit. Har haft flera såna som förstörts.

Fast dine betyg stämmer rätt bra med mina så jag antar att du bara har varit slö med din julkalender.

He-he, nä inga öppnade samples, de sista oöpnade var det som gick.

Var ju på Kanarieholmarna en vecka innan jul å kom väl lite i otakt med kalendern...

Men eftersom ämnet är uppe, hur länge klarar sig en full sampleflaska egenligen..?

Börjar få en liten samling av olika samples, vill ju inte köpa på mig för många, om dom inte håller så länge.

Erfarenheter på Forumet?

Mikael Johansson Vaara

Staffanstorp

- The Ardbeg Committee

- Friends Of Laphroaig plot nr. 237095

- Springbank Society Member

- The Guardians of Glenlivet

- Mackmyra Reserve-05, ägare till 1 låda ex-bourbon rök

- Ägare till ett Mackmyra Ambassadörsfat

Link to comment
Share on other sites

Ikväll har jag prickat av de två sista destillerierna, så nu har jag testat dem alla (de som varit igång i modern tid alltså).

 

Hazelwood Reserve 17 år, Kininvie Distillery, 1990 - 2008, OB, 51,5%

Det hör var väldigt likt bourbon tycker jag. Mycket vanlij och brända bourbontoner i doften. Dessutom choklad, russin, sherry och kaffe. Smaken är igen väldigt bourbonaktig och ganska torr. En trevlig whisky om var bättre än jag hade förväntat mig. 82 p

 

Kilkerran 2004, 3 år, Glengyle Diistillery, 2004-2007, The Tasting Room, OB, 62%

Det här var Mackmyra Preludium varning. Väldigt mycket new make, kartong och en del kryddor i doften. Känner jag lite torv också eller är det kartongen som lurar mig? Smaken är spritig och väldigt new make aktig. Försökte med att spä den ordentligt men det hjälpte inte. Tog även frm Kilkerran New Make för att jämföra doften och visst har de tre åren gjort sitt, men för min del behövs det nog ytterligare 5-10 år i fatet för att det ska bli bra. 40 p

 

Tack GunnarN och Melin för samplen.

Ska man säga Grattis Magnus?

Hur fortsätter jakten nu? Alla nedlagda också?

Per Åberg

Link to comment
Share on other sites

ikväll blev det en rejäl Mortlach vertikal för att fira att jag tog mig runt Vättern på cykel i helgen. Gick förvånansvärt lätt faktiskt. Men nu till whiskyn. Radade upp alla samples jag hade och alla öppnade flaskor vilket blev totalt 14 olika Mortlach. Roligt, och jag omvärderade faktiskt en del av flaskorna. Det blev kanske ett par för många drams, men mycket vatten hjälpte, och att lämna lite i glasen av de sämre versionerna. Lite rund om fötterna har jag dock blivit. Hoppas det inte blir för mycket stavfel. Nu kör vi!

 

Mortlach "Na fir chlis" 1993-2006, cask 3927, 46%

D: Något tillbakadragen doft med söta bubelgumstoner och lätt unkenhet. Våta löv. Lite tunn.

S: Smaken initialt också tunn. Lätt mousserande känsla men utvecklar en trevlig kryddighet med karakterisktisk ingefära och vitpeppar. En del fatkaraktär.

F: Något kort men varm och kryddig. Blir syrlig och lämnar kvar en del ek mot slutet.

81 poäng

 

Mortlach 13yo RMW, 03.1993 - 06.2006, sherry finish 57.8%

D: Klart oren - lösningsmedel. Kryddorna gör sig åter påminda. Lite oangenäm doft av kokta grönsaker, Sherrytoner. Inget vidare...

S: Lakrits, kryddor och lätt fat. Lite sherry.

F: Unkenheten kommer tillbaka. Också en överraskande rök vilket lyfter det hela lite

78 poäng

 

Mortlach, 12.09.1990 - 05.12.2007, Sherry butt 5958, Signatory UCFC 46%

D: Tunn och vinig. Våta löv och ingefära. Lite vanilj. Ingen sherry?

S: Len initialt men sedan mer kraftfull kryddighet. Påminner om doften.

F: Blir spritig och lite sötaktig. Kort.

76 poäng

Mortlach 1988 - 2006, Sherry wood, Samaroli, 45%

D: Vitt vin av vällagrad årgång. Lätt fat och rök. I bakgrunden typiska Mortlachkryddor. Endast lätt sherry, måste vara refill. Lite smörig.

S: Oljig och smörig. Len Den vanliga kryddattacken uteblir men kryddorna finns i bakgrunden. Viss frukt.

F: Medellång, smörig.

83 poäng

 

Mortlach "Flora and Fauna" 16yo OB 43%

D: Mer och bättre sherry. Bacon! Lite svavel och rök blandat med julkaka och choklad. Anar citrusfrukter.

S: Kryddor och svavel. Lätt rök. Fyller ut munnen bra. Lite syltig sötma som succesivt blir torrare.

F: Mer rök. Lång och torr. Lite ek.

87 poäng

 

Mortlach 1988-2007, 18yo, sherry cask 2651, 59.6% Signatory CSC

D: Lite tunn - fino sherry? Refill? Något spritig men ändå rund i kanterna. Honungssötma. Endast lätt svavel och kryddor. Kanel, frukt, ren sherry.

S: Mer svavel och rök än i doften. Oväntat kraftig. Ganska söt. Fruktig.

F: Rök och svavel dröjer sig kvar. Lång och varm.

88 poäng

 

Mortlach 1988-2008, 19yo, Refill butt 2652, 59.6% Signatory CSC

D: Mindre sötma och frukt än 18yo. Mer tillbakadragen. Kryddorna och svavlet framträder tydligare. Lätt sherry.

S: Mer fat, mindre sötma. Kraftigare, häftigare och spritigare. Mer svavel och peppar. Viss frukt.

F: Inte så mycket rök. Lite kort. Varm.

86 poäng

 

Mortlach 1979-2005, 25yo 46% Coopers Choice

D: Möbel polish fast på ett bra sätt. Lite vinig. Våta löv, mint, lakrits.

S; Tunn initialt. Lätt sötma. Sedan följer ett helt register av mintiga, gräsiga smaker toppat med lakrits, vitpeppar och de flesta andra kryddor jag kommer på. Mycket komplex!

F: Blir torr och maltig. Lång.

88 poäng

 

Mortlach 1971 32yo OB 50.1%

D: Ren, len och tillbakadragen. Gräsig med lätt kryddighet. Lite parfymig. Vanilj.

S: Ren, påminner mycket om doften. Svag lakritston. Lite tunn. Ingen typisk Mortlach (är ju bourbonlagrad). Viss kryddighet ändå och avlägsna toner av kanel.

F: Kort och kryddig.

85 poäng - ner hela 4 poäng sen sist!

 

Mortlach 1978 -1999, 20yo 62.2% Rare Malts

D: Fino sherry. Ren och fruktig.

S: Mycket karakteristisk Mortlach kryddighet - vitpeppar och ingefära. Fin, len sherry. Lätt rök och svavel.

F: Mer rök och svavel. Lång. Blir lite bitter mot slutet.

87 poäng

 

Mortlach 1991 - 2007, Cask 4227 56.4%, Berrys own selection

D: Fet och rökig. Kanderade apelsinskal, choklad, tung sherry!

S: Cigarraska, läder, sherry. Mycket frukt och en svavlig rökighet. Mindre kryddig än vanligt men kryddorna finns i bakgrunden. Fin sötma och en del fat.

F: Svavel, rök, aska, choklad, torr sherry, apelsin, vax! YOU NAME IT! Mycket komplex! Har allt! Mycket god!

92 poäng

Mortlach 1970 - 2006, 43% G&M

D: Massor av frukt. Mycket sherry. Lite mint och lakrits. Rökskuggor. Ingen nämnvärd svavel. Lätta bacontoner.

S: Ren torr sherry som blir sötare och utveckalr en mild kryddighet. Inga deftekter! Viss svavel kommer fram till slut. Gräs, vitpeppar. Oväntat lite fat.

F: Lätt fatkaraktär och viss sötma. Varm. Mer fat mot slutet. Lååång.

90 poäng - ner 1 sen sist.

 

Mortlach 1954 - 1998, 40%, G&M

D: Knaperstekt bacon, kryddig ost. Fat, sherry, cigarraska. Stor fruktighet - övermogna plommon. Behöver tid i glaset.

S: Mycket fat! Läder, vax, svavel. Lätt rök. Otroligt kraftig och karaktärsfull.

F: Lång och varm. Känns hela vägen ner i magen. Blir lite torrare och aningen för mycket fat mot slutet. Lämnar en vaxartad känsla i munnen.

93 poäng - omvärderade denna rejält, 3 poäng upp! Supergod!!!

 

Mortlach 1936 - 1981, 45yo 40% G&M CC

D: Lite tillbakadragen. Mycket ren. Frukt och sherry. Lätta ektoner. Karakterisktiska kryddor - ingefära och vitpeppar, men inte så kraftigt. Lite mint och läder. En röksky drar förbi.

S: Först len, sen kommer kryddor och lite rök. Lätt sötma. Otroligt ungdomlig!

F: Lång. Torr sherry som går mot större fatighet. Kommer till slut fram en del svavel och rök. Åldern gör sig slutligen påmind.

90 poäng.

Edited by Tollig

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

He-he, nä inga öppnade samples, de sista oöpnade var det som gick.

Var ju på Kanarieholmarna en vecka innan jul å kom väl lite i otakt med kalendern...

Men eftersom ämnet är uppe, hur länge klarar sig en full sampleflaska egenligen..?

Börjar få en liten samling av olika samples, vill ju inte köpa på mig för många, om dom inte håller så länge.

Erfarenheter på Forumet?

 

 

Rent teoretiskt bör det gälla andelen luft repektive vätska (whisky) i flaskan. Jag tvivlar faktiskt på att ett halvfullt sample skulle hålla sig sämre än en halvfull flaska whisky. men det kanske finns någon som har bättre besked?

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

ikväll blev det en rejäl Mortlach vertikal för att fira att jag tog mig runt Vättern på cykel i helgen. Gick förvånansvärt lätt faktiskt.

 

Grattis!

Träffade du på den skäggige mannen som bjöd på chokladbollar? Han blev t.o.m. omtalad i radio...

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

ikväll blev det en rejäl Mortlach vertikal för att fira att jag tog mig runt Vättern på cykel i helgen. Gick förvånansvärt lätt faktiskt. Men nu till whiskyn. Radade upp alla samples jag hade och alla öppnade flaskor vilket blev totalt 14 olika Mortlach.

 

Grattis till rundan! Härlig tur det där. Körde den i fjol och kommer säkert att göra det igen. Men i år tog huset all vårtid.

 

"Välkommen till matkontrollen i Hjo ... " :rolleyes:

Blev du välsignad som brukligt är, längs vägkanten?

Ja, det finns massor med kul upplevelser längs vägen.

 

Trevlig Mortlach-vertikal. Bra sammanställt och att du hade en trevlig kväll tvekar jag inte en sekund på!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Intog ett par samples i går kväll.

 

En starter i form av:

Mackmyra, Den första utgåvan, Batch 2008-01 --> 77 p. (det börjar likna något, men jag har faktiskt gett Preludium 06 en poäng mer för sin fina päronvanilj i doften, men åter till Den första utgåvan. D: lätt fruktig, lite kryddig, uns sötma, ungdomlig, lite päron, träolja, gräs/hö. S: fruktig och kryddig, ganska finstämd men enkel. ES: fruktkryddighet som kommer och går)

 

Samt en spännade Longrow, bottled for Magnus Fagerström:

Longrow 1990 18 år, cask #178, Refill bourbon, 1990-2008 --> 91 p. (D: fyllig frukt, fin rök, elegans, lite läder, uns kaffe, viss havssälta, choklad och vanilj. S: kryddig, fruktig, uns sötma, ganska komplex, uns sälta, jenka-tuggummi. ES: frukten övergår i elegant rök, lite torr på slutet. Slår den nyligen utgivna OB 18-åringen med 5 poäng hos mig. Buteljerad vid cask-styrka är nog det viktigaste men även att det givetvis är ett bra fat i detta fall)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det var oöppnade samples du hade kvar.

Att dricka hälften av en 3 cl sample och sen låta den stå i ett halvår är ingen hit. Har haft flera såna som förstörts.

 

Läste detta och drog öronen åt mig, jag hade ju ett sample Laphroaig 27y öppnat i vintras som jag bara druckit hälften av.

 

Så gårdagskvällens drycker blev den och en Talisker 20y 1981 62%.

 

Laffen var precis så bra som jag mindes den från i vintras, och Taliskern är ju också gudomlig.

 

Behöver jag tillägga att jag satt med ett lyckligt flin över hela ansiktet igår kväll?

 

Ibland är livet lätt att leva :)

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Det var en präst som stod och välsignade alla förbipasserande en bit nor om Karlsborg. Han hade ett helt team med sig och megafon och högtalare! Det var lite komiskt B)

 

Tänkte köra nästa år igen. Sugen på att hänga på?

 

Grattis till rundan! Härlig tur det där. Körde den i fjol och kommer säkert att göra det igen. Men i år tog huset all vårtid.

 

"Välkommen till matkontrollen i Hjo ... " :rolleyes:

Blev du välsignad som brukligt är, längs vägkanten?

Ja, det finns massor med kul upplevelser längs vägen.

 

Trevlig Mortlach-vertikal. Bra sammanställt och att du hade en trevlig kväll tvekar jag inte en sekund på!

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Har blivit två samples från bunkers sherry provning!

Johns scott

Linkwood

 

Kom igen nu Sverige!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

En Tullibardine Vintage 1993 Miniatyr på ett hotellrum i Östersund.

 

Vi har den gamla sanningen att man ska akta sig för allt på T utom Talisker, men den här var inte dålig, lite vass men fullt drickbar.

 

Bara 6 st kvar nu, och dom står hemma i skåpet och väntar :)

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Testade 5 blends i första halvlek.

Sen gick jag över till Ardbeg i andra. Det hjälpte inte fotbollen, men mycket godare blev det i alla fall.

Renaissance, Mor och min egen TEN med sherryfinish blev det.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Körde en Online, blind-provning med SWE-medlemmar innan matchen :lol: Tyvärr hjälpte ju inte det :( Men intressant & gott var det i alla fall! Tackar för trevlig provning!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Började ladda inför Sverige-Ryssland redan i tisdags kväll med:

 

Karuizawa 1981, C#103, 58.1%, bottled 25-05-2007

Linkwood 17 yo, d 26-11-1985, b 05-04-2005, Dewar Rattray

Lagavulin 21 yo, OB, 56.5%

 

Idag blev det lite Punk IPA mm... men inte hjälpte det - vi var inte i närheten av poäng, snyft... Nu har jag försökt smälta det hela... inte ens (!) en Talisker 20 yo, OB, 62%, d 81, b 2002 fick mig att må riktigt bra...

 

Tja, ... heja Holland... då!

Edited by ravelli

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...