Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

Idag blev et en del samples + en del annat gott för att fira det nya husköpet (papper skrivs imorgon så det är inte heelt klart, fast i stort sett ;) )

 

Ikväll blev det

 

Convalmore 1978 24YO Rare Malts

Glendullan 1974 23YO Rare malts

Ardbeg Uigeadail

Laphroaig 10YO

Lagavulin 12YO 2002 1st 58%

Talisker 10YO

Talisker DE 1993-2007

Laphroaig 1991-2007 (16YO) Signatory CS 50,7% Bourbon Barrel Cask 07/790

Bruichladdich 3D3 "Norrie Campbell Tribute"

 

En MYCKET *hick* bra kväll !! Alla ligger på 85+ och många var riktigt bra. Glendullan var lite väl spritig, fast efter en del vatten blev den riktigt bra !!

 

Jag önskar alla en god kväll !! :)

 

Edit: Jag glömde ju Talisker DE i farten...

Edited by kl0tet

Ralf Lovefors

 

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Ardbeg Committé

Guardians of the Glenlivet

Link to comment
Share on other sites

En dram LOTI innan det är dags att krypa till kojs.

 

 

Precis vad jag också gjorde igår ;) L2 Riktigt god!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Igår hade jag en märklig upplevelse. Jag tänkte ta en dram Glenlossie F&F vilken jag tycker är en helt OK whisky i vanliga fall. Nu smakade den bittert och kemiskt. Har det hänt nått med flaksna undrade jag och provade sedan snabbt igenom Inchgower F&F, Mortlach F&F och Talisker 10yo. Alla hade likande konstiga bismak, även om den var mindre i Talisker och Mortlach. Senare när jag borstade tänderna kom jag på vad det var. Tidigare på dagen hade jag varit och simmat i bassäng med klorerat vatten. Det var klorsmaken som var kvar i näsa och svalg. Det fanns säkert kvar lite bassängvatten i bihålorna eller i näshålan, trots att det var flera timmar senare. Kanske reagerade alkoholen med kloret och gav den beska bismaken. någon som upplevt något likande?

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Igår hade jag en märklig upplevelse. Jag tänkte ta en dram Glenlossie F&F vilken jag tycker är en helt OK whisky i vanliga fall. Nu smakade den bittert och kemiskt. Har det hänt nått med flaksna undrade jag och provade sedan snabbt igenom Inchgower F&F, Mortlach F&F och Talisker 10yo. Alla hade likande konstiga bismak, även om den var mindre i Talisker och Mortlach. Senare när jag borstade tänderna kom jag på vad det var. Tidigare på dagen hade jag varit och simmat i bassäng med klorerat vatten. Det var klorsmaken som var kvar i näsa och svalg. Det fanns säkert kvar lite bassängvatten i bihålorna eller i näshålan, trots att det var flera timmar senare. Kanske reagerade alkoholen med kloret och gav den beska bismaken. någon som upplevt något likande?

 

Mycket intressant! Jag provade en Talisker 20år som flera har höjt till skyarna för ett tag sen & tyckte den var lite besk i smaken. Ingen höjdare tänkte jag!

Men när jag provade den igen efter ett par veckor så var den helt ok. Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde innan första provningen. Inte simmat den gången i alla fall. Har även känt typ beska som inte borde varit i smaken några flera gånger.

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant! Jag provade en Talisker 20år som flera har höjt till skyarna för ett tag sen & tyckte den var lite besk i smaken. Ingen höjdare tänkte jag!

Men när jag provade den igen efter ett par veckor så var den helt ok. Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde innan första provningen. Inte simmat den gången i alla fall. Har även känt typ beska som inte borde varit i smaken några flera gånger.

För många år sen när jag provade whisky skrev jag inte upp min betygsättning förrän jag provat 3 ggr, detta mht vad jag ätit innan fel tandkräm eller nåt annat som störde lökarna

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Här blir det en Glendronach 15 OB 100% sherry, en som jag gärna har i hyllan för jämnan! Mums! ;)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Två onsdagssamples,

 

Millburn 1969 35yo RM - 89p

Clynelish 1972 24yo RM - 91p

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Är torrlagd i väntan på nedkomst men innan detta synnerligen onaturliga tillstånd inställde sig så provade dessa i veckan som gick.

 

80 - An Cnoc 1990/2004 (46%, OB)

86 - Ardmore 1991/2007 (53.7%, JWWW Cross Hill, 212 Bts.)

86 - Ben Wyvis 27yo 1972 'The Final Resurrection' (43%, OB, C#744+1058+1059, 471 Bts.)

79 - Bruichladdich 1993/2004 (50%, Wilson & Morgan Barrel Selection)

81 - Glen Albyn 1972/1993 (40%, G&M Connoisseur’s Choice)

78 - Glen Moray 12yo 'Classic' (40%, OB, +/-1995)

85 - Glen Moray 1991/2007 ‘Mountain Oak’ (58.6%, OB, Distillery Manager's Choice)

80 - Glen Moray 1991/2007 ‘The Fifth Chapter’ (59.6%, OB, Distillery Manager's Choice, 430 Bts.)

93 - Glendronach 18yo 1970 (43%, Prestonfield, Cask 542-558, 75cl)

72 - Glen Esk 1982/1994 (40%, G&M Connoisseurs Choice)

88 - Glen Esk 26yo 1981/2007 (54.3%, Duncan Taylor, C#932, 668 Bts.)

89 - Kininvie 17yo 1990/2008 'Hazelwood 105' (52.5%, OB)

87 - Longrow 18yo 1990/2008 (54.1%, OB for Magnus Fagerström, C#178, 237 Bts.)

68 - Rosebank 13yo (46%, Dun Bheagan, C#2048-2049, 600 Bts.)

74 - Speyside 10yo (43%, OB, +/-2003)

84 - Tamdhu 1994/2007 'No 6' (46%, SWF, C#1364, 796 Bts.)

 

Mest i rent ornitologiskt syfte men några andra med. Bruichladdich blev #50 provat därifrån - tam skapelse. Ben Wyvis blev #3 och var bättre än jag hade trott, otroligt icke-prisvärd dock såklart. Och Kininvien blev första provat därifrån och var MYCKET bättre än jag trodde. Alla provades hel/halvblint och den var verkligen en stor överraskning.. har någon en låda av den Glendronachen så köper jag den gärna :). Longrowen från herr Fagerström levererar även i buteljerad form bevisligen, måste nog prova den nån gång till för att ge den full rättvisa. Rosebanken var nog den sämsta jag hittat..

 

Nu är alla destillerier avsmakade, nu är det bara att fortsätta med nästa mål. 10 buteljeringar per destilleri! Klar med 89st men en bit kvar!

 

mvh, Robert

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

En sängfösare i form av Benromach Peat Smokes.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Vi var fem st i går kväll som hade sex... :lol: olika The Bottlers, a la tema Speyside, som vi provade enligt nedan:

 

Strathisla, The Bottlers, 1977, 27 år, 43.9%, Cask 4472, Refill Sherry Hogshead --> 80 p. (D: mogen, fruktsötma a la äpple, ekkryddig. S: fruktig, kryddig till nästan lite pepprig, mint?, lätt kropp. ES: kryddig och lite svag, försvinnande. B: finfin doft som inte motsvaras i smak, borde ha varit mera smakrik med sina 27 år) Snittpoängen blev: 77,6.

Caperdonich, The Bottlers, 1976, 27 år, 54.3%, Cask 8965, Refill Sherry Hogshead --> 80 p. (D: ekkryddig, fruktig, känns lite ung?, sälta?, honung och lite citrus. S: kryddig, viss fruktbeska, ganska lätt, lite torr. ES: kryddfruktig, lite torr, hufsad längd. B: sämre doft än smak, men även här borde det ha kommit mera smak från 27-årig whisky.) Snittpoängen blev: 78,2.

Mortlach, The Bottlers, 1983, 18 år, 57.0%, Cask 2378, Refill Bodega American Oak Butt--> 85 p. (D: fruktig, sötma, viss ekkryddighet, härlig tutti-frutti, nötter vanilj/litet inslag av kola. S: kryddig, fruktig, viss sötma, god men enkel. ES: som smaken, hyfsad längd. B: bra rakt över och för mig bäst denna kväll, inget köp dock.) Snittpoängen blev: 84,4.

Balmenach, The Bottlers, 1984, 21 år, 57.8%, Cask 3056, Refill Spanish Sherry Butt --> 83 p. (D: sötma, lite sirap, frukt, choklad, känns lite ungdomlig i form av yoghurt. S: kryddig, sötma, viss sälta, ganska fyllig. ES: kryddig sötma, mogen och ganska bra. B: liten dipp i doften i övrigt bra utan att glänsa.) Snittpoängen blev: 84,0.

Cragganmore, The Bottlers, 1981, 20 år, 59.3%, Cask 1589, Refill Sherry Butt --> 84 p. (D: ekkryddig, fruktig, sälta?, viss sötma, ganska mogen, nötchoklad. S: kryddig, fruktig, viss sötma men även inslag av beska, krut!, ganska fyllig . ES: kryddig, sötfruktig, ganska fyllig, på slutet kommer sherry, hyfsad längd. B: hela tiden på gränsen till att få högre poäng rakt över, men det räcker inte riktigt fram, min troliga tvåa.) Snittpoängen blev: 84,4.

Benrinnes, The Bottlers, 1985, 17 år, 60.2%, Cask 1852, Refill Sherry Butt --> 84 p. (D: fruktsötma, sherry, ekkryddighet, nötter. S: stor smak av sherry, viss sötma, lite torr, fyllig. ES: sherry, viss sötma, lite torr och en ganska bra längd. B: kanske lite för stort inslag av sherry för min smak, det blir liksom lite torrt, men den var ändå bra.) Snittpoängen blev: 86,4.

 

 

Inga fel men heller inget som fick mig att vilja köpa någon av dem. Vi hade ganska höga förväntningar som inte riktigt infriades. Detta var vi fem rörande eniga om. Är vi helt ute och cyklar med dessa ovan? Jag hade ju väntat mig mera.

 

Men vi tar nya tag. I mitten av augusti skall vi ha ytterligare en The Bottlers provning.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över de förhållandevis låga poängen (förutom Strathislan som inte är bra).

Dock tycker jag att The Bottlers har en smakprofil som inte passar alla. Glöm inte att det är en vinkännare som väljer vad han vill buteljera. Gillar inte han det han provar blir det inget.

Jag är mycket förtjust i The Bottlers och har bara blivit besviken på just Strathislan.

Tror inte ni kommer att ha speciellt mycket högre betyg på de andra ni kommer att prova.

Jag tycker Benrinnes är strålande, men så gillar jag också häftiga sherrylagringar.

Mina poäng ligger troligen 4-8 poäng högre än era, men som sagt The Bottlers smakprofil tilltalar mig.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över de förhållandevis låga poängen (förutom Strathislan som inte är bra).

Dock tycker jag att The Bottlers har en smakprofil som inte passar alla. Glöm inte att det är en vinkännare som väljer vad han vill buteljera. Gillar inte han det han provar blir det inget.

Jag är mycket förtjust i The Bottlers och har bara blivit besviken på just Strathislan.

Tror inte ni kommer att ha speciellt mycket högre betyg på de andra ni kommer att prova.

Jag tycker Benrinnes är strålande, men så gillar jag också häftiga sherrylagringar.

Mina poäng ligger troligen 4-8 poäng högre än era, men som sagt The Bottlers smakprofil tilltalar mig.

 

 

Håller med Bunker, tycker ni har varit lite snåla, några av de ni provade har jag över 90 på, med smaken är ju som baken, stor och dallrig

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Så var man hemma på Banff igen......OMC 1974 32 yo är en kriminellt bra malt. Den har Gud fader själv destillerat och Robert Burns har fyllt fatet.

 

Cheers.

 

Lämnar forumet i och med detta och drar till Turkiet med hela klanen. Ankara Viski är bra för synen, back in a week guys

 

Dram away :rolleyes:

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett destelri av klarat!

Daulanie 16 helt ok sås det här! :P

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare två Rare Malts-samples provade:

 

Linkwood 30yo 1974, bottle 2646, 54,9% - 87p

Glen Mhor 22yo 1979, bottle 5448, 61,0% - 88p

 

Schysst sås för en fredagkväll. ;)

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över de förhållandevis låga poängen (förutom Strathislan som inte är bra).

Dock tycker jag att The Bottlers har en smakprofil som inte passar alla. Glöm inte att det är en vinkännare som väljer vad han vill buteljera. Gillar inte han det han provar blir det inget.

Jag är mycket förtjust i The Bottlers och har bara blivit besviken på just Strathislan.

Tror inte ni kommer att ha speciellt mycket högre betyg på de andra ni kommer att prova.

Jag tycker Benrinnes är strålande, men så gillar jag också häftiga sherrylagringar.

Mina poäng ligger troligen 4-8 poäng högre än era, men som sagt The Bottlers smakprofil tilltalar mig.

Håller med till 110 p

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över de förhållandevis låga poängen (förutom Strathislan som inte är bra).

Dock tycker jag att The Bottlers har en smakprofil som inte passar alla. Glöm inte att det är en vinkännare som väljer vad han vill buteljera. Gillar inte han det han provar blir det inget.

Jag är mycket förtjust i The Bottlers och har bara blivit besviken på just Strathislan.

Tror inte ni kommer att ha speciellt mycket högre betyg på de andra ni kommer att prova.

Jag tycker Benrinnes är strålande, men så gillar jag också häftiga sherrylagringar.

Mina poäng ligger troligen 4-8 poäng högre än era, men som sagt The Bottlers smakprofil tilltalar mig.

 

Håller med. Har de flesta Bottlers i 90-talet, utom just denna Strathisla.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Firar att semestern har börjat. Inleder med att klara av nummer 119 och 120:

 

Hazelwood Reserve, from the Kininvie Distillery, 17y, 51,5 % och

 

Kinclaith 36y Duncan Taylor Rarest of the Rare 50,1%.

 

Jag måste hålla med Benke, Kiclaithen var inte mycket att hänga i julgranen. Men Kininvien var överraskande bra, men kanske inte riktigt prisvärd :)

 

Mission accomplished, som dom säger...

 

 

 

Om det är någon fler liksom jag som ägnar sig åt "fågelskådning" på destillerifronten så har jag ett litet sample av vardera att erbjuda. Skicka PM isåfall.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Firar med en Longmorn 15y. att jag efter första semesterveckan lyckats med konststycket att ha varit på jobbet varje dag...och att jag imorgon skall på Springsteen..

 

En lysande början på semestern, koppla av från jobbet ....

 

Springsteen imorgon låter mycket bra, skulle gärna vara där också.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Ett sample, Glen grant 1967-2006 G&M! :P

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...