Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

Caol Ila 25y 59,4%, på Glen Ord som var väldigt gästvänliga fick i mig tror jag 9 st (från hela Diageos sortiment) olika gratis

Jag köpte också en Caol Ila 25 men en 2005 57,2% på Glen Ord. Det blev även en Linkwood Rare Malts 26 56,1% till allt som allt £165. Ett fynd tycker jag. Jag håller med om att dom var mycket generösa på Glen Ord. Det var synd att det var jag som körde...

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Smakade på ytterligare ett par samples de senaste dagarna.

Littlemill Signatory Vintage 1967 36yo 41,2% L: Syrlig och lite träig, Salmiak, S: Träig, träkol, lite kärv, E: Även här träig, något kemiskt, plast? Nja… Totalsågar denna och ger den 50p

Dunglass Signatory Vintage 1967 37yo 45,8% L: Kryddig (Piffi grillkrydda), salt, mustig, tjära?, S: Kemisk, parfymerad, träig och kantig, E: Lite mindre dålig här, men en kemisk underton förstör hela intrycket… Ingen höjdare direkt 62p

Ben Wyvis The Final Resurrection 27yo 43% L: Lakrits och söt frukt, muskot? S: Äpple, ananas, ganska lätt och frisk, E: Vanilj, ganska kort tyvär... Ganska fin 82p

Edited by Butta

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite lill-lördag då man jobbar i sommar-värmen! :unsure:

 

The Balvenie Doublewood 12yo

The Balvenie Portwood 21yo

The Balvenie Single Barrel 15 yo 47,8%

Talisker 10yo

Talisker Distillers Edition 2005

Talisker 18yo

Caol Ila Distillers Edition 1995

Lavavulin Distillers Edition 1991

Longrow Gaja Barolo 7yo 55,8%

 

Hoppas alla har en skön sommar!!! :rolleyes:

Per Åberg

Link to comment
Share on other sites

Smakade på ytterligare ett par samples de senaste dagarna.

Littlemill Signatory Vintage 1967 36yo 41,2% L: Syrlig och lite träig, Salmiak, S: Träig, träkol, lite kärv, E: Även här träig, något kemiskt, plast? Nja… Totalsågar denna och ger den 50p

Dunglass Signatory Vintage 1967 37yo 45,8% L: Kryddig (Piffi grillkrydda), salt, mustig, tjära?, S: Kemisk, parfymerad, träig och kantig, E: Lite mindre dålig här, men en kemisk underton förstör hela intrycket… Ingen höjdare direkt 62p

Ben Wyvis The Final Resurrection 27yo 43% L: Lakrits och söt frukt, muskot? S: Äpple, ananas, ganska lätt och frisk, E: Vanilj, ganska kort tyvär... Ganska fin 82p

Var har du fått tag på dessa?

Per Åberg

Link to comment
Share on other sites

Var har du fått tag på dessa?

De har funnits som samples här på forumet. Glöm inte att läsa whisky bytes och samplessektionen. Där kommer en hel del kul.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så har man väl suttit några timmar med tandläkaren och drammat igenom sex av tolv The bottlers-tappningar (tack Tommbjorn)...nästa sexpack drages på söndag....here are the results of the drunk jury....

 

 

Isle of Jura 1989, 18 yo, 52,7 %...ganska spritig, lite offnotes, men 82 poäng är den värd

 

Millburn 1982, 20 yo, 63%...herrejävvlar, den krävde ett helt vattenverk innan den öppnade sig, men då kom den, 85 p

 

Mortlach 1983, 18 yo, 57&....direkt tappad från citruslunden, gott, men konstigt, 84 p

 

Royal Brackla 1975, 24 yo, 61,6....underbar ek, underbar whisky, ge mig mer pronto, 91 p

 

Strathisla 27 yo 1977, 43,9....söndervattnad från början, inte mycket att hångla med, 78 p

 

Teaninich 1982, 21 yo 62,3%....extrem first fill sherry, fino antar jag, onanisås för Maltmaniacker, gott men lite för mycket 88 p

 

Hej MacNilsson,

 

En eloge, den provningen har du/ni sparat länge.....

 

Själv har jag tillsammans med TVÅ andra kamrater provat igenom dessa tolv prover i två omgångar och betygsatt dessa. Är väldig färsk på betygsättandet så detta kommer att utföras ytterligare en gång för att kontrollera kvaliteten på betygen...

Men MacNilsson, det kom ett prov i lådan som också detta provades.

Mitt minne säger att det stog på pappret, Speysidare (bör vara stor chans....) och ekig i karaktären med andra ord, några år på nacken.

 

Inte mycket att gå på men hur myckett fel var/blev det med dessa ord?

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

En dram Ardmore Traditional Cask. Landade på 81p idag, mot 84p vid senaste omdömet.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Sitter och kollar Den siste samurajen på tv med lämolig dryck:

 

Hakushu 15 yo OB 56 % 90 p

 

Hanyu 1988-2006 Full Proof Holland 92 p

 

Hanyu 1988-2008 Full Proof Holland 94 p :clap:

 

Japaner japaner, vad kan man säga? En Hakushu kommer att hamna på hyllan och sistnämnda Hanyu delar nu förstaplatsen bland mina betygsatta whiskies.

 

Med förhoppning om att Bunker har kvar en flaska (eller två) av sistnämnda till mig.

 

EDIT: Tackar Robert K och Bunker för samples :)

Edited by David J

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Sitter och kollar Den siste samurajen på tv med lämolig dryck:

 

Hakushu 15 yo OB 56 % 90 p

 

Hanyu 1988-2006 Full Proof Holland 92 p

 

Hanyu 1988-2008 Full Proof Holland 94 p :clap:

 

Japaner japaner, vad kan man säga? En Hakushu kommer att hamna på hyllan och sistnämnda Hanyu delar nu förstaplatsen bland mina betygsatta whiskies.

 

Med förhoppning om att Bunker har kvar en flaska (eller två) av sistnämnda till mig.

 

EDIT: Tackar Robert K och Bunker för samples :)

 

Jasså, du sätter den nya Hanyun så högt!? Spännande...

 

Själv sitter jag och sippar på en Deanston 8yo 40%. Ganska snäll och ospännande. Luktar spritigt och saltlakrits, smakar mest vanilj och avslutar kort med en aning fruktighet.

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

Jasså, du sätter den nya Hanyun så högt!? Spännande...

 

Själv sitter jag och sippar på en Deanston 8yo 40%. Ganska snäll och ospännande. Luktar spritigt och saltlakrits, smakar mest vanilj och avslutar kort med en aning fruktighet.

 

Smaken är som baken och jag har en tendens att värdera japaner högt. Men den slog den förra Hanyun i min bok iaf. Och det säger väl inte så lite ;)

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Sitter och häller i mig Herr Krügers Eidora Caol Ila 7 år.

Måste säga att jag är svag för dessa unga rökmonster,

som jag gärna och ofta ger höga 80 och till och med 90.

Detta till mina vänners oförställda förfäran kanske jag skall tillägga.

 

Rökig whisky skall vara ung och sherrymonster skall vara gamla!

Edited by Melin

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken och jag har en tendens att värdera japaner högt. Men den slog den förra Hanyun i min bok iaf. Och det säger väl inte så lite ;)

 

Javisst är smaken delad. Men även jag har gillat flertalet av de japaner jag provat och grundar förväntningarna på den nya Hanyun på vad den förra presterade. Jag har köpt två flaskor just därför. Det som var spännande med att du gillade den nya så mycket var hintar från andra att den kanske inte var lika bra som den förra, vilket ju var lite "oroande". Ditt omdöme var alltså spännande i positiv bemärkelse :)

Måste öppna och prova själv hur delad min smak är ;)

Edited by Butta

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

Måste öppna och prova själv hur delad min smak är ;)

Sagt och gjort.

 

Hanyu bottled for FullProof Holland 1998-2006 Cask 9204 Puncheon, bottle No.155, 56,3%

L: Ganska söt och fruktig, aningens stickig, anar lite träighet (fat) också S: Fyllig och fruktig, söt, E: Lång och söt, en gnutta rök i gommen också 92p

Hanyu bottled for FullProof Holland 1998-2008 Nice Butt 9307, bottle No.417, 55%

L: Träig rökighet, sötma under röken S: Träig, fruktig, märklig kombination av torrhet och sötma, E: Lång och smakrik utan att bli bitter, men lite torr mot slutet 90p

Två smarriga japanesare. Den yngre känns lite mer godis, medans den nya är lite mer macho. Antar att jag var på godishumör ikväll :)

/Björn Hellenius - Sollentuna

Link to comment
Share on other sites

Jasså, du sätter den nya Hanyun så högt!? Spännande...

 

Själv sitter jag och sippar på en Deanston 8yo 40%. Ganska snäll och ospännande. Luktar spritigt och saltlakrits, smakar mest vanilj och avslutar kort med en aning fruktighet.

 

Jepp det verkar ju lovande, får min flaska på lördag ! :) Och går på semester idag! YE-HA!

Johan Holmström

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, kul att smaken är delad. Men vi verkar vara helt överens om att det är lysande whisky i båda flaskorna :clap:

 

Sagt och gjort.

 

Hanyu bottled for FullProof Holland 1998-2006 Cask 9204 Puncheon, bottle No.155, 56,3%

L: Ganska söt och fruktig, aningens stickig, anar lite träighet (fat) också S: Fyllig och fruktig, söt, E: Lång och söt, en gnutta rök i gommen också 92p

Hanyu bottled for FullProof Holland 1998-2008 Nice Butt 9307, bottle No.417, 55%

L: Träig rökighet, sötma under röken S: Träig, fruktig, märklig kombination av torrhet och sötma, E: Lång och smakrik utan att bli bitter, men lite torr mot slutet 90p

Två smarriga japanesare. Den yngre känns lite mer godis, medans den nya är lite mer macho. Antar att jag var på godishumör ikväll :)

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni gillar den nya Hanyun.

Nån som missat den och vill ha en flaska (eller sample) kan skicka mig ett mail på info@magnuswhisky.com

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Lysande tappningar är bara förnamnet.....de är mästerliga båda två. Jag köper inte riktigt ryktena om att den första är bättre än den andra. De är olika, lite mer tryck i röken i den första, men nummer två är lika komplex som ett Strindbergdrama. Efter att ha provat dem neck to neck så landar jag nog båda på 91 pinnar.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Kryssar Allt a´bhainne på listan med 20 yo 1980/2001 Signatory vintage sherry butt. 80 pinnar klättrar den upp på. Fullt drickbar och ganska njutbar, men lite off-notes och en aning intetsägande.

 

Närmar mig målet att prova alla destillerier :winner:

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Blir en Dallas Dhu G&M 1982 i solväggen! :whistling:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Sitter i soffan och lirar Rock Band på Xbox360 med mina barn. Kände att detta krävde ett glas Jack Daniel's.

Inte så (censurerat)a gott men... helt ok för stunden.

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i ute på verandan på min lilla skärgårdsö i Blekinge och dricker Glenfiddich 18 y.o. Slainte

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Link to comment
Share on other sites

Sitter i ute på verandan på min lilla skärgårdsö i Blekinge och dricker Glenfiddich 18 y.o. Slainte

Vardå i Blekinge? Jag har högst 10 mil dit :drool2:

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...