Jump to content
whiskyforum

Vart tog whiskyn i flaskan vägen? 3cm borta?


Krillo
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Fick hem en flaska från Whiskyauction idag och det är mindre i den än på bilden på WA! Är det en gammal kork som sugit åt sig 2-3cl? g.gif

 

Kommer korken ge tillbaka mina 2-3cl om ett tag eller tar änglarna dom? blush.png

 

Vad säger ni konnäsörer och sakkunniga?

 

mvh

 

Kristoffer

Kristoffer Horn

 

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Luktade det whisky om paketet?

 

Det skulle kanske kunna vara så att whiskyn är väldigt kall och när den återgår till normal temperatur så stiger nivån igen?

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Låter ändå konstigt med 2-3cm skillnad i flaskan... tala gärna om hur mycket det steg när flaskan har värmt upp sig :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Har ni missat i användaravtalet att Krüger har rätt att öppna alla flaskor och ta ett 2cl sample vid avslut? :)

  • Like 6

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det möjligt? Hur kan det sjunka så mycket..

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Hur är det möjligt? Hur kan det sjunka så mycket..

 

Vätskor har olika densitet vid olika temperaturer. Vattnets är som högst vid fyra grader celcius, så vattnet är alltså som "minst" då. Det är därför vattnet alltid håller fyra grader på botten vid någorlunda djup. När whiskyns densitet är som högst vet jag ej, men hur mycket 2-3 cl i en flaska är beror ju på flaskformen. 2-3 cm i en smal flaskhals är inte så mycket.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då ställer jag en liknande fråga. Har en Rare Ayrshire 1975 35Yo hemma (signatory). Det luktar lite whisky i röret samt att det ser ut som det dunstat lite i flaskan. Vad kan man tänkas få för händelseförlopp på en sådan flaska? Den är trots allt buteljerad endast för två år sen och det känns redan som det försvunnit en del...

 

Må väl

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Alkohol har ett högre ångtryck än vatten och därför kommer en större andel av alkohol än vatten dunsta i flaskan. Om flaskan inte är helt tät kommer dessutom lite att tränga ut. Om lite tränger ut kommer det hela bli en kontinuerlig process.

Det borde dock vara så himla små mängder att det inte borde gör någon större skillnad i en stor flaska :)

Har du flaskan varmt kommer självklart mer att försvinna.

Det här borde man enkelt kunna räkna på.. Får se om kemiboken åker fram i veckan!

Anna Östensson, BaraWhisky

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...