Jump to content
whiskyforum

Köpa fat ihop, Box på kolad ek

DavidTjeder
 Share

Recommended Posts

Box whisky lade för några timmar sedan upp en annons på sin Facebooksida om att de har 30 fat svensk, kolad ek i ett unikt erbjudande till de som vill bli fatägare. Faten har en rabatt på 5000 kronor, så ett ankare (deras fat på just under 40 liter) med det rökiga receptet kostar just nu bara 24.350 kronor. Annonsen finns här:

https://www.facebook...&type=1

Det ska enligt Box whiskys villkor för fatköp bli minst 63 flaskor à 50 cl efter att änglarna tagit sin andel. I slutändan, efter lagring och betalning av skatter när flaskorna ska uthämtas samt återbetalning av det lån man ger Box när man köper ett fat, blir kostnaden för en flaska någonstans runt 450 kronor, vilket jag räknar på i nuläget (siffran kan komma att justeras uppåt eller nedåt något).

Jag vill gärna ha en andel i ett sådant här fat och undrar om några här är intresserade av att gå ihop på ett fat? Jag skriver för min del upp mig på 1800 kronor eller fyra flaskor. Anmäl i tråden eller på david@tjeder.nu (inkorgen här blir ju alltid smockfull så helst inte per PM)!

/David Tjeder.

David Tjeder

Är det fatet i bond? Tillkommer tappningsavgift och spritskatt?

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Jag mejlade med Hasse på Box om detta med spritskatter, och det beror lite grann på var och hur man hämtar ut flaskorna när de är färdiglagrade, men i princip *bör* 450-500 per flaska räcka både för lagringen och för uthämtandet av dem om man sköter uthämtandet på smarta sätt. En hel del av de 24.350 man betalar nu är ett lån man ger räntefritt till Box och som de återbetalar när fatet töms, de pengarna täcker i alla fall delar av spritskatten. Det är svårt att få fram en fast siffra för exakt vad en "färdig" flaska landar på och det kan alltså komma att bli något högre eller något lägre, det får finjusteras vid tappning. Fatet köper man också tydligen, hur man löser den saken rent praktiskt när man köpt ett fat ihop har jag ingen aning om - hoppas Box är intresserade av att ta tillbaka det för någon mindre peng!

David Tjeder

Lite otäckt det där med lån.

Påminner om lån till golfklubbar som sen blir omvandlade till spelrätter.

Om Box kursar är man nog av med pengarna...

Jag tror jag hellre köper ett sample av dig dyrt när den tiden kommer.

Med vänlig hälsning

Anders

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Ja, kursar Box är man nog stekt - men så är det ju alltid när man köper andelar av fat… Vi kanske kan byta samples längre fram om detta blir av, ser att du är delägare i ett Kilchomanfat!tongue.png

David Tjeder

Share

• Create New...