alex83 Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Ska genomföra en whiskyprovning med sherrylagrat för ett gäng (relativt) oerfarna amatörer. Tänkte prova 4-5 sorter och försöka få in bredd och kvalitet, inklusive en CS samt ett rökigt alternativ. Refill som first fill. Alla "standardbuteljeringar" går bort. Har ni några tips? Alexander Wiberg wibergalexander@hotmail.com Cask Owner @ Bruichladdich Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonre723 Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Jag tycker att Aberlour A'bunnadh, Glendronach 15 Revival, Highland Park 18 & Bowmore Laimrig är väldigt bra. Det beror ju på vad du menar med "standard". Menar du sånt som är enkelt att få tag på, eller destilleriernas lägstanivå? Mortlach 16 Flora & Fauna finns inte på bolaget, men väl utomlands och räknas nog till klassikerna. Äldre Glenfarclas är ofta väldigt prisvärda. Något gammalt tycker jag att du ska ha med, typ 30/40yo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Här kommer några tips... Du sa inget om budget så jag kör på... Aberlour Abunadh (CS, ofta riktigt trevlig... Beroende på vilken batch som finns) Ardbeg Uigedail Någon Glendronach... 15yo är bra i min mun Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex83 Posted January 10, 2013 Author Report Share Posted January 10, 2013 Det beror ju på vad du menar med "standard". Menar du sånt som är enkelt att få tag på, eller destilleriernas lägstanivå? Jag tycker att Aberlour A'bunnadh, Glendronach 15 Revival, Highland Park 18 & Bowmore Laimrig är väldigt bra. Det beror ju på vad du menar med "standard". Menar du sånt som är enkelt att få tag på, eller destilleriernas lägstanivå? Mortlach 16 Flora & Fauna finns inte på bolaget, men väl utomlands och räknas nog till klassikerna. Äldre Glenfarclas är ofta väldigt prisvärda. Något gammalt tycker jag att du ska ha med, typ 30/40yo. Menade nog en kombination av alltför lättillgängligt och destilleriernas lägstanivå. A'bunadh har känts ganska given, eventuellt utbytbar mot Glendronachs nya CS då jag är nyfiken på den. Laimrig var ett mycket bra tips! Alexander Wiberg wibergalexander@hotmail.com Cask Owner @ Bruichladdich Link to comment Share on other sites More sharing options...
paer Posted January 10, 2013 Report Share Posted January 10, 2013 Glöm inte Glenfarclas 105 (och kaffesked för vatten...). Förvisso stapelvara men väl så givande (för provning oxå). Någon (några) Bunna IB brukar vara intressant. Det finns ju oxå tre CS Dalmore till bra pris med (^2år) finish på olika typ av sherryfat som kan vara intressants för provning. Pär Högberg GBG GWS #3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jny Posted January 10, 2013 Report Share Posted January 10, 2013 Denna hade vi med på en provning i våras. Glengoyne Sherry Butt 10 Years Cask 1181 (nr 10364) --- Mvh Jörgen Fondelius FALUN Whiskyklubb: SMAD --- Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-M Posted January 10, 2013 Report Share Posted January 10, 2013 Har kört en provning med dessa som blev uppskattad. - Glenmorangie Lasanta - Aberlour a'bunadh batch 40 - Glendronach Allardice 18 y.o. - Strathisla 25 y.o. - Connemara Sherry Finish - Bowmore Laimrig #3 P-M Odsäter Min Whisky Sida Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex83 Posted January 10, 2013 Author Report Share Posted January 10, 2013 Många bra tips. Funderar lite på följande upplägg: Strathisla 25 Glendronach 15 Revival Arran The Devils Punch Bowl (en del bourbon i den, men känns spännande) Bowmore Laimrig A'bunadh Glenmorangie Sonnalta tror jag skulle vara mycket uppskattad också. Alexander Wiberg wibergalexander@hotmail.com Cask Owner @ Bruichladdich Link to comment Share on other sites More sharing options...
anotherdeadhero Posted January 10, 2013 Report Share Posted January 10, 2013 Bowmore Laimrig (batch 2) är nog bland de bästa sherrywhisky jag smakat. Önskar jag hade köpt en EU-pall när den fanns. Snor tråden lite, typ. Någon som smakat Glendronach Cask Strength? Verkar ju sjukt prisvärd av det jag läst. Dennis Tencic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts