Jump to content
whiskyforum

Nybörjartips


Edvon
 Share

Recommended Posts

Hej!

Edvin heter jag och detta blir faktiskt det första inlägget för mig på forumet. Jag började scrolla igenom den här forumavdelningen för lite tips, men inser att det nog är lika bra att skriva en egen tråd.

 

Så här ligger det till: jag är ny när det kommer till whisky - men väldigt nyfiken. Frågan är bara, var ska man börja? Jag har testat ytterst få sorter, hemma hos mig står en enda flaska Glenfiddich 12, har utöver det testat mackmyras enklaste single malt och förmodigen ytterligare någon som jag inte minns namnet på.

 

Jag tänker både på skotsk single malt, men även annat. Vad har ni att säga om blended whisky, irish, burboun och så vidare?

 

Som ni förstår är jag ny och förvirrad och oerhört tacksam för alla tips. Och just det, jag har inte världens största budget, så vi kanske ska börja lite försiktigt, rent ekonomiskt...

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Om du vill prova lite olika sorter och komma undan hyfsat billigt så rekommenderar jag att besöka samples delen här på forumet där du kan köpa små "prover" av whisky.

 

3cl räcker gott och väl till att bedömma om man gillar en whisky eller inte. Någon eller några kan säkert sätta ihop små paket till dig med ett gäng sorter för en billig eller hyfsat billig peng beroende på vad du har för budget. På så sätt kommer du nog enklare fram till vad du gillar för typ av whisky... rökig, svagt rökig, icke rökig... sherryfatslagrad, bourbonlagrad blandningar av dessa två... osv osv osv :)

 

Om du är intresserad av ett paket så kan jag plocka ihop ett litet till dig, skicka mig ett PM i så fall så svarar jag med vad jag har och hur vi går till väga!

 

Välkommen hit!

 

Ingen fråga är för dum, så var inte rädd för att fråga :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Om du vill hålla kostnaden nere så kan

du köpa en del mindre flaskor på Sb. nu.

Laphroaig 10yo finns som 35cl

Lagavulin 16yo finns som 20cl

Bowmore har ett paket om 3st 20cl

Kan vara smart att köpa av dessa mindre

flaskor först för att se vad du själv tycker

om för typ av Whisky.

 

Välkommen till forumet!

Peter

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du var snabbare än mej Marcus :)

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet!

 

Angående vad du ska prova så tycker jag att du ska försöka prova så mycket som möjligt för att få en bild av vilket brett smakspektra whisky innefattar. Detta alltså om du vill utforska, jag tolkar det som att det är det du vill. Det bästa sättet är att köpa små flaskor istället för helflaskor, eller köpa smakprover/samples genom detta forum. Alternativet är att sätta sig i en välsorterad bar och beställa ettor/tvåor, men det blir ganska dyrt..

 

Ett liknande svar ger jag på andra frågan om andra whiskysorter: prova dem :) Personligen intresserar jag främst (men inte bara) för maltwhisky, och då är de främsta producenterna Skottland och Japan, även om många nya länder också kan få fram kvalitetsprodukter.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar ödmjukast för alla svar :) Småflaskor låter helt klart som en bra idé. Såg att Auchentoshan 12 Years finns på liten flaska, har läst rätt gott om den, verkar vara hyfsat snäll för en nybörjare också. Apropå "riktiga" glas - det tror jag mig inneha. Som jag har förstått det är det klassiska old fashioned-glaset, med bred rund botten och raka kanter, inte mycket att hänga i granen. Har istället ett gäng trevliga tulpanglas som jag tycker är nice.

Link to comment
Share on other sites

Tips som jag och en kompis gjorde. Fixade småflaskor och sedan några fredagkvällar tog vi med oss flaskorna till varandra. Ibland var även farsan snäll och skickade med några gamla skvättar i flaskor vi fick. Så prövade vi och prövade vidare och nu är båda rejält intresserade i denna djungel. Så försök få med någon kompis kan ni lära er "tillsammans" och kommer få många fina minnen. Säger han som är 21 år och låter som en gammal räv, tro mig det är jag inte men delar med mig av lite tips från en rookie till en till nybörjare. Välkommen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite uppföljning (om någon nu skulle vara intresserad): Gick till systemet idag och inhandlade två mindre flaskor. Den första, eftersom att jag ville testa en blended, och dessutom en storsäljande "mainstream-whisky", en Famous Grouse 350 ml. Den andra, eftersom att jag ville ha en god single malt att testa den första mot, en Auchentoshan 12yo 200 ml.

 

Jag började med The Famous Grouse. Och visst doftar den annorlunda än en single malt. Kanske lite sötare? Med någon droppe vatten i blir det inte mycket doft kvar alls. När det kommer till smaken... är den väl inte direkt äcklig. Men det smakar som att den - just blended med något. Tycker mig ana smaker som liknar någon helt annan sprit och helhetsintrycket blir väl sådär. Inte det värsta jag druckit, men jättegott är det inte.

 

Next up: Auchentoshan. Jämfört med den förstnämnda doftar den fylligt och maltigt. Med någon droppe vatten i doftar den fortfarande ganska mycket. Smaken var riktigt nice, i alla fall om ni frågar mig. Smakade renare på något sätt, inte den här andra "spritigheten" jag upplevde i den första om ni förstår vad jag menar. Känns om att det kanske är en bra nybörjarwhisky, ganska ren och frisk. Passade mig som handen i handsken i alla fall. Mums!

 

Två upplevelser rikare :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med tidigare kommentatorer att det är bra att pröva mindre flaskor. Ett sätt att gå vidare är att pröva samma whisky, men slutlagrad på olika sorters fat, vilket kan ge en fungervisning om du gillar sherrylagrad eller inte, mm. Glenmorangie discovery pack för 300 spänn ger dig fyra småflaskor whisky där du kan jämföra hur samma destillat färgas i vansinnigt olika riktningar i olika fat. Jag gillar inte alla sorterna, men det är en bra snabb "skola" in i whiskyns underbara värld! smile.png

David Tjeder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...