Robins Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Hej. Jag har hittat en flaska jag sökt efter ganska länge på en australiensk webbsida. Hur stora risker är det att beställa från ett land utanför EU?Vad händer om mitt paket blir tullat? Paketet kommer innehålla en 70cl flaska med 44% alkoholhalt med ett värde på 3500 sek. Mvh Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Den kommer fastna och bli tillbakaskickad om du inte har väldigt väldigt tur. Det är så vitt jag vet inte tillåtet att privatimportera alkohol från utanför EU-land. Men något företag i kanske kan hjälpa dig, tex clydesdale? Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Om du ber butiken att märka paketet som gåva, skickad från privatperson och att den innehåller ett samlarobjekt i form av glasbehållare har du ganska god chans . Om de inte öppnar paketet får du endast betala tullavgifter. Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robins Posted February 11, 2013 Author Report Share Posted February 11, 2013 Om du ber butiken att märka paketet som gåva, skickad från privatperson och att den innehåller ett samlarobjekt i form av glasbehållare har du ganska god chans . Om de inte öppnar paketet får du endast betala tullavgifter. Tack! Det blir alltså hur jag än gör en tullavgift? Vad ligger den på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Ja om de skriver att värdet är ca 20$ slipper du tull, men då gäller även samma sak för försäkringen om den kommer bort.. Du betalar moms 25% och en viss % i administrationsavgift. Vissa fraktbolag betalar dessa summor för dig utan ditt godkännande och lägger själva på en slant för att de "underlättade" hanteringen. Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AntoniVV Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Från min erfarenhet av internationell sjöfart är alla sjöfarten utanför EU en risk, förklarade jag:1. Transporten av alkohol är alltid "farlig", är föremål för särskilda skatter.2. Vissa länder begränsar denna möjlighet, så du måste konsultera.3. För en sändning butik dessa egenskaper måste bifoga proforma faktura.4. Transportören Tullen stoppa paketet, är detta en affär för dem, kommer de debitera dig tull förvaltningskostnader.5. Fortsätta det goda transportföretaget används ringa dig dem och fråga dem vad du behöver för att skicka en flaska whisky från Australien till Sverige. Till exempel har jag återvänt till min brittiska paket som skickas med FedEx eftersom de frågade mig import, men TNT, UPS och GLS nej. PS: Sorry for the possible mistakes, Google translation. Kundtjänst på mer VinusVinis - Rabatt 5% "WFORUMSE" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robins Posted February 11, 2013 Author Report Share Posted February 11, 2013 Har fått informationen om att whiskyn skickas från UK så det är lugnt.Dock börjar jag bli skepptisk mot sidan i sig. Någon som har någon input angående: http://mywhiskyshop.com/Ska enligt uppgift vara systersida till: http://www.whiskyjourneys.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtrem Posted March 26, 2013 Report Share Posted March 26, 2013 Alkohol som skickas från utanför EU: Får tas emot som "gåva" om det är max 1L (de är petiga på cl). På detta tillkommer moms (25%), spritskatt (ca 200kr/liter 40%ig alkohol), tull, Tullens och Postens avgifter. Är det över 1L så skickas paketet tillbaka (på avsändarens kostnad) eller förstörs om mottagaren inte har en importlicens. Med det sagt om hur det "ska" gå till, så finns det många sätt att undgå Tullen. Michael Holm, Stockholm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherry&Smoke Posted March 28, 2013 Report Share Posted March 28, 2013 Har fått informationen om att whiskyn skickas från UK så det är lugnt. Dock börjar jag bli skepptisk mot sidan i sig. Någon som har någon input angående: http://mywhiskyshop.com/ Ska enligt uppgift vara systersida till: http://www.whiskyjourneys.com/ Jag har ingen erfarenhet av shopen, men det känns väldigt oseriöst/tvivelaktigt att de "knyckt" bilderna på vissa flaskor från andra webbutiker (t.ex. TWE). Posta gärna här när du fått klarhet. Per Erixon Sunnersta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robins Posted March 28, 2013 Author Report Share Posted March 28, 2013 Jag har ingen erfarenhet av shopen, men det känns väldigt oseriöst/tvivelaktigt att de "knyckt" bilderna på vissa flaskor från andra webbutiker (t.ex. TWE). Posta gärna här när du fått klarhet. Sidan är oseriös. Så köp inget därifrån. MVH Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts