WhiskyPete Posted February 19, 2013 Author Report Share Posted February 19, 2013 Det finns spalter med volym på flaskan så man ser om det är småflaskor. Hej hej Peter Grönlund Göteborg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robins Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Har provat en handfull Kavalan... Alla mellan 89 och 93p... Mer prisvärt än så blir det inte har en solist sherry cask hemma just nu... Otroligt bra! För mig har Kavalan varit för "okomplexa" och tunna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonascarlsson Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 För mig har Kavalan varit för "okomplexa" och tunna. Okomplexa och tunna lät inte så trevligt. Jag kan uppskatta en någorlunda enkelspårig whisky, men blir dom för tunna så får jag problem. Jonas Carlsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusNilsson Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Det finns spalter med volym på flaskan så man ser om det är småflaskor. Hej hej Såja, nu ser jag. När jag öppnade i webbläsaren blev allt konstigt. Då undrar man ju vad som är skillnaden mellan Solist Sherry för 1.595:- och den för 998:- Markus Nilsson Whiskynörd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Såja, nu ser jag. När jag öppnade i webbläsaren blev allt konstigt. Då undrar man ju vad som är skillnaden mellan Solist Sherry för 1.595:- och den för 998:- Har sett en nedvattnad variant som inte är SC-släpp. Antagligen en sån. Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 (edited) För mig har Kavalan varit för "okomplexa" och tunna. okompelxa kan jag eventuellt köpa på någon av dem... men tunna... nej, inte någonstans Får man fråga vilka Kavalan du har provat? (Jag har bara provat 6 olika Single Cask vid fatstyrka... ingen av dem nervattnade varianterna) Edited February 19, 2013 by Kainen Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
ardbeg67 Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Jag har visserligen bara provat tre Kavalan Solist (vinho barrique, ex-bourbon och sherry) och alla med fatstyrka och har dem i intervallet 78-86 points. Tunna kan man nog inte säga att de är, men delvis okomplexa och för mig lite ungdomliga. De har absolut potential och är riktigt bra för sin ändå ringa ålder. Men jag förstår ändå inte hype'n fullt ut. Men våra gommar äro olika Benny Ingman, KarlstadCarlstad Whisky Connoisseurs - CWC Söker sample av: Brora 1970-1972 Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Jag har visserligen bara provat tre Kavalan Solist (vinho barrique, ex-bourbon och sherry) och alla med fatstyrka och har dem i intervallet 78-86 points. Tunna kan man nog inte säga att de är, men delvis okomplexa och för mig lite ungdomliga. De har absolut potential och är riktigt bra för sin ändå ringa ålder. Men jag förstår ändå inte hype'n fullt ut. Men våra gommar äro olika Jag håller med nästan hela vägen, har provat ytterligare några och de ligger i den poängintervallen men så poppar det upp en sherry cask på 92p !!, vad jag förstått så finns det fler i det segmentet så det gör Kavalan Solist Shery Cask mycket intressant. Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElTio Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Har lite Solist Sherry 2012 57,8% och undrar om någon känner till åldern? 3-4 år eller äldre? Niclas Fransson Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Har lite Solist Sherry 2012 57,8% och undrar om någon känner till åldern? 3-4 år eller äldre? Den skall vara 3 år enligt min info. Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElTio Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Den skall vara 3 år enligt min info. Tackar: Vet du om de släppt någon whisky som är äldre än 3-4 år eller blir den övermogen i värmen? Niclas Fransson Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Tackar: Vet du om de släppt någon whisky som är äldre än 3-4 år eller blir den övermogen i värmen? Jag har sett en på 6 år Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Den skall vara 3 år enligt min info. Isf är det ett (censurerat) mirakel vad dom kan göra på bara tre år! Skulle vara roligt att prova någon äldre butelj... De lär väll komma så småningom Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arsenal Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Ser att det släpps en riktigt god Karuizawa också # 7576 93 p hos mig. Henrik Jonsson, Karlstad --------------- The John Cor Whisky Society Friend of Laphroaig Ardbeg Committee Bladnoch Forum Söker sample av buteljeraren, The Bottlers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Ser att det släpps en riktigt god Karuizawa också # 7576 93 p hos mig. Undrar om det är websläpp på Kurrarna? Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonybankhart Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 Någon som har koll på Karuizawa cask 7914? Vad det är för fat, hittar inga uppgifter om den någonstans.. Michael Larsson En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996 Friend of Laphroaig 102662 Ardbeg Committee member Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 Någon som har koll på Karuizawa cask 7914? Vad det är för fat, hittar inga uppgifter om den någonstans.. Det är väl den som är tappad för Sverige, urpremiär så att säga, inget är släppt tidigare så det finns inget att skriva, kanske någon som provat den på någon mässa eller annan tillställning kan tillföra något. Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonybankhart Posted February 24, 2013 Report Share Posted February 24, 2013 Tack för svaret Kjell, då vet jag Michael Larsson En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996 Friend of Laphroaig 102662 Ardbeg Committee member Link to comment Share on other sites More sharing options...
WhiskyPete Posted March 1, 2013 Author Report Share Posted March 1, 2013 Köpte ni nåt trevligt idag? Själv blev det som jag ville. Två flaskor Springbank Calvados Wood! Härlig fredag! Peter Grönlund Göteborg Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted March 2, 2013 Report Share Posted March 2, 2013 Vad är kavalan för nått?! Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonybankhart Posted March 2, 2013 Report Share Posted March 2, 2013 (edited) Taiwanesisk single malt om jag förstått saken rätt http://www.kavalanwhisky.com/en/default.as Edited March 2, 2013 by bonybankhart Michael Larsson En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996 Friend of Laphroaig 102662 Ardbeg Committee member Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kainen Posted March 2, 2013 Report Share Posted March 2, 2013 Yes stämmer bra... deras Single Casks är inte att leka med! Marcus Hotakainen, Täby Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna Ardbeg committee member Friends of Laphroaig Min Samling Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted March 3, 2013 Report Share Posted March 3, 2013 Ja jag såg det nu.. Spännande!! Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusNilsson Posted March 3, 2013 Report Share Posted March 3, 2013 Hmm, tre importörer av Kavalan till Bolaget.. De kraftigt varierande priserna har kanske en annan förklaring; ett tvättäkta gammaldags priskrig?? Markus Nilsson Whiskynörd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted March 3, 2013 Report Share Posted March 3, 2013 (edited) Gällande Kavalan skiljer det lite. Ta tex nr. 30318, den är på 58,6% och i listan vi kunde ladda ner var priset 1595:- Denna kostar 994:- när man söker på den på SB Tar vi 85266 är den på 57,8% med pris 998:- Båda dessa är alltså Solist Sherry Cask. Frågan är om den första jag skrev om fick hastigt sänka priset då Clydesdale deklarerade ett annat vid deras släpp? Ett litet priskrig som tidigare skrivits. I vilket fall som helst är den första en annan batch och nu pris reglerad. Kan undra när de tre nya 46% kommer till Sverige..någon som hört något? Edited March 3, 2013 by Rolle Roland Johansson/Varberg Friends of Laphroaig Plot No: 377846 Ardbeg Committee Friends of the Classic Malts Grevens WK www.tastenote.se www.facebook.com/tastenote www.theunguided.com www.facebook.com/theunguided Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts