Jump to content
whiskyforum

Tips på 18 årig whisky


Timson
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

 

Min morfar fyller snart år och önskar sig en fin 18 årig whisky. Jag är själv inte särskilt insatt i ämnet även om jag på senare tid börjat intressera mig för whisky.

Har någon ett bra tips på en fin 18 årig whisky som inte är särskilt rökig i smaken? Ska till Tyskland och handla så priserna där är ju väldigt bra jämfört med systembolaget, så man borde ju kunna få en riktig pärla för ett bra pris!

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jag skulle inhandla en Yamasaki 18årig utan tvekan. Den passar in bra på din önskan.

Tyvärr har jag inte koll på priset men borde vara billigare än här hemma.

Rickard Jangborn

 

Whiskyälskande blådåre som gillar dricka whisky från Indien

 

och andra mindre whiskyställen

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Jangborn! Men är det sant att japansk whisky inte dricks på samma sätt som en tex Skotsk singel malt? Har nämligen läst någonstans att man ska blanda ut japansk whisky med vatten pga att dom inte är gjorda för att drickas ren. Isåfall föredrar nog min morfar en skotsk singel malt. Men kan ha fel..

Link to comment
Share on other sites

Det där vet jag inte vart du har läst någonstans. Japansk whisky håller ofta samma eller bättre klass än whisky från Skottland och man kan dricka den precis som vanligt :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Jangborn! Men är det sant att japansk whisky inte dricks på samma sätt som en tex Skotsk singel malt? Har nämligen läst någonstans att man ska blanda ut japansk whisky med vatten pga att dom inte är gjorda för att drickas ren. Isåfall föredrar nog min morfar en skotsk singel malt. Men kan ha fel..

 

Nja, i Japan är det ett vanligt sätt att dricka whisky, men de kan lika gärna göra det med skotsk whisky så det är inget som har med drycken i sig att göra. Utan med folket/kulturen.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

...eller GlenDronach 18 yo. Kanske inte riktigt samma klass som Yamazaki men hyfsad sherrylagring.

Håkan Andersson

Köpingebro

Ardbeg Committee member 411611

Link to comment
Share on other sites

Highland Park 18 alla gånger!, den lär han inte bli missnöjd med!

  • Like 1

Martin Kallberg

Link to comment
Share on other sites

Bara för att få en motpol... jag instämmer INTE om HP18... tycker inte att den är speciellt bra.

 

Glendronach 18 är trevlig.

 

Skulle tipsat om Laphroaig 18 men den är rökig så den går bort...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Du gillar väl ingen HP Marcus :-)

Inte direkt... tycker det är ganska smaklösa droppar det jag provat. Det smakar inte dåligt, bara på tok för lite.

Denna är den högst rankade jag har provat... 86p http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=56&whiskyid=19740

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag vara jobbig...varför måste den vara 18?

Eller är det så att morfar fyller 18 år..........igen;)

Och en annan viktig fråga är, vad får det kosta?

Vet du redan nu vilket ställe i Tydkland du skall handla ifrån, så blir det ännu enklare för oss att komma med förslag till gällande utbud.

Edited by Rolle
  • Like 1

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Inte direkt... tycker det är ganska smaklösa droppar det jag provat. Det smakar inte dåligt, bara på tok för lite.

Denna är den högst rankade jag har provat... 86p http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=56&whiskyid=19740

prova HP som du fick ett sample av;)

håkan woxblom orminge,stockholm

Link to comment
Share on other sites

Inte direkt... tycker det är ganska smaklösa droppar det jag provat. Det smakar inte dåligt, bara på tok för lite.

Denna är den högst rankade jag har provat... 86p http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=56&whiskyid=19740

prova HP som du fick ett sample av;)

 

Jadå, snart :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

En del bra tipps redan, men hittar du en Springbank 18 så tycker jag att du skall slå till. Brukar vara betudligt billigare i Tyskland dessutom.

Japansk whisky är absolut inte fel det heller. Har ingen jättestor erfarenhet, men de jag har provat håller bra kvallisort!

 

Varför just en 18 åring? Finns många bra yngre whisky också, ålder är inte allt här i världen!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla!

Varför den måste vara 18 årig vet jag faktiskt inte haha, men han sa bara "En fin 18-årig whisky önskar jag mig!" .. Sen om den är 16,17, eller 18 år tror jag är skit samma sålänge den smakar bra!
Ska till både Bordershop och Calle, så upp emot 600 kr är rimligt.
Någon som vet något om Glengoyne 17? Läst om att den ska vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Nja, hellre 21-åringen i så fall! Jag gissar att "18-årig" är synonym för gammal whisky.

Håller med.

Glengoynen är mycket bra som 21 årig whisky. Den är orökt.

Highland Park 18 är ett mycket bra val.

Yamazaki 18 är dyrare, men kanske bäst (tillsammans med Glengoyne 21). I alla fall i min strupe.

 

Jag skulle ha valt någon av ovanstående 3.

 

Glendronach 18 är extrem i sherryn, och kanske inte ett förstaval tycker jag. Då föredrar jag verkligen Glendronach 15.

  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

att allt skulle vara billigare i Tyskland, är väl att ta i

så håll koll på va du e intresserad av.

 

gå in på deras hemsida dagarn innan du åker, å håll koll på datum då de ändrar, X-priser o tillbud.

eller ännu bättre, kolla deras X-priser o tillbud, å åk när de har nått som passar;-)

 

av de förslag du fått hitills, så går min röst på Glengoyne 21 år,

men priset i dag är väl inte nått man åker till Tyskland för, (794,19 kr på Calles)

å på border shopen fanns den inte med?

den går att hitta för runt 600 kr med lite "tur" å då e den välfigt prisvärd.

 

men om motagaren inte är "nån whiskykännare" så hade jag nog sattsat på en 18 åring som han önskar,

för det är kanske det som är viktigaste;-) (har försökt med min svärfar i många år, utan resultat)

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips! Highland Park 18 var jag inne på, men den finns inte på varken Bordershop eller Calles, konstigt. Lutar åt en Glenlivet 18 faktiskt.
Tänkte även inhandla något till mig själv, är relativt ny när det kommer till whisky. Cragganmore 12 och Glenfiddich 12 har jag hemma just nu, sen har jag provat en massa olika från farsans grejer. Jag känner att jag vill ta nästa kliv och testa lite nytt, gärna lite rökigt men inget som är på tok för rökigt. Yamazaki 12 och Mackmyra Special 08 / 09, är det något att satsa på?
Bowmore brukar väl vara rejält rökigt om jag förstått det rätt. Sitter just nu och dricker en Bowmore 12, och den är god! Inte så himla rökig heller, precis lagom för min smak. Det kanske är till hjälp om ni vill tipsa om något! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...