Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

Har köpt en del whisky på ebay i Storbritannien genom åren, speciellt gamla (goda) miniatyrer, men nu verkar det vara slut med det. Hittar inte en enda annons med whisky! Nya regler?

Micke Jönsson

Vet inte om det blivit nya regler eller om det är på gång, kanske är det UK som dragit i bromsen, det finns fortfarande whisky att buda på men jag tycker att det blivit en ren " affärsrörelse " inget bjuds ut till noll så att säga, marknaden får ingen chans att bestämma priset, det är höga fasta priser eller höga utropspriser, själva auktions idén har gått förlorad.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Har varit in och tittat på ebay uk och det verkar som de dragit tillbaka det mesta, det hände något med reglementet i uk den 14/1 2013, jag får inte loss samples till sverige från mina fat längre, måste ta dem via en uk adress, någonting har helt klart hänt.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Ja, det stämmer att från och med 14 februari är det förbjudet att sälja alkohol på ebay.co.uk. Jag har mailat med en jag har handlat många miniatyrer av, och han skrev att dom är några som ser över alternativ till handelsplats.

Som om det inte är nog så har Royal Mail slutat befordra alkohol med flygpost (small packet) beroende på de nya bestämmelserna om att det inte får skickas alkoholhaltiga drycker över 24% med flyg. Det betyder att allt måste gå land/sjövägen via Europa. Mitt senaste paket från whiskybroker var nere i Belgien och vände...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Ja, det stämmer att från och med 14 februari är det förbjudet att sälja alkohol på ebay.co.uk. Jag har mailat med en jag har handlat många miniatyrer av, och han skrev att dom är några som ser över alternativ till handelsplats.

Som om det inte är nog så har Royal Mail slutat befordra alkohol med flygpost (small packet) beroende på de nya bestämmelserna om att det inte får skickas alkoholhaltiga drycker över 24% med flyg. Det betyder att allt måste gå land/sjövägen via Europa. Mitt senaste paket från whiskybroker var nere i Belgien och vände...

Det förklarar en del. Jag följde mina senaste paket från Whiskybroker dag för dag under leverans. Undrade varför de gick via Belgien, nu vet jag.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Det säljs fortfarande flaskor med alkohol på ebay.co.uk som "samlarobjekt" fast det inte ska vara tillåtet...

samt det som tidigare nämnts att RoyalMail (brittiska posten) förbjudit att skicka alkohol i all post och paket.

på Ebay.de är det fortfarande tillåtet att sälja alkohol. Däremot är det förbjudet i alla former på ebay.com (USA)

Michael Holm, Stockholm

Jag har sett flera auktioner med fulla whiskyflaskor som lagts upp på ebay.co.uk, men dom brukar vara bortplockade efter någon dag.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Italienska ebay kan vara värt att titta in på också som komplement till tyska ebay.

Utbudet verkar vara ungefär detsamma med samma mängd auktioner och största delen "But it now".

Kim Nilsson

mc.gif