Jump to content
whiskyforum

Bra butiker på nätet?

Erax
 Share

Recommended Posts

Är ny på att handla whisky på nätet och undrar om några av er har mer erfarenhet av det och vilka sidor som är bäst samt var man kan hitta lite mer intressanta buteljeringar?

• Like 1

Erik Axetun

info@axetun.se

Hej

Här har du några tips på butiker som du kan botanisera i :)

Whiskysite.nl (Holland)

Whisky.fr (Frankrike) Har i mina ögon skärpt upp sig ordentligt, paketerade dåligt och hade noll koll på saldon. Men mina senaste beställningar, inga problem

Shop.whiskybase.com (Holland)

Whizita.de (Tyskland)

Thewhiskyexchange.com (England)

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

masterofmalt.com (England) funkar bra också har en del trevliga egna buteljeringar och stort sortiment av standardbuteljeringar.

maltsandmore.de (Tyskland)

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Har testat beställa från master of malt och det funkade mycket bra förutom en flaska som blev fel (var närapå identisk). Det var väldigt bra support och snabba svar så vi fick behålla den "felaktiga" flaskan för rabatterat pris (ca 15% avdrag) och betalade ingen extra frakt för att få hem rätt flaska.

Kim Nilsson

mc.gif

Nu får någon rätta mig om jag har fel men svensk skatt sköts av butiken själv så det blir inbakat i priset. När vi beställde så blev det inget extra för tull oss iaf.

Frakt blev ca 200 för 1-20 flaskor ungefär.

Kim Nilsson

mc.gif

Nu får någon rätta mig om jag har fel men svensk skatt sköts av butiken själv så det blir inbakat i priset. När vi beställde så blev det inget extra för tull oss iaf. Frakt blev ca 200 för 1-20 flaskor ungefär.

Det är vanligtvis ditt ansvar för att lösa den svenska skatten, det är bara några enstaka butiker som gör det åt dig. The Whisky Exchange och Master of Malt är de jag kommer på, finns det fler?

Markus Nilsson

Whiskynörd

Masters of Malt sköter ingen svensk skatt vad jag vet (om de inte ändrat nyligen), däremot anger de priset i kronor, men det är med engelsk skatt. Tyvärr verkar fler och fler butiker få påhälsning av skatteverket vilket får dem att på hemsidan säga att de inte skeppar till Sverige. Såväl whiskyshop Dufftown som LochFyne verkar ha slutat skicka till Sverige nu i år. Följaktligen kanske vi ska vara försiktiga med att tipsa om nätbutiker här då skatteverket lär hitta denna sida :(

Sen kan man konstatera att det går snabbare att beställa via vissa av dessa butiker än via SB!

Masters of Malt sköter ingen svensk skatt vad jag vet (om de inte ändrat nyligen), däremot anger de priset i kronor, men det är med engelsk skatt. Tyvärr verkar fler och fler butiker få påhälsning av skatteverket vilket får dem att på hemsidan säga att de inte skeppar till Sverige. Såväl whiskyshop Dufftown som LochFyne verkar ha slutat skicka till Sverige nu i år. Följaktligen kanske vi ska vara försiktiga med att tipsa om nätbutiker här då skatteverket lär hitta denna sida sad.png

Sen kan man konstatera att det går snabbare att beställa via vissa av dessa butiker än via SB!

Loch Fyne fixade svensk skatt tidigare???

Slainte mhath

Lasse Holm

Ja, blev förvånad, de hade ordnat det, har det knasat nu.

Tyckte också det lät lite lattjo, men eftersom jag får virus varningar från sidan så rekommenderar jag endast den som har bra skydd att kolla......

basbear

Edited by basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Loch Fyne är uppköpta av "Whisky Shop", därav inga leveranser hit längre.

• Like 1

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Jag läste lite om vad som gäller angående detta med import och näthandel av alkohol och kom fram till följande:

Om du som köpare själv ordnar med frakt så är det du som köpare som måste anmäla till skatteverket och ställa säkerhet (innan varorna tas in i landet).

Om säljaren anordnar med frakten så ska även säljaren betala in svensk skatt. TWE gör detta, MoM gör det inte.

Om du själv för in varorna i sverige så betalar du ingen skatt om det är för ditt eget eller din familjs bruk.

Ovan gäller import från EU-land.

http://bit.ly/16uNoGh

Kim Nilsson

mc.gif

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kan meddela att RMW har slutat skicka till Sverige.sad.png

Thanks
for getting in touch. Unfortunately, due to a mixture or taxation,
legislation and logistics, it is no longer feasible for us to ship
commercially to Sweden.

Sorry I cannot be of more help.

• 2 weeks later...

Någon som testat köpa från https://www.milroys.co.uk/ ?

Har handlat en hel del därifrån, det har fungerat klockrent tidigare men allting har ju ett slut, la en order och fick den bekräftad med order nr. i feb. 2013, har mailat ca 6-8 ggr till 2-3 olika pers där men ingen bryr sig om att svara, de drog inga pengar men det är ett mycket märkligt agerande.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Har handlat en hel del därifrån, det har fungerat klockrent tidigare men allting har ju ett slut, la en order och fick den bekräftad med order nr. i feb. 2013, har mailat ca 6-8 ggr till 2-3 olika pers där men ingen bryr sig om att svara, de drog inga pengar men det är ett mycket märkligt agerande.

Hoppas jag får det jag beställt från milroy nu då! Jag va kanske lite för snabb.. Kan ju skriva sen om jag får flaskan eller ej, dom har dragit pengarna iaf... Får hålla tummarna nu då! Låter ju skumt om dom inte svarat på dina mail!

Timmy Larsson