Jump to content
whiskyforum

Balblair

MatsB
 Share

Recommended Posts

hej

Läste om detta destilleri i !Allt om whisky" , har inte provat något därifrån. Var börja till rätt peng ?

Tur att man är ny på detta så man har massor av spännande grejor framför sig :-)

Trevlig Helg

Mats Bruér, Lomma , Skåne, Sverige

Börja med Balblair Vintage 1989, den finns för ~850kr hos diverse nätbutiker.

Generellt tycker jag Balblair gör sig bäst ju äldre den är.

Balblair "Islay Cask" behöver du inte köpa...

Den där "Islay Cask" har jag kikat på efter folk som sagt den va riktigt bra!

Jag gillar verkligen Balblair-stilen.Fruktiga o lätta. (oftast!) Som Stefan skrev gillar jag också verkligen Balblair Vintage 1989. Alla 3 batcherna är bra.#3 är dock något starkare 46%.Troligen den du kan få tag på också.
Har du vägarna förbi Bordershop så finns där 3 olika. 1996,1997 och 2002. alla 46%/1Liters.

Taxfree brukar ha några varianter.
Lycka till.

• Like 1

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Kollade igenom mina betyg och ser att jag missat 89:an...

Jag har nog inte smakat någon vintage Balblair som bitits direkt.

95 och 97 har jag haft hemma nyligen och de är helt klart värda sin peng (i all fall det de kostar på Cinderella).

02:an har jag hemma nu, och den kommer jag nog inte köpa igen.

Richard Nordenskjöld

Den där "Islay Cask" har jag kikat på efter folk som sagt den va riktigt bra!

Den är lite konstig tycker jag. Doftar fantastiskt gott, men smakar bara rök. Intressant experiment, men inte är den värd ~400kr mer än en 1989, bara för att den legat på ett fat från Isaly...

Men smaken är ju som baken ;-)

Stefan Wallin

Den är lite konstig tycker jag. Doftar fantastiskt gott, men smakar bara rök. Intressant experiment, men inte är den värd ~400kr mer än en 1989, bara för att den legat på ett fat från Isaly...

Men smaken är ju som baken ;-)

Är det fat 1466 du provat som finns på MoM? Jag har också varit nyfiken på den. Jag har bara provat fat 1463 som jag samplade upp tidigare, och den smakade verkligen inte bara rök.

• Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Balblair 1990 gathering place cask 1463 fick jag ett sample av och den va helt fantastiskt j**la bra! Personen jag fick samplet av menade på att 1466 t.o.m. kan va bättre än 1463. Så smaken är som baken...

blush2.gif

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Jag har en Balblair 1978 OB hemma, någon som smakat den?

Har inte heller provat något från detta destilleri ännu... skulle vara kul att veta om den är bra eller bara medioker. Jag törs nästan sätta pengar på att den inte var prisvärd iaf för de som var med och betalade, men jag som fick den i present är rätt så nöjd hur som helst! :)

Jonas Carlsson

Provade den på Stockholm Beer & Whisky för ett par år sedan. Jag minns att den var riktigt god, men har inga noter nedskrivna.

Den var ganska dyr redan då, jämfört med 1989:an, och har dragit iväg ännu mer nu.

Öppna den och njut! wink.png

• Like 1

Stefan Wallin

Har inte heller provat något från detta destilleri ännu... skulle vara kul att veta om den är bra eller bara medioker. Jag törs nästan sätta pengar på att den inte var prisvärd iaf för de som var med och betalade, men jag som fick den i present är rätt så nöjd hur som helst! smile.png

Den är mycket bra, du kan känna dig helt nöjd, inte många som spottar ut den.

• Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Tror aldrig jag stött på någon dålig Balblair över huvud taget.

Ibland är dom lite "middle of the road" och ibland kan aktiva fat ge lite för mycket i eftersmaken - men generellt så är det fruktigt och trevligt som klarar åren bra om fatet är sansat.

Tyckte gamla (saliga) 16yo gav en utmärkt fingervisning om vad Balblair var till rimliga pengar.

Vad det finns nu vet jag inte :-)

GBG

GWS #3

ang. Balblair 1990 cask 1466 - hittade noteringar på den nu när jag rensade

en massa lösa lappar att skriva in i "not-boken" =

[...] vanilj, honung, torkad aprikos, gräs, päronsplitt, mandel, citrustoner, lätt rostad nöt,

"kall mjuk rök"?, fin sälta, delvis asfalterad lekplats, apelsin, choklad, känns en aning

småmärklig och annorlunda kanske men rätt så bra ändå. 86p

Tror aldrig jag stött på någon dålig Balblair över huvud taget.

Ibland är dom lite "middle of the road" och ibland kan aktiva fat ge lite för mycket i eftersmaken - men generellt så är det fruktigt och trevligt som klarar åren bra om fatet är sansat.

Håller jag med om.

och ja, 1978'an är riktigt fin.

Thomas Wallin

Västerås

1978 låter lovande... det man läst i AOW (om jag inte missminner mig) och andra ställen så har den inte riktigt levt upp till sitt goda rykte.

Men det är lite det som är kul med whisky... vad man än har för förväntningar så kan dom bli omkullkastade när man minst anar det!

Tror jag skall spara flaskan till en solig dag då frugan är ute ur huset och man får njuta av den i lugn och ro utan yttre störningsmoment... möjligtvis med någon annan som uppskattar en god whisky! :)

Jonas Carlsson

1978 låter lovande... det man läst i AOW (om jag inte missminner mig) och andra ställen så har den inte riktigt levt upp till sitt goda rykte.

Men det är lite det som är kul med whisky... vad man än har för förväntningar så kan dom bli omkullkastade när man minst anar det!

Tror jag skall spara flaskan till en solig dag då frugan är ute ur huset och man får njuta av den i lugn och ro utan yttre störningsmoment... möjligtvis med någon annan som uppskattar en god whisky! :)

Det tolkar jag som en inbjudan! ;)

Kim Nilsson

mc.gif