Jump to content
whiskyforum

Inte missa i runt Dufftown?


Recommended Posts

Har en resa på gång till Skottland. 4 dagar i Inverness, 4 på Skye och 4 i Dufftown. De två första är bokade men i Dufftown är det bara bokat ett besök på Huntly Falconry Centre.
Vilka destillerier ska jag absolut inte missa? Det finns så många så det är svårt att bestämma sig.


Det enda jag vet jag ska till är Aberlour och Glen Grant.


Stora fabriker tycker jag inte är lika kul men vilken av Glenfiddich och Glenlivet är att föredra?

 

Bil finns så det lär bli besök i alla vädersträck.

 

Tack på förhand!

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Glenlivet och välj för allt i värden ingen annan tour än Spirit Of The Malt Tour. Riktigt bra!

Man måste förhandsboka denna... MEN eftersom detta är en privat tour endast för dem som du bokar till så kan man i stort sett välja när man vill att touren skall börja :)

 

"Includes a visit to Josie's Well, a distillery tour, a tutored tasting of 7 different expressions of The Glenlivet and an exclusive visit to our traditional dunnage warehouse, where guests can sample a dram drawn straight from one of our aged casks.

 

Cost: £30 per person

Duration: Between 2 - 3 hours

Timings: Can be run at a time to suit (depending on staff availability) from 9.30am - 2pm

 

Opening dates:

Monday 25th March - Friday 25th October 2013

 

Must be pre-booked and pre-paid

Over 18s only."

 

Vi bokade per tel i förväg och betalade när vi kom dit :)

 

Den verkar gå att boka på hemsidan här: http://www.theglenlivet.com/visit-us/tours-and-trails/book-spirit-malt--tour

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Balvenies tur är toppen (25£). Glenlivets tur var tråkig. Allt är förbjudet och de talar mest om Health and Safety.

Ingenting var förbjudet för oss på Glenlivet, men det är nog annat när man går en lite dyrare tour istället för den som är gratis. :) tror aldrig vi ens hörde orden Health and Safery på Glenlivet :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Balvenie har jag hört mycket gott om skall själv dit med brorsan den 1/8 kl 10:00 så kan ge mer info om den efter det.

 

Om du skall till Balvenie så bli medlem (gratis) i deras "klubb" Warehouse 24 då får du själv dra smakprov ur deras Warehouse 24 medlemsfat och provsmaka är ett fat från 1974.

 

Deras tur är på ca 3 timmar och kostar 35£ och vill man sen handfylla en 20cl kostar det 25£ finns 3 olika fat att välja på att fylla från (tyvärr inte Warehouse 24 fatet)

 

Efter det går vi till Glenfiddich av nostalgiska själ jag var där för 22 år och åter lunch i deras restauarang (hört att det är bra mat)

 

Sedan blir det deras standard tur (gratis)

 

Kommer även bli Aberlour samt Glenfarclas (Connoisseurs Tour & Tasting)

 

Boende på The Highlander Inn och The Mash Tun på lördagen den 2/8 har vi tur för då är det gratis underhållning hela dagen i Aberlour då har de Highland Games där...

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar/tips!
Balvenie får ett besök. Gick med I WH24 nu så lite provsmakning hoppas jag på.
Glenlivet är alltså bra om man hinner med den långa turen annars kan man lika gärna ta Glenfiddich.... Iofs har jag nyckeln att prova på livet och det kan också locka.


Någon som varit på Glen Grant? Det ser trevligt ut att besöka med sin park att ströva runt i.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Balvenie kör tur mån - tor 10 och 14 måste bokas.

 

På Balvenie så är det provsmakning i lagerhuset på de 3 faten man kan tappa i egen 20cl flaska sen efter det är det provsmakning av 5 el 6 av deras standard malter i deras lilla besökscenter.

 

Här kan du läsa mer om bla Balvenie turen : http://squidgyashwhiskyfiend.blogspot.se/

 

-Johan

Edited by rc200

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Balvenie kör tur mån - tor 10 och 14 måste bokas.

 

På Balvenie så är det provsmakning i lagerhuset på de 3 faten man kan tappa i egen 20cl flaska sen efter det är det provsmakning av 5 el 6 av deras standard malter i deras lilla besökscenter.

 

Här kan du läsa mer om bla Balvenie turen : http://squidgyashwhiskyfiend.blogspot.se/

 

-Johan

Trevlig läsning! Den killen verkar mer än nöjd med sitt besök. Ska definitivt besöka dem.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Jo lite kul kille :)

 

Jag och brorsan börjar i Campbeltown på Springbank där vi går rundtur på Springbank och Kilkerran och sedan har en privat Warehuse Tasting med Springbank och Cadenhead fat :) skulle vara minst 4 men jag mailade och frågade och han gör det med bara oss 2 så nu är lyckan fullständig. Vilken resa det kommer bli. Vid denna tiden nästa söndag har vi landat i Edinburgh.

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Ett udda/trevligt ställe att besöka är The Grouse Inn

ligger lite utanför dufftown (mitt ute i ingenting)

god mat, mycket whisky att välja på dock inga överraskningar direkt,

ganska "standard" - kul, lite annorlunda ställe ( ingen turistfälla)

Thomas Karman

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar/tips!

Balvenie får ett besök. Gick med I WH24 nu så lite provsmakning hoppas jag på.

Glenlivet är alltså bra om man hinner med den långa turen annars kan man lika gärna ta Glenfiddich.... Iofs har jag nyckeln att prova på livet och det kan också locka.

 

Någon som varit på Glen Grant? Det ser trevligt ut att besöka med sin park att ströva runt i.

 

Ja gratisturen på Glenlivet kan jag inte tänka mig är någon höjdare. Skulle tipsat om Aberlour men dit ska du ju redan så... :)

 

Har bara varit i shoppen på Glen Grant... Verkade ha en trevlig trädgård, däremot tycker jag iaf personligen att Glen Grant är den mest intetsägande whiskyn jag provat hittills (kanske provat 5-6 olika). Inga höjdare men ingenting dåligt heller.

 

Glenfiddich har jag också bara varit i shoppen på men prismässigt så var den avskräckande då det var den dyraste shoppen jag varit på i Skottland hittills.

 

Vad du än väljer så kommer du nog få en trevlig resa :D

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vi råkade stapla in i en intressant liten matbutik på Huntlys huvudgata, "Essons of Huntly" hette den. Otroligt whiskyutbud och bra priser! De hade bl.a. Galileo och Ardbog (99£) i hyllan, den enda Talisker 18 vi såg på hela resan och en hel del specialare, alla OB dock. Lönar sig att kolla om ni har vägarna förbi.

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Ett udda/trevligt ställe att besöka är The Grouse Inn

ligger lite utanför dufftown (mitt ute i ingenting)

god mat, mycket whisky att välja på dock inga överraskningar direkt,

ganska "standard" - kul, lite annorlunda ställe ( ingen turistfälla)

Tack! Ska kolla upp vad de har att erbjuda och om vi är i närheten.

 

Ja gratisturen på Glenlivet kan jag inte tänka mig är någon höjdare. Skulle tipsat om Aberlour men dit ska du ju redan så... smile.png

 

Har bara varit i shoppen på Glen Grant... Verkade ha en trevlig trädgård, däremot tycker jag iaf personligen att Glen Grant är den mest intetsägande whiskyn jag provat hittills (kanske provat 5-6 olika). Inga höjdare men ingenting dåligt heller.

 

Glenfiddich har jag också bara varit i shoppen på men prismässigt så var den avskräckande då det var den dyraste shoppen jag varit på i Skottland hittills.

 

Vad du än väljer så kommer du nog få en trevlig resa biggrin.png

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Nä, Glen Grant är väl inte känt som en höjdar-whisky. Har iofs provat en G&M från -58 som var mycket trevlig. Strathisla besökte jag enbart för byggnaderna. Inte för provsmakning av 12-åringen och ett par Chivas wacko.png

 

Vi råkade stapla in i en intressant liten matbutik på Huntlys huvudgata, "Essons of Huntly" hette den. Otroligt whiskyutbud och bra priser! De hade bl.a. Galileo och Ardbog (99£) i hyllan, den enda Talisker 18 vi såg på hela resan och en hel del specialare, alla OB dock. Lönar sig att kolla om ni har vägarna förbi.

Härligt! Vi ska i närheten av Huntly. Finns det plats kvar i väskan ska jag kolla in affären.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Vi råkade stapla in i en intressant liten matbutik på Huntlys huvudgata, "Essons of Huntly" hette den. Otroligt whiskyutbud och bra priser! De hade bl.a. Galileo och Ardbog (99£) i hyllan, den enda Talisker 18 vi såg på hela resan och en hel del specialare, alla OB dock. Lönar sig att kolla om ni har vägarna förbi.

Inte för att 99 pund är bra pris för Ardbog när den kostar 799kr på systembolaget och fortfarande finns att få tag på :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Var där i höstas på Balvenie och vi drack 74an och några där till direkt ur handflatan och vi var inte med i WH24 men det kan ju ha tillkommit.

Glenfiddich turen var gratis men man fick ändå smaka både 12,15,18 årig som avslutning på turen så det bör ni inte missa.

Gratis är gott tongue.png

Vi gick gratis turen på Glenlivet och den var ingen höjdare håller med Kronik ALLT var livsfarligt.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hemma igen från resan och har hunnit ramla tillbaka i vanliga gängor igen.
Tyvärr hann vi inte med någon tur på Balvenie. Fredagen var fullbokad och sedan hade de stängt lördag-söndag.
Vi gick tur på Talisker (bedrövligt), Glenfarclas (riktigt bra), Glen Grant (ganska bra) och Glenfiddich (bättre än väntat).

Något jag vill tipsa om man är i Dufftown och vill ha en paus i whisky-världen är North East Falconry Visitors Centre. Det ligger ca 17 km österut och är en uppvisning med rovfåglar och ugglor.

Vi besökte Inverness, Skye och Dufftown den här gången:
http://www.fiskeofoto.se/2013/08/2013-08-07-musik-natur-o-whisky

Edited by H W
  • Like 2

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse!

Du har säkert helt rätt angående året. Jag hittade både 1931 och 1988 på webben och trodde inte de stängt så tidigt. I vilket fall har de nog inte kört sedan 1931.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...