Jump to content
whiskyforum

Ny Highland Park - Ambassador's Choice


Recommended Posts

Fick ett trevligt paket idag med en ny 10 årig Highland Park som lanseras den 2:a September. Buteljeringen är

exklusiv för den svenska marknaden.

 

Buteljeringen är framtagen av Gordon Motion (som är Master Destiller) och Martin Markvardsen (som är Senior Ambassador).

Den är främst lagrad på amerikanska ekfat (bourbon & sherry). Butelejrad om 46%.

 

Sitter med den i glaset i skrivande stund och första intrycket är att den är lite rökigare i doften än vad som är normalt för en OB HP.

Smaken ordentligt kryddig och sherrysötman finns där precis som i en klassisk HP. Väldigt mjuk och rund i munnen,

men ändå lite bett i eftersmaken. Det kommer en rejäl dos kryddor i slutet av eftersmaken, som långsamt klingar av i svag beska. smile.png

 

Positivt överraskad av denna måste jag säga. Jag rekommenderar ett köp winner.gif

 

hp_ba_choice.jpg

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Fick ett trevligt paket idag med en ny 10 årig Highland Park som lanseras den 2:a September. Buteljeringen är

exklusiv för den svenska marknaden.

 

Buteljeringen är framtagen av Gordon Motion (som är Master Destiller) och Martin Markvardsen (som är Senior Ambassador).

Den är främst lagrad på amerikanska ekfat (bourbon & sherry). Butelejrad om 46%.

 

Sitter med den i glaset i skrivande stund och första intrycket är att den är lite rökigare i doften än vad som är normalt för en OB HP.

Smaken ordentligt kryddig och sherrysötman finns där precis som i en klassisk HP. Väldigt mjuk och rund i munnen,

men ändå lite bett i eftersmaken. Det kommer en rejäl dos kryddor i slutet av eftersmaken, som långsamt klingar av i svag beska. smile.png

 

Positivt överraskad av denna måste jag säga. Jag rekommenderar ett köp winner.gif

 

attachicon.gifhp_ba_choice.jpg

Detta låter ju kanon, tack för infon Jenz

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Nose: lemon, little peat, heatherhoney, spices and sherry and you can trace a little of the youth

Mouth: spices, honey, sweetnes lingering off with some liqorice and a little bitternes nothing in the mouth about the youth

Total: complexed and balanced

Points for me 88p

  • Like 1

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse, det blir ett köp av denna. Känns mycket prisvärd får jag säga.

Trodde det var ännu en av dom där mediokra taxfreebutejerna, men så verkar det inte vara.

Har nu läst tre recensioner och poängen snittar 88,67 :)

 

//Micke

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Nose: lemon, little peat, heatherhoney, spices and sherry and you can trace a little of the youth

Mouth: spices, honey, sweetnes lingering off with some liqorice and a little bitternes nothing in the mouth about the youth

Total: complexed and balanced

Points for me 88p

 

 

Härligt att höra, jag gav den också 88p, var dock duktigt i hatten när jag provade den så jag ville inte posta, känns lite småbra för mig det här hahaha.......

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hängde inte på låset, men var i butiken rätt tidigt. Ingen fara ändå då alla butikens buteljer stod och väntade. Hade jag inte just lagt ut pengar på WA hade jag kanske norpat två. Blev även en annan HP via beställningssortimentet...

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag blivit lite skrämd av taxfreebutejerna då jag nästan ryggar tillbaks då jag tänker på HP.

Denna kanske är något man borde prova för att få alla traumatiska smakupplevelser att blekna?! :)

Någon som vet om den kommer bli långvarig eller om den är en väldigt begränsad utgåva?

Har så fullt hemma, så jag vill inte köpa på mig för mycket i onödan.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Hugger gärna ett sample (2-3 cl) av denna så snart som möjligt, dvs så fort någon av er har öppnat den.

 

FIXAT!

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag håller HP för att smakmässigt vara mitt absoluta favoritdestilleri. Kan inte hålla mig från att öppna nyköpet.

 

Näsa: Bränt trä, höbalar, enkel. Råsocker. Uppskuren limefrukt. Oblekt tjockt papper.

Smak: Smör, åsså lakrits. Massor med sötlakrits(lakritsrören ur "-gott o blandat"-påsen. Rök som inte känns upp i näsan, men liksom i hela gomen. Typ som aska, men utblandat i det lite smöriga. Känslan av ek, som om den var äldre än 10 år i alla fall. Och så tydliga honungen, som man hittar i alla HP's som inte är för tungt sherryinfluerade.

Finnish: Lazze skriver komlpex tillsammans med balanserad, jag håller med. Vill t o m lägga till att finnishen är så välbalanserad att man nästan tappar bort komplexiteten i den. happy.png Lite anis lägger sig långt bak på tungan. Helt klart är finnishen lite kortare än vad denna whisky förtjänar. Men men, jag är ju mer av en doftkille ändå. closedeyes.gif

 

I efterhand Inser jag att alkoholen genomgående varit nästan frånvarande.

 

Den får 90p av mig om jag ska använda Serge V's beskrivning av skalan. Den har allt utom kanske "wow"et den här gången... Prisvärd, och absolut för HP-fantaster!

  • Like 3

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Tackar för den recensionen Johan, har hittills bara läst positiva recensioner om denna. Själv får jag avvakta till helgen och sprätta folien...

Håller med om att taxfreebuteljeringarna i lågprisklassen varit rätt kassa de senaste åren...

 

//Micke

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag blivit lite skrämd av taxfreebutejerna då jag nästan ryggar tillbaks då jag tänker på HP.

Denna kanske är något man borde prova för att få alla traumatiska smakupplevelser att blekna?! smile.png

Någon som vet om den kommer bli långvarig eller om den är en väldigt begränsad utgåva?

Har så fullt hemma, så jag vill inte köpa på mig för mycket i onödan.

 

Jag kan förstå vad du menar, Bowmore lider av samma fenomen.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Mitt Bolag Hansa hade inga men nästan alla andra hade minst 12st totalt 72st i Malmö

Ingen hype alls det har bara sålts 4st i Malmö idag???? (varav 2 till mig)

Edited by Lazze

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Kikade in på Västerhaninge bolaget idag vid 1 snåret och då hade ingen sålts för dom hade inte ens plockat fram den!

 

Tycker Lasse och Johan bedömningar stämmer bra, men som sagt den kunde haft lite längre eftersmak....

Trots att längden har betydelse så 88p.

Vanilj och råsocker toner ligger dock kvar svagt i bakgrunden.

 

 

basbear

Edited by basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Tänkte faktiskt köpa en HP efter era betyg men den finns inte i Täby, Arninge eller Mörby så det sket sig...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Nu har även jag öppnat min HP Ambassador's choice, och nja, jag stämmer inte fullt in i hyllningskören, men visst är den bra, 85-86p från mig.

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...