Jump to content
whiskyforum

Whiskybubbla?

Recommended Posts

Man kan väl påstå att whiskyindustrin är inne i en större expansionsfas för tillfället, med det allra senaste tillskottet på Islay; Gartbreck som det är tänkt ska börja producera sprit någon gång under 2015. Dom ska väl ha en eloge för att dom "vågar" starta upp ett helt nytt destilleri på Islay där konkurrensen är minst sagt hård i dagsläget, med mycket väl etablerade varumärken som dom breda massorna har gjort sig bekanta med under en lång tid.

Även Port Charlotte ser väl ut att starta igång sin verksamhet inom kort!?

Med relativt nya eller planerade destillerier som Wolfburn i norr, Kingsbarns i öster, Annadale i söder och Barra ute i Hebriderna och övriga befintliga destillerier som utökar sin kapacitet med nya pannor eller utökade produktionsdagar från fem till sju dagar i veckan, så kan man inte undgå att tänka om denna bubbla (om den ens finns) kommer att spricka snart!?

Och varför ser vi en ökad mängd NAS-buteljeringar?

Funderingar kring detta?

//Mattias

Edited by Mattias84

Mattias Ström

Friend of Laphroaig, Plot No.593349

The John Cor Whisky Society

Jag är lite inne i samma tankegångar!

Just nu ökar försäljningen och lagren är sprängfulla med ny sprit medan tillgången på gammal whisky är dålig.

Kollar man med en ekonoms ögon, som bara ser till närmsta kvartalsrapport så borde man vara överlycklig och ta ut miljardbonusar, festa och leva loppan.

Men ser man till att merparten av whiskyn säljs till en väldigt trendkänslig marknad (medelsvensson) där märken som Famous, JW och Jameson ligger högst i kurs så finns det en stor chans att det imorgon finns något annat som skall finnas i barskåpen! Det har hänt förr och kommer hända igen! Men exakt hur det kommer drabba whiskybranschen är omöjligt att förutspå.

Jag skall väl inte påstå att jag sitter och oroar mig över detta, men om jag satt och investerade i dyra samlarflaskor och aktier för hela mitt livs besparingar så skulle jag kanske känna en viss oro.

Idag finns det utrymme för många fler destillerier, men man måste även ta hänsyn till att det inte kommer finnas så mycket mer gammal sprit ännu på många år!

Har läst att whiskybranschen ligger efter ungefär 15 år i produktionen, och dom som producerade sprit på 80-talet producerade för en relativt liten marknad.

NAS-buteljeringar är oundvikliga om man skall försöka mätta dagens marknad... både på gott och ont. Tycka vad man vill om dessa!

Jonas Carlsson

Som att svära i kyrkan! Bra och sällsynt whisky är bra och sällsynt whisky och kommer alltid att kosta mycket pengar bland kännarna och på samlarmarknaden, speciellt som antalet intresserade hela tiden ökar. Massproducerad whisky utan ålder, ofta yngre whisky, inte sällan med sämre kvalitet är en del av framtiden men det kommer även fortsatt att släppas bra och sällsynt whisky som kommer att kosta mycket pengar. Bubblan är därför ingen bubbla så länge vi håller oss till bra och sällsynt whisky. Det svåra är att veta vad som är bra whisky, inte bara sällsynt. Vem som helst kan släppa, och släpper, sällsynt whisky, men är det bra nog? Ibland, ibland inte. Köpa grisen i säcken är ett annat uttryck som jag kommer att tänka på. Så har det alltid varit i Svedala men när släppen blir fler och fler så blir det självfallet svårare och svårare. Dessutom gissar jag att antalet riktigt bra fat att fylla bra sprit i blir färre och färre vilket bara gör det ännu svårare. Spännande och frustrerande på samma gång med andra ord. Och fortsatt jätteroligt! :)

• Like 2

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Som att svära i kyrkan! Bra och sällsynt whisky är bra och sällsynt whisky och kommer alltid att kosta mycket pengar bland kännarna och på samlarmarknaden, speciellt som antalet intresserade hela tiden ökar. Massproducerad whisky utan ålder, ofta yngre whisky, inte sällan med sämre kvalitet är en del av framtiden men det kommer även fortsatt att släppas bra och sällsynt whisky som kommer att kosta mycket pengar. Bubblan är därför ingen bubbla så länge vi håller oss till bra och sällsynt whisky. Det svåra är att veta vad som är bra whisky, inte bara sällsynt. Vem som helst kan släppa, och släpper, sällsynt whisky, men är det bra nog? Ibland, ibland inte. Köpa grisen i säcken är ett annat uttryck som jag kommer att tänka på. Så har det alltid varit i Svedala men när släppen blir fler och fler så blir det självfallet svårare och svårare. Dessutom gissar jag att antalet riktigt bra fat att fylla bra sprit i blir färre och färre vilket bara gör det ännu svårare. Spännande och frustrerande på samma gång med andra ord. Och fortsatt jätteroligt! smile.png

Nu pratar vi om två olika kundtyper tror jag. De som köper för att dricka och de som köper i spekulationssyfte.

Vi som bara köper för att dricka har ingen anledning att bry oss i några bubblor!? Visst drivs priserna upp onödigt mycket för gammal och bra whisky och det blir svårare att hitta russinen i kakan!

Jonas Carlsson