Jump to content
whiskyforum

Laffe 1989 [20271]


Recommended Posts

Ja är den sämre än den Ledaigen så har han all rätt att vara förbannad, den är hemsk. Ska bli kul att pröva laffen i alla fall.

  • Like 1

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Jag är allergisk mot tvål, parfym och lavendel. Vi var på Edradour 2007 och provade en sherrybomb i deras bar, enkom för att säkerställa att den inte smakade tvål innan köp och det gjorde den inte så det blev en flaska med hem. När vi ett år senare högtidligen öppnade och smakade så var det bara tvål i alla fall. Då blir man förbannad, precis som den gode Aflodal.

 

Dock föranleder det ju frågan om, och i så fall hur mycket, det kan skilja mellan olika flaskor i samma batch? Kan det vara dåligt sköljda flaskor som är problemet eller är det endast som Aflodal antyder, dålig sprit eller dåliga fat. Laphroaig brukar inte göra dålig sprit! Kan det vara så att delar av batchen kan vara dålig medan andra delar kan bli bra?

 

De som smakat denna Laphroaig har vad jag sett gett förhållandevis höga betyg, mellan 80-90p. Det känns inte som poäng man ger en tvålskadad whisky.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Dock föranleder det ju frågan om, och i så fall hur mycket, det kan skilja mellan olika flaskor i samma batch? Kan det vara dåligt sköljda flaskor som är problemet eller är det endast som Aflodal antyder, dålig sprit eller dåliga fat. Laphroaig brukar inte göra dålig sprit! Kan det vara så att delar av batchen kan vara dålig medan andra delar kan bli bra?

 

De som smakat denna Laphroaig har vad jag sett gett förhållandevis höga betyg, mellan 80-90p. Det känns inte som poäng man ger en tvålskadad whisky.

 

Antingen dåligt sköljda flaskor, eller så har vi olika toleransnivåer för hur mycket "tvål" det får finnas i en whisky...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Kan och ska man döma ut en release efter att endast provat en flaska?

Det kan ju som Robert är inne på, vara den enskilda flaskan som det är fel på.

Har inte smakat på Laffen i fråga, men som recensent med - förmodar jag - ett hyfsat antal läsare, borde man väll ställa sig frågan om man skall ta till sådana brösttoner efter att testat en enda flaska?

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Den är smockfull med tvål! Provade den flera gånger på Stockholm whiskyexpo och dömde ut den varje gång. 89-90 pts finns inte på världskartan för mig men smaken är ju som baken....

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Den är smockfull med tvål! Provade den flera gånger på Stockholm whiskyexpo och dömde ut den varje gång. 89-90 pts finns inte på världskartan för mig men smaken är ju som baken....

Ett lite förvånande omdöme för att komma från dig ;)

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Den är smockfull med tvål! Provade den flera gånger på Stockholm whiskyexpo och dömde ut den varje gång. 89-90 pts finns inte på världskartan för mig men smaken är ju som baken....

Jag får se till att prova den igen, och då utan att ha provat en Bowmore strax innan doh.gif Jag gav nya Laffen 90 pinnar där och då, men strax innan provade jag Bowmore OB 25 år Small Batch Release. Ingen direkt viol/tvål/kärringläppstift i doften på Bowmore'n, men i smaken. Efter intag av Bowmore hittar man inga kärringläppstift i efterföljarna biggrin.png

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Känner flera tunga gomar som provat denna utan att hitta minsta spår av parfym eller tvål.. Bra om man ryter ifrån förutsatt att det är befogat såklart. Laphroaig är en av få som ytterst sällan sviker. Nåja, får väl se vad man själv tycker så småningom.

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Nu tror man dock att en del flaskor kan vara kontaminerade. Tester ska utföras och vi lär får veta mer i dagarna!

Intressant!

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Nu tror man dock att en del flaskor kan vara kontaminerade. Tester ska utföras och vi lär får veta mer i dagarna!

Var kan man följa utvecklingen i detta ämne?

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

Edited by whiskyjanne

Whiskyjanne

Link to comment
Share on other sites

Vi testade denna Laffe 1989 idag på STHLM B&W Festival. Var inte några ben i den direkt. Tvålen som det snackas om kunde vi inte hitta. Personligen så landar den på runt 87p.
Hamnar under avdelning: icke prisvärd. (som samlare blir den säkert värd stålar sen.)

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade den i tordags (som första whisky) på mässan, och även om jag inte höjer den till skyarna så var den helt ok 88-89p och ingen tvål i min gom.

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant, det blir spännande att höra fortsättningen, fel på kork eller sköljning av flaska, det är ju en batch så det borde inte vara någon större skillnad men det kan vara de första litrarna i linan som bär spår av rengöring/desinfekteringssmedel.

 

Kommer ihåg när jag sågade Ardbeg SC 2741, 1974, där trodde Mickey Heads att det var några korkar som var boven http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=3538 eller de delade meningarna om Highland Park cask 6537, troligen några defekta flaskor i omlopp men man kunde ju inte spika vad som var problemet.

 

 

Edit. HP 6537 skall det vara, uppmärksammade det när Highland skrev om sin fantastiska provning.

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever ingen tvål alls, däremot sötlakrits och blommiga toner, som vissa kanske upplever som tvål och parfym? Min högst personliga åsikt är att det är en rätt ok buteljering men samtidigt tycker jag att man kan/ska förvänta sig betydligt mer från en 23-årig OB-Laphroaig. Vill också poängtera att jag bara provat ur en flaska, uppenbarligen en inte helt ovidkommande detalj när det gäller detta släpp..-)


Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Så hur ska någon våga köpa en flaska då? Är det inte klarlagt ännu om problemet med tvåligheten endast drabbat vissa flaskor och i så fall vilka?

 

 

Vill också poängtera att jag bara provat ur en flaska, uppenbarligen en inte helt ovidkommande detalj när det gäller detta släpp..-)

 

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...