Jump to content
whiskyforum

Laffe 1989 [20271]

Recommended Posts

Jag får se till att prova den igen, och då utan att ha provat en Bowmore strax innan doh.gif Jag gav nya Laffen 90 pinnar där och då, men strax innan provade jag Bowmore OB 25 år Small Batch Release. Ingen direkt viol/tvål/kärringläppstift i doften på Bowmore'n, men i smaken. Efter intag av Bowmore hittar man inga kärringläppstift i efterföljarna biggrin.png

Ja, då har jag provat denna vattendelare för andra gången och nu under mera stillsamma förhållanden (dvs inte före en viol-Bowmore...).

Doften tycker jag är riktigt bra, igen. Inga spår av tvål eller viol. Precis som jag tyckte på Sthlms mässan. Men i smaken puffar det ganska initialt upp lite tvål- och violtoner som även har drag av liniment. Detta försvinner något men återkommer i eftersmaken och då förstärks tvåltonerna lite efterhand. Jag tycker inte detta förstör whiskyn totalt, men det gör den absolut inte prisvärd och inte fullt njutbar. Det finns många Laffar som är bättre. Till slut hamnar jag på 87 poäng, vilket givetvis är bra men inte lysande. Men det finns inslag i whiskyn som är bra och det klart bästa elementet är doften. Men som sagt, det räcker inte till riktigt.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

• 1 month later...

Provade denna på en klubbprovning med just Laphroaigprovning. Jag tyckte nog rätt likt föregående "talare", även om jag tyckte tvåltonerna var väldigt svaga. Åsikterna var dock väldigt olika. Allt från att det var massor av tvål till att det var en total höjdarwhisky. Jo, den provades blint.

Sen verkade de flesta av oss på provningen vara överrens om att Laffe ska vara ung, fatstark och bourbonlagrad (klar etta och tvåa var olika varianter av 10 yo CS, med "red stripe", buteljerad ca 2002, som klar vinnare) och inget av det uppfylls ju av denna 89:a.