Jump to content
whiskyforum

Framtida pris på Lagavulin 37yo.


Recommended Posts

Var tror ni om priset framöver på denna sanslöst prissatta Lagavulin som snart släpps?
Kommer priset att stiga vart efter månaderna går eller kommer vi att kunna köpa den på rea i mellandagarna för 8000:-? Kommer det att stå still, stiga sakta eller dra iväg som en raket?

Själv hoppas jag på mellandags alternativet även om det inte förefaller alltför troligt blush.png

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

Något som påverkar det framtida priset mycket är ju även kvalitén. Tänk om det sprids ett rykte att den smakar ... Dooleys wink.png

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Kommer alla 1868 flaskor att sälja slut fort eller får de kämpa? Det vore ju bra på sitt sätt om denna och PEn till exempel inte säljer slut direkt, då kanske Diageo tänker efter lite till nästa år. Dock tror jag det är en hopplös förväntning.

  • Like 1

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

Kommer alla 1868 flaskor att sälja slut fort eller får de kämpa? Det vore ju bra på sitt sätt om denna och PEn till exempel inte säljer slut direkt, då kanske Diageo tänker efter lite till nästa år. Dock tror jag det är en hopplös förväntning.

 

Jag tror att den kommer att finnas tillgänglig under en bra tid.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen som funderar på att dricka upp den :) Det hade jag köpt den för, om jag var tillräckligt sugen . Men det är mycket pengar, och det finns mycket gott för dom slantarna. En tveksam investering som jag ser det...:)

Niklas Pettersson

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att butikspriset synes påverka efterföljande auktionspriser. T.ex. varför betalar man mer för PE 12th än 11th och 10th, 12th är inte godare och det buteljerades i princip lika många flaskor av varje release. Som sagt det högre priset går nog huvudsakligen bara att förklara att 12th hade ett högre releasespris än 11th och 10th.

 

Jag håller med Kjell om att Laggan kommer finnas tillgänglig ett bra tag med tanke på att det buteljeras nästan 2000 st flaskor. Hade det varit single cask och 150 flaskor hade de nog sålt slut i ett nafs.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att priset snabbt går upp, för att sedan rasa till något över dagens försäljningspris. Sedan ökar den igen sakta men säkert..

På lång sikt är det svårare att gissa.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att butikspriset synes påverka efterföljande auktionspriser. T.ex. varför betalar man mer för PE 12th än 11th och 10th, 12th är inte godare och det buteljerades i princip lika många flaskor av varje release. Som sagt det högre priset går nog huvudsakligen bara att förklara att 12th hade ett högre releasespris än 11th och 10th.

 

 

Tja, men 12th ökade inte alls lika mycket procentuellt från ursprungspriset som 11th och 10th, men självklart är det med och avgör priset.

Edited by MarkusNilsson

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att priset snabbt går upp, för att sedan rasa till något över dagens försäljningspris. Sedan ökar den igen sakta men säkert..

På lång sikt är det svårare att gissa.

Ja det här stämmer väl med vad jag själv tror kommer att ske. Men det känns svårt, med tanke på utgångspriset, att förutse vad som sker.

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

PE 12 har

 

 

 

Tja, men 12th ökade inte alls lika mycket procentuellt från ursprungspriset som 11th och 10th, men självklart är det med och avgör priset.

PE 12 har väl i snitt gått för lägre pris på WA än vad den kostade när den släpptes?

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer någon ens köpa denna? Svårt att se det..

 

Håller med dig Robin, svårt att se denna säljas slut i en hast, vi köper den för att sampla så vi räknas nästan inte tycker jag.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Diageos strategi för priserna på dessa specialrelaser lär vara att sätta högsta pris som de ändå säljer slut på och det finns (tyvärr) gott om människor i världen som gärna betalar dessa belopp. Så denna Lagga lär sälja slut rätt snart på de flesta marknader. Men det lär inte gå upp så mycket på auktioner på sikt, men enstaka flaska kan ju säljas mycket dyrare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Och där hade vi facit på hur snabbt den skulle gå åt.
Svar: Fort.

Så det är bara att förvänta sig ytterligare en skön prisökning nästa höst tyvärr.

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig knegare så ställer man sig frågan... Är den smakmässigt och upplevelsemässigt värd sitt pris?

Jag kan nog se mig själv få en hel del betydligt roligare för dom pengarna.

 

Som samlarobjekt så finns självklart ingen koppling till smak och annat mer djupgående, det förstår nog alla, så där bestämmer köparen med störst plånbok priserna.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Och där hade vi facit på hur snabbt den skulle gå åt.

Svar: Fort.

 

Så det är bara att förvänta sig ytterligare en skön prisökning nästa höst tyvärr.

Å jag dricker mina 12 å 16 åringar med gott samvete..... biggrin.png

/

Bola..........

  • Like 3

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju vi konsumenter som bestämmer... happy.png Köper vi inte deras produkter, så fallerar marknaden.... Och handlar vi allt som säljs till överpris så fortsätter priset att stiga... Ett I-Landsproblem...

  • Like 1

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...