Jump to content
whiskyforum

Bra tips på "lagom" exklusiv Bourbon


larced
 Share

Recommended Posts

Hej, Åker över till staterna imorgon.

Kan ni tipsa om en "lagom" exklusiv bourbon att försöka få med sig hem?

En prisvärd och god, gärna lite ovanligare, bourbon men inte jätteunik och onödigt dyr.

Prisidé ca 600-800 kronor.

 

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Bookers tycker jag är en höjdare, har inte koll på priset i USA.

 

Köpte Booker´s för runt $50-60 senast jag var dit... Annars skulle jag rekommendera allt från Michter´s, men hittar du 10 åringen så slå till på den.

Tuthilltowns Hudson Bourbon är också lite favoriter hos mig, dom är på 35cl så man kan plocka tre sånna innan man fyller kvoten på 1 liter... :)

Garrison Brothers Texas Bourbon är väldigt svår att få tag på, men ser du en så kan det vara värt att lägga rabarberna på den.

Sazerac och Pappy van Winkle har jag ännu inte lyckats få med mig hem, men det är två som ligger på listan som jag kommer försöka få med mig nästa gång jag är över.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack till er som rekommenderade Bookers!

Drog folien (eller snarare vaxet) av den idag, och den var mycket trevlig.

Blir nog en till (eller ev en Pappy om man skulle ha tur att hitta en) när jag åker tillbaka i februari.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips som man ska hålla koll på är single barrels bourbon & rye's från Willett.

 

Där kan man göra riktiga kap om man har tur. Black Maple Hill NAS bör du också kunna hitta med lite tur. Både Willett och Black Maple Hill är independent bottlers. Båda är ruskigt duktiga på att få tag i riktigt bra fat och Black Maple Hill har lyckats få Julian Van Winkle III att välja ut fat och butteljera åt de vid 4 tillfällen. Tyvärr bara glömma att hitta age statement bourbon och rye till vettiga priser från Black Maple Hill. Dock NAS brukar kunna hittas och den är ruskigt bra för vad den kostar.

 

Willett har även sina magiska butreljeringar de flesta av de mest magiska är utvalda av Doug Phillips en riktig kentuckylegend. De har i perioder haft tillgång till fat från det stängda distilleriet Stitzel-Weller (Som ägdes av familjen Van Winkle en gång i tiden)

 

Diageo köpte nyligen upp den gamla stocken och namnet Stitzel-Weller och ska starta upp det på nytt igen. Dock är den gamla stocken värdelös vid det här laget och butteljerar man den kommer det enbart bli eftertraktat av nostalgiskäl.

 

Ang Van Winkle är det praktiskt taget omöjligt att hitta på en hylla i USA till rimligt pris.inte heller riktigt värt att jaga till de priserna när det numera är Buffalo trace i alla flaskor utom 23.

Edited by VeryoldFitz

Fredrik Bergqvist

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips som man ska hålla koll på är single barrels bourbon & rye's från Willett...

 

Tack för tipsen!

Du råkar inte även känna till någon bra butik på Manhattan där dom har möjlighet att ha några av de här godsakerna på hyllan?

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips som man ska hålla koll på är single barrels bourbon & rye's från Willett.

 

Där kan man göra riktiga kap om man har tur. Black Maple Hill NAS bör du också kunna hitta med lite tur. Både Willett och Black Maple Hill är independent bottlers. Båda är ruskigt duktiga på att få tag i riktigt bra fat och Black Maple Hill har lyckats få Julian Van Winkle III att välja ut fat och butteljera åt de vid 4 tillfällen. Tyvärr bara glömma att hitta age statement bourbon och rye till vettiga priser från Black Maple Hill. Dock NAS brukar kunna hittas och den är ruskigt bra för vad den kostar.

 

Willett har även sina magiska butreljeringar de flesta av de mest magiska är utvalda av Doug Phillips en riktig kentuckylegend. De har i perioder haft tillgång till fat från det stängda distilleriet Stitzel-Weller (Som ägdes av familjen Van Winkle en gång i tiden)

 

Diageo köpte nyligen upp den gamla stocken och namnet Stitzel-Weller och ska starta upp det på nytt igen. Dock är den gamla stocken värdelös vid det här laget och butteljerar man den kommer det enbart bli eftertraktat av nostalgiskäl.

 

Ang Van Winkle är det praktiskt taget omöjligt att hitta på en hylla i USA till rimligt pris.inte heller riktigt värt att jaga till de priserna när det numera är Buffalo trace i alla flaskor utom 23.

 

Är denna nåt att ha? Den enda i lagom prisklass.. resten ligger på 160€+

http://www.whiskysite.nl/overige-whiskylanden/american-whiskey/willet-single-barrel-rye

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Någon som testat eller vet något om Hirsch?

Blev en flaska av bara farten vid en beställning från en annan leverantör utan att riktigt tänka mig för.

http://www.whiskysite.nl/overige-whiskylanden/american-whiskey/hirsch/hirsch-20-years-old

 

Den lilla infon jag hittar är att de inte längre producerar någon alkohol sedan flera år tillbaks, men är lite osäker om ägaren (Diageo eller vem den nu är?!) plockar fat från något av sina andra destillerier och buteljerar under samma namn? 16 åringen verkar iaf vara omöjlig att få tag i men skall vara exceptionellt bra!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Någon som testat eller vet något om Hirsch?

Blev en flaska av bara farten vid en beställning från en annan leverantör utan att riktigt tänka mig för.

http://www.whiskysite.nl/overige-whiskylanden/american-whiskey/hirsch/hirsch-20-years-old

 

Den lilla infon jag hittar är att de inte längre producerar någon alkohol sedan flera år tillbaks, men är lite osäker om ägaren (Diageo eller vem den nu är?!) plockar fat från något av sina andra destillerier och buteljerar under samma namn? 16 åringen verkar iaf vara omöjlig att få tag i men skall vara exceptionellt bra!

Det du tänker på är A.H Hirsch inte samma som det som säljs under varumärket Hirsch. A.H Hirsch 16, 18 19 & 20 är destillerade under våren 1974 av det gamla michters. På uppdrag av Adolph Hirsch.

 

Det man får när man köper den vanliga Hirschen idag är inte samma sak och kvalitén går inte att jämnföra.

 

Med det sagt är inte Hirsch dåligt helt klart värt att prova. Bör ej jämnföras dock. Jag har provat Hirsch 20 åring tyckte sådär helt ok. Har AH Hirsch 16 hemma också.

Edited by VeryoldFitz

Fredrik Bergqvist

Link to comment
Share on other sites

Det du tänker på är A.H Hirsch inte samma som det som säljs under varumärket Hirsch. A.H Hirsch 16, 18 19 & 20 är destillerade under våren 1974 av det gamla michters. På uppdrag av Adolph Hirsch.

 

Det man får när man köper den vanliga Hirschen idag är inte samma sak och kvalitén går inte att jämnföra.

 

Med det sagt är inte Hirsch dåligt helt klart värt att prova. Bör ej jämnföras dock. Jag har provat Hirsch 20 åring tyckte sådär helt ok. Har AH Hirsch 16 hemma också.

 

Okej... tack för svaret, det förklarar en hel del! :)

Om du blir less på att ha AH Hirsch 16 hemma hos dig så hör av dig! Jag tar gärna över vårdnaden! ;)

 

 

För de som skall till NY så finns här lite halvnyttig läsning med tips på pubar och butiker:

http://www.alltomwhisky.se/2011/10/new-york-den-ultimata-staden/

Edited by jonascarlsson

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Haha ska komma ihåg det har fått rätt fina bud på den men den stannar med mig tills jag åtminstonde har en extra.

 

Om någon är intresserad av dessa rariteter inom bourbon världen är jag väldigt gärna villig att komma med råd och kontakter bara att skicka ett meddelande.

Fredrik Bergqvist

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett lite sent uppvaknande, men för egen del så skulle jag säga att det finns inget bättre och mer prisvärt än Pappy Van Winkle 15yo inom det prisintervall du nämner. Åtminstone vad som gällde för knappt ett år sedan då den via privatimport kostade strax under 800 kr.

Har sett några kommentarer om Willet här ovan också. Lite blandad kvalitet och det gäller att veta vad man köper i så fall baserat på det jag provat. Dom bästa jag provat är tyvärr private Bottlings och därför omöjliga att få tag på i Sverige.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Ett lite sent uppvaknande, men för egen del så skulle jag säga att det finns inget bättre och mer prisvärt än Pappy Van Winkle 15yo inom det prisintervall du nämner. Åtminstone vad som gällde för knappt ett år sedan då den via privatimport kostade strax under 800 kr.

Har sett några kommentarer om Willet här ovan också. Lite blandad kvalitet och det gäller att veta vad man köper i så fall baserat på det jag provat. Dom bästa jag provat är tyvärr private Bottlings och därför omöjliga att få tag på i Sverige.

 

Bernt Sjödin

 

Även om Willett har lite blandad kvalité tycker jag det är sällan sämre än bra (1 av de hittills 30 provade har varit sämre än bra). Speciellt med tanke på att de inte kostar så många kronor om du hittar de på hyllan i USA. Precis som du säger är private bottlings där man kan hitta magiska saker. Tycker det finns väldigt mycket som slår den nya 15 åringen och att kvalitén sjunkit en hel del på Van Winkle (Även om 15 åringen är den mest prisvärda i nya serien). Inget är omöjligt att få tag på dock men på en hylla tillgängligt är det självklart omöjligt. Lite tur och lite vänner i USA så stöter man på både det ena och det andra lite då och då.

Fredrik Bergqvist

Link to comment
Share on other sites

Har bara provat en Willett... och den var inte alls bra.

 

http://whiskybase.com/whisky/40802/willett-04-year-old

 

65p gav jag den.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Om det är 4 åriga ryen så har jag provat den. Tycker mer att den är en riktigt bra drinkbas. Betalade $20 så lägger väl in det i priset. 4 åriga bourbonen har jag inte provat. Drack en 20 åring härom veckan som måste varit ett riktigt dåligt fat. Vatten och en halvtimme luft gjorde lite men inte alls den kvalitén som jag fått tidigare.

 

Får allt mitt skickat av vänner i USA och har ingen aning men de väljer säkert sina buteljeringar med omsorg. När jag tänker på det är alla mina Willett favoriter utvalda fat åt/av riktigt duktigt folk . Så kanske tidigare kommentar är sant.

Fredrik Bergqvist

Link to comment
Share on other sites

Den från USA jag testat som jag gillat bäst är iofs ingen bourbon utan en malt.

Stranahan´s från Colorado fantastiskt god fast omöjlig att få tag på i Europa tyvärr har en flaska som min kära fru köpte när hon var i Denver i somras.

Den e riktigt mumsig.

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Den från USA jag testat som jag gillat bäst är iofs ingen bourbon utan en malt.

Stranahan´s från Colorado fantastiskt god fast omöjlig att få tag på i Europa tyvärr har en flaska som min kära fru köpte när hon var i Denver i somras.

Den e riktigt mumsig.

Aldig hört talas om. Intressant. Ska kollas upp!

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...