Jump to content
whiskyforum

Bourbon på bolaget


QuarterMaesk
 Share

Recommended Posts

jag tycker ju Blanton's Gold Edition är prisvärd och bra på bolaget.

bara man kan se förbi den fula ryttarstatyetten på korken så känns den genast bättre! :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jag tycker ju Blanton's Gold Edition är prisvärd och bra på bolaget.

bara man kan se förbi den fula ryttarstatyetten på korken så känns den genast bättre! :D

Haha ja utseendet på den flaskan påminner ju mer om parfym än whisky :)

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar George Dickel no 12 som finns i beställningssortimentet. Nu är det ingen bourbon, det är en Tennesse whiskey även om destilleriet har valt att döpa den till whisky utan e :)

 

Skillnaden mellan bourbon och Tennessee whiskey är att Tennesse whiskey är filtrerad genom en kolbädd.., det är inte bourbon.

 

Det finns bara två destillerier som gör Tennessee whiskey och det är George Dickel och Jack Daniels.

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa en flaska bourbon på bolaget. Har dålig koll på vad som är bra så jag frågar er vad som är bra och prisvärt?

Vad har du provat innan och vad gillar du?

Kikar man i de lite lägre prisklasserna så finns Four Roses Small Batch som jag tyckte var klart prisvärd, den blev bättre och bättre längre ner i flaskan. Även Single Barrel har jag hört ska vara bra och den kostar marginellt mer.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Vad har du provat innan och vad gillar du?

Kikar man i de lite lägre prisklasserna så finns Four Roses Small Batch som jag tyckte var klart prisvärd, den blev bättre och bättre längre ner i flaskan. Även Single Barrel har jag hört ska vara bra och den kostar marginellt mer.

Har bara provat Jim Beam och Wild Turkey 8yo, sen några olika Jack Daniels men det räknas ju inte som bourbon men smakar väl åt det hållet. Four Roses har jag kikat lite på så det skulle kunna bli en sådan.

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Gentleman jack är det godare JD alternativet men är ju även den en Tenessee whiskey. Blanton's är bra. Hudson's baby bourbon ska va fin har jag hört men är ju lite dyrare.

Jag gillar Jim Beam Black o Wild turkey closedeyes.gif

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara smakat en Wild Turkey och det är 101 proof 8yo, gamla versionen. Den gillar jag. Sen finns även Bulleit bourbon på bolaget som jag varit nyfiken på att testa, har för mig att det är Four Roses som står bakom den.

  • Like 2

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Gentleman jack är det godare JD alternativet men är ju även den en Tenessee whiskey. Blanton's är bra. Hudson's baby bourbon ska va fin har jag hört men är ju lite dyrare.

Jag gillar Jim Beam Black o Wild turkey closedeyes.gif

 

Det verkar som om alla klagar på JD för klagandets skull... Det är kanske inte den mest komplexa av alla bourbons i världen, men jag tycker att den är helt okej att inmundiga i brist på annat. :)

 

Tuthilltowns Hudson Whiskey's gillar jag skarpt. Köper nu mer alltid ett par flaskor av dessa när jag är i USA. Dom är kanske inte jättebilliga, men betydligt billigare "over there".

 

Jag blev också positivt överraskad av Wild Turkey. Men det kanske bör tilläggas att jag hade förväntat mig något näst intill odrickbart. Men jag är beredd att ge mig på den en gång till.

Annars är Maker's Mark alltid ett säkert kort om man är ute efter någonting prisvärt. Tyvärr skulle dom sänka alkoholhalten då dom inte klarar av att hålla uppe produktionen i samma takt som flaskorna tar slut i butikerna, vilket iofs är ett gott tecken.

 

Släpptes en ny bourbon på bolaget, Colorado Straight Bourbon som jag är lite sugen att testa. Man kanske skulle plocka upp en i helgen när är i storstan!

  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr skulle dom sänka alkoholhalten då dom inte klarar av att hålla uppe produktionen i samma takt som flaskorna tar slut i butikerna, vilket iofs är ett gott tecken.

Det blev inget av denna sänkning efter ramaskri av de som oftast köper makers mark.

 

Det hann komma ut några buteljer av den svagare varianten på marknaden och de är nu samlarobjekt.

 

 

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Det blev inget av denna sänkning efter ramaskri av de som oftast köper makers mark.

 

Det hann komma ut några buteljer av den svagare varianten på marknaden och de är nu samlarobjekt.

 

Okej... låter ju som att dom tog sitt förnuft till fånga då. :)

 

Elijah Craig 12 är inte fel att prova.

 

Funderar man på Jim Beam eller Wild Turkey så dumsnåla inte utan gå på "Black" respektive "101".

 

Håller helt med! Elijah Craig är inte så dum. Även Jim Beam Rye var ganska trevlig, tror dock inte att den innehåller mycket mer än de 51% råg den måste innehålla för att kallas Rye!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara smakat en Wild Turkey och det är 101 proof 8yo, gamla versionen. Den gillar jag. Sen finns även Bulleit bourbon på bolaget som jag varit nyfiken på att testa, har för mig att det är Four Roses som står bakom den.

 

Japp, det stämmer bra! Four Roses bränner Bulleit i sina pannor... så det kan förklara varför jag gillade den! :)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Angåde vem, vad och hur så har ju denna cirkulerat ett tag nu:

< http://www.gq.com/images/life/2013/11/bourbon-tree/bourbon-family-tree-large.jpg >

den var minsann fin!

 

kanske nåt man borde tatuera in som ryggtavla... ?

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du går utanför bolaget och tittar på europeiska webbutiker så hittar du mycket fin US whisky, godbitarna finns förvånansvärt i europa, nästan stört omöjligt att få tag på dem i US.
Har provat några rysare från Willet och William Larue Weller men det gäller att läsa på så man plockar på sig rätt flaska.
Pappy Van Winkle's 23 yo och Thomas H. Handy Sazerac har aldrig gjort mig besviken, 90-91p på de jag provat.

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Om du går utanför bolaget och tittar på europeiska webbutiker så hittar du mycket fin US whisky, godbitarna finns förvånansvärt i europa, nästan stört omöjligt att få tag på dem i US.

Har provat några rysare från Willet och William Larue Weller men det gäller att läsa på så man plockar på sig rätt flaska.

Pappy Van Winkle's 23 yo och Thomas H. Handy Sazerac har aldrig gjort mig besviken, 90-91p på de jag provat.

 

Kollade de butiker jag handlat av tidigare och de hade ganska klent utbud har jag för mig. Har du något bra tips på sida som har bra bourbon?

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Skeppar maltsathome till Sverige?

Tyvärr inte verkar det som:

 

Verzendingen buiten België zijn wettelijk gezien niet mogelijk!

 

Transporter utanför Belgien är lagligt inte möjligt!

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...