Jump to content
whiskyforum

Grythyttans första flaska

aftonande
 Share

Recommended Posts

För att inte tala om Gutevin med 4.900:- för en halvliter.

• Like 2

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Jag skulle nog kalla det för billigt i jämförelse med andra "första släpp" som kommit ut från svenska destillerier. Inte ens Hvens andra släpp var så "billig", dessa var dessutom utspädda till 45%!

Hur den kommer stå sig prismässigt i framtiden är svårt att sia om... men jag gissar att den inte kommer sjunka nämnvärt i pris. Det lilla jag smakat från Grythyttan så är det riktigt bra grejer. Så kvalitén räcker en bra bit i jämförelse.

Jonas Carlsson

Vem vet men efter örebro whisky festival så lär den vara den bästa whiskyn under 18 år... Så man får väl hoppas att det inte var polare som satt i juryn. Utan folk som verkligen var ärliga. så då kan det kanske vara värt de pengarna hoppas jag Efter som jag bokat två flaskor *L*

Vielangen
Geron Nilsson

• 4 weeks later...

I ärlighetens man så var det nog så att de allra flesta (99% ?) av röstsedlarna var skrivna av de som var i den egna montern.

Dessutom är det ju beslutat att hela företaget ska flytta till Orkney under 2014, så någon svensk whisky kommer det inte från dem framöver. Kanske det därför kan vara en investering, vet ej??

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

I ärlighetens man så var det nog så att de allra flesta (99% ?) av röstsedlarna var skrivna av de som var i den egna montern.

Dessutom är det ju beslutat att hela företaget ska flytta till Orkney under 2014, så någon svensk whisky kommer det inte från dem framöver. Kanske det därför kan vara en investering, vet ej??

Kan absolut bli ett samlarobjekt, kanske inte i paritet med Skeppets Whisky, men nära... Vilken soppa det verkar vara hela den där Grythyttanhistorien. Jag har inte följt med så noga, men man får lätt vibbar av att ägarna har ett par skelett i garderoben.

Nu får man betänka att det är en extremt tuff branch att slå sig in i, speciellt i Sverige där man knappast överanstränger sig för att underlätta för dom som bränner sprit. Så dom gör nog säkert allt och lite till för att överleva. Men att börja lura "kunder" och aktieägare är lite väl magstarkt... om nu detta gjorts!?

Jonas Carlsson

Vad gäller Grythyttan så har ju soppan vid bergslagens whisky tyvärr ibland tillskrivits Grythyttan. Verkar dessutom finnas ett antal personer som jobbar hårt för att svartmåla dem. Vad gäller whiskyn de hade på Örebromässan så var den väl fortfarande för ung enligt de jag känner som provat den. Men samlarobjekt lär det bli.

Är det för sent att beställa denna utgåva?

Det är försent att beställa denna.

O denna flaska gick bara beställas av fatägare o aktie innehavare.

/Peter

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

Fatdelägare GrythyttanWhisky

Peter Forsman