Jump to content
whiskyforum

Inte nämna Destilleri!


Recommended Posts

1. En del vill nog inte riskera sitt namn - fortsätta framstå som "unikt" - och avtalar om att namnet inte får användas. Värdesäkra varumärket?

2. Behöver inte ta ansvar och kan överlåta kvalitets kontroll mm till IB'n.

3. IB'n får kanske lite bättre pris?

 

Fritt fabulerat från ingenting!

Vet att det finns mer kunniga/insatta människor som kommer med mer korrekta svar.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde ju lite av en fråga i "The Ileach i ny förpackning"-tråden angående om det finns ett krav från destilleriet att IBn maxfärgar drycken också för att ytterligare försvåra för oss kunder att veta vad som är i dessa "mystery malts" eller om det är nåt annat bakomliggande (det gamla vanliga svamlet) som gör att tex The Ileach känns/ser så sjukt färgad ut...

 

jag hade ju tyckt det varit förbannat mycket vettigare/roligare om dessa "mystery malts" kunde välja att liksom bara ta det hela "straight from the barrel" å inte håll apå å joxa me massa e150 och annat skit, bara liksom göra det så enkelt som möjligt, bästa hade ju varit att dom hade buteljerat unga "okända" destillerier, ofärgade å i fatstyrka bara rätt av, hade varit skitkul för oss konsumenter ju!

Edited by pppetr
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst om "teaspooning" och undrar om det inte är så destillerierna gör med de fat som till slut hamnar i dessa utgåvor. Dvs att de tillsätter en liten del whisky från ett annat destilleri, en droppe räcker, så får det enligt lag inte kallas single malt längre.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst om "teaspooning" och undrar om det inte är så destillerierna gör med de fat som till slut hamnar i dessa utgåvor. Dvs att de tillsätter en liten del whisky från ett annat destilleri, en droppe räcker, så får det enligt lag inte kallas single malt längre.

Men de flesta av dessa "mystery malts" är fortfarande singel malter.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Men de flesta av dessa "mystery malts" är fortfarande singel malter.

Ja dessa ligger det garanterat andra orsaker bakom. Jag tänkte nog främst på SE's nya släpp (som inte marknadsförs som single malt vad jag swtt) där de säger att de inte får nämna destilleriet enligt gällande lagar och regler.

Men det var mest spekulation från min sida :)

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Mystery malts kommer nog alla från det fåtal destillerier som vill skydda sitt varumärke genom att förbjuda att destilleriets namn anges. Gäller de flesta mer ansedda destillerier som gör orökig malt (Macallan, Glenfarclas, Glenmorangie, Balvenie, Glenfoddich). Några av dem (de tre sista) spioner ju för att helt förhindra att man anger destilleriet. Ytterst ovanligt vad jag vet att samma destilleri släpps som både vänlig "IB" och som mystery malt.

I vissa fall tror jag dock man använder annan benämning för att antingen kunna byta destilleri man köper från eller för att bygga ett eget varumärke. Men nu spekulerar jag mest. Vad är SE?

Link to comment
Share on other sites

Kan någon svara på varför Destilleri ej får nämnas på vissa buteljeringar tex SE s North Highland mfl ? Vad är skillnaden mot en "vanlig" IB ?

jag kan nog svara på frågan vad det är i, men vet inte om det är hemligt... Så Peter eller nån annan får nog svara i så fall.

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Offtopic: spooning är roligt... Häll en droppe annan singelmalt i tunnan och det är blended malt.

Lagra whisky på ett fat, häll ut det. Häll på whisky från ett annat destilleri... Lagra, buteljera... Fortfarande single malt.

 

Garanterat större del whisky från det 1a destilleriet i den andra buteljeringen än i den spoonade.

 

 

 

  • Like 3

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

1. En del vill nog inte riskera sitt namn - fortsätta framstå som "unikt" - och avtalar om att namnet inte får användas. Värdesäkra varumärket?

2. Behöver inte ta ansvar och kan överlåta kvalitets kontroll mm till IB'n.

3. IB'n får kanske lite bättre pris?

 

Fritt fabulerat från ingenting!

Vet att det finns mer kunniga/insatta människor som kommer med mer korrekta svar.

 

basbear

 

De första två argumenten har jag för mig att jag hört eller läst någonstans skall vara vanligt förekommande, tredje argumentet låter också som en trolig orsak till att man kan vilja dölja namnet, men nu hänvisades det dock till gällande lagar och regler...

 

Offtopic: spooning är roligt... Häll en droppe annan singelmalt i tunnan och det är blended malt.

Lagra whisky på ett fat, häll ut det. Häll på whisky från ett annat destilleri... Lagra, buteljera... Fortfarande single malt.

 

Garanterat större del whisky från det 1a destilleriet i den andra buteljeringen än i den spoonade.

 

Precis, du är inte den enda som tycker den regeln låter väldigt påhittad i stundens hetta! :)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

jag kan nog svara på frågan vad det är i, men vet inte om det är hemligt... Så Peter eller nån annan får nog svara i så fall.

...man får ju en liten ledtråd om inte annat om man läser "Whiskyblogg". Man vill ju inte irritera dom sexton männen från....

 

Just sayin'....

  • Like 1

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

...man får ju en liten ledtråd om inte annat om man läser "Whiskyblogg". Man vill ju inte irritera dom sexton männen från....

 

Just sayin'....

 

Ahh... see!

Då blev den genast snäppet mer intressant... Sällan man ser något IB därifrån.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

...man får ju en liten ledtråd om inte annat om man läser "Whiskyblogg". Man vill ju inte irritera dom sexton männen från....

 

Just sayin'....

Jag visste inte vad det refererade till men gissade nog rätt när jag läste smaknötterna. Tyckte det stämde in väldigt bra med mina egna tankar om doft och smak på övriga buteljeringar från detta destilleri :)

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vår North Highland 1995 Sherry Matured är single malt vilket framgår tydligt. Hade den varit spoonad så hade vi skrivit blended malt. :-)

Edited by Pedda
  • Like 3

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vår North Highland 1995 Sherry Matured är single malt vilket framgår tydligt. Hade den varit spoonad så hade vi skrivit blended malt. :-)

Ok då är det bara jag som är dålig på att läsa då jag inte såg varken det ena eller andra utskrivet i nyhetsbrevet :)

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Framgår på texten på flaskan, om än inte i texten i nyhetsbrevet. :)

 

Men när bloggare refererar till sexton män från taint och en annan att det rimmar på "orangie" så är det inte så svårt att gissa vilket destilleri det är. Nästan lite synd då jag gärna hade köpt och "blindprovat"

Ni får hålla på hemligheterna bättre nästa gång Peter! ;)

 

Eftersom vi nu får stifta bekantskap med Glens mor Angie, så hoppas jag att nästa "hemliga" destilleri i blir Glens far Clas!

  • Like 10

Mvh Johan Skovli Olsson

Värmlänning i exil

Link to comment
Share on other sites

Framgår på texten på flaskan, om än inte i texten i nyhetsbrevet. smile.png

 

Men när bloggare refererar till sexton män från taint och en annan att det rimmar på "orangie" så är det inte så svårt att gissa vilket destilleri det är. Nästan lite synd då jag gärna hade köpt och "blindprovat"

Ni får hålla på hemligheterna bättre nästa gång Peter! wink.png

 

Eftersom vi nu får stifta bekantskap med Glens mor Angie, så hoppas jag att nästa "hemliga" destilleri i blir Glens far Clas!

 

Eller varför inte en riktigt gammal Ar de Berg?

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Framgår på texten på flaskan, om än inte i texten i nyhetsbrevet. :)

 

Men när bloggare refererar till sexton män från taint och en annan att det rimmar på "orangie" så är det inte så svårt att gissa vilket destilleri det är. Nästan lite synd då jag gärna hade köpt och "blindprovat"

Ni får hålla på hemligheterna bättre nästa gång Peter! ;)

 

Eftersom vi nu får stifta bekantskap med Glens mor Angie, så hoppas jag att nästa "hemliga" destilleri i blir Glens far Clas!

ha ha ha! Vad listig du är då. Jag har inte ens tänkt på vad det står.. Ja farclas vill vi ha!!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

...eller vad sägs om en Mal T Mill ;-)

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

ha ha ha! Vad listig du är då. Jag har inte ens tänkt på vad det står.. Ja farclas vill vi ha!!

Jag har en Farclas Cadenhead 25yo plain hogshead som står å väntar på mig i Campbeltown :)

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...