Jump to content
whiskyforum

Aberlour A'bunadh - halvnya vs nya?


Muyfa666
 Share

Recommended Posts

Jag behöver lite input från entusiastiska A'bunadhälskare...

 

Mitt första möte med A'bunadh var #22. Denna batch är och förblir än idag det bästa jag druckit i whiskyväg. Jag hade några flaskor, men nu börjar de ta slut.

 

Köpte #34 (eller #37), minns faktiskt inte. Provade att dricka på alla möjliga sätt, jämförde även med #22 flera gånger, men den kom aldrig ens i närheten.

 

Det känns absolut som en A'bunadh, och visst är den fin, men magin verkar ha försvunnit i de nyare utgåvorna.

 

Nu till frågan: hur är de allra nyaste? Har magin letat sig tillbaka?

 

Hjälp mig med lite åsikter!

  • Like 1

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Saxat direkt från Malt Maniacs Awards igår.

Kategorin "Daily Dram"

Supreme Winner: Aberlour ‘A’Bunadh Batch #45′ (60.2%, OB, NAS, Oloroso Sherry Butts, 2013*)

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Det kan tydligen vara precis hur som helst alltså - ok.

Snarare att:

Om man vill ha väldigt konsistens smak så köper man ev välkänd blend (Clan Campbell).

Om man tål något större smakvariation så köper man reguljära utgåvor (Aberlour 10, 12)

Om man tål lite större smakvariation så köper man reguljära lågvolymutgåvor (Aberlour 15, 18)

Tål man stora smakvariationer köper man standardutgåvor som tilläts variera (A'bunadh)

Skiter man blankt i om smaken varierar friskt köper man single cask från oberoende buteljerare (typ Adelphi eller så)

  • Like 3

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Väcker väl en halvdöd tråd till liv, men tänkte bara informera om att jag precis testat batch 47 och den är verkligen bra enligt min smak. Ljusår bättre än 34. :-)

Provade också batch 47 på Kurres pråm i vintras, håller med om att den är bra.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Provade också batch 47 på Kurres pråm i vintras, håller med om att den är bra.

Är det den batchen man hittar på hyllorna nu?

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Är det den batchen man hittar på hyllorna nu?

Det vet jag faktiskt inte. Mitt lokala systembolag är inte så välsorterat.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Tror de flesta batcherna är poängsatta av medlemmar, oftast en och en men här har du tre stycken forumiter som betygsatt ett antal.

Mickeman http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=8787&do=findComment&comment=112525

Bunker http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=8787&do=findComment&comment=112543

Stefan http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=8787&do=findComment&comment=112550

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Eftersom att a´BUNADH är så omfattande och älskvärd på vårat forum, så föreslår jag att alla inlägg som enbart berör denna dryck hamnar i en tråd..Det måste ju bli mer överskådlig för alla. Just nu så kan man länka sju stycken. Många med samma frågor och svar....50 batcher är inte fy skam.

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Eftersom att a´BUNADH  är så omfattande och älskvärd på vårat forum, så föreslår jag att alla inlägg som enbart berör denna dryck hamnar i en tråd..Det måste ju bli mer överskådlig för alla. Just nu så kan man länka sju stycken. Många med samma frågor och svar....50 batcher är inte fy skam.

Kan inte annat än hålla med...

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Batch 48, 49 och 50 är alldeles utmärkta.

Abunadh är min huswhisky i Portugal.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Blir nog o köpa batch 50 :)

 

Tycker aberlour double cask 12y är riktigt bra! Men Aberlour 15y den är snart slut här hemma och det blir helt klart en flaska till!

Timmy Larsson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...