Jump to content
whiskyforum
Furan

Lurad eller bara blåst?!?

Recommended Posts

Gjorde i våras upp om ett köp via Forumet men först nu blir det bekräftat att den ej blir av.

Skulle vara intressant med synpunkter på detta.

Återger essensen av konversationen nedan (säljarens med fet kursiverad text)

13-05-2013 Tjenamoss! Har kollat lite i din vackra lista o har några prospects där:

XXXXX o XXXXXX men har inga begrepp på prisnivån. Har du?!?

Tjena, Kom med bud så kan vi alltid diskutera.

14-05-2013 Tjena.gjorde en egen liten kalkyl m h a Whiskybase o kom fram till xxxxx kr för de båda.

Tjena, jag släpper dem båda för xxxxx kr +frakt eftersom jag bara har en av varje.

15-05-201 Puh, ska vi säga xxxx inkl frakt då?

Perfekt vi har en deal. Jag kommer åka till utställningen där jag har flaskorna i slutet av maj.

05-06-2013 Hej. Är du redo att reglera vår affär nu?

Sorry är ute och reser. Kanske imorgon

11-06-2013 Tjena Ska vi reglera de 2 första buteljerna nu?

Tjena, jag måste gå igenom min utställning där flaskorna står så att jag har flaskorna vi dealar om så att de inte redan är bortbytta. Kommer inte hinna göra det innan semestern iom att det är fullt i kalendern

11-06-2013 Har iofs ingen brådska men du skrev tidigare att det skulle ske i slutet på maj. Varför skulle inte flaskorna finnas kvar när det är dina egna som du gör upp affärer med?

I början lade jag bara upp dubbletter och har inte 100 % uppdaterad lista. Men jag vill checka utställningen så jag inte uppdaterat listan fel. Men kommer inte att kunna åka dit förrän i juli

25-07-2013 Hej. Tänkte kolla läget om du har varit o inventerat lagret.

Tjena, tyvärr inte. Han som äger lokalen är på resande fot

29-08-2013 Hej.Hur går det med inventeringen? Du har väl inte glömt av vår deal.

Tjena, Har ännu inte varit där. Hoppas kunna göra det inom kort. Dealen ligger kvar

19-12-2013 Hej igen. Har du någon uppdatering åt mig?

Tjena, Miss av mig att meddela dig. Jag var dit för en månad sedan och hade tyvärr bara några XXXXX kvar

Lars Andersson

Oj, nu får jag flashbacks :(

Flaskor som går upp i rök, skadade etiketter som inte nämns vid byte, trasig lack på förslutningar och bortförklaringar i massor...

Vill inte nämna allt men några fler affärer med den personen är utesluten....

Med reservation att det finns fler personer som har sina buteljer på utställning...

Edited by bonybankhart

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Jag tycker ni två PMar varandra och kollar om det är samma säljare det handlar om.

I så fall vill i alla fall jag veta vem det är, så att man slipper riskera liknande problem.

Vad är meningen med ett forum där vi kan tipsa/varna varandra om vi inte kan varna varandra mot oseriösa säljare här på forumet?

• Like 10

Lars Cederbro

Box Destilleri fatägare.

Förbannat trist att det händer särskilt som ALLA andra jag har haft nöjet att

ha kontakt med varit superseriösa och pålitliga på alla sätt.

Lägger lite sordin på julhumöret just nu men man får väl hälla upp något gott

ikväll och trösta sig ;)

De som vill veta mer kan maila mig

Lars Andersson

Det är synd att det inte finns någon slags betygsfunktion på forumet så man kan visa missnöje mot oseriösa forumister.

(Men jag förstår att det inte finns då detta inte primärt är en säljsite)

svartguld, Tollig och Slurp var i all fall mycket pålitliga och trevliga när jag handlade av dom under senaste året :-)

Lars Cederbro

Box Destilleri fatägare.

Mycket trist.

Det gör att man är försiktig i fortsättningen.

Hur ser man till att inte råka ut för den personen?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Har gjort en del affärer genom forumet och hittills har det aldrig varit några problem förutom med en medlem som bokat en del samples och sedan inte hört av sig eller betalat. (Har inte skickat någonting utan betalning).

Det är tråkigt när man bokat någonting och sedan inte svarar på meddelanden när man ändå är aktiv i trådar på forumet. Nu har han inte varit aktiv på senare tid och jag kommer inte skriva upp hans bokningar i fortsättningen ifall han gör några.

Så (censurerat) tråkigt när sånt här händer.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Hej på er,

Diskussionen gäller mig.

Jag beklagar att det blev en besvikelse.

Men jag har bytt bort och avyttrat en hel del pga personliga skäl.

Sedan har jag inte uppdaterat mina listor och då har jag trott att jag haft kvar en del flaskor men inte haft det.

Jag beklagar allt strul och har för avsikt att ändå lägga av med samlandet.

HA en god jul och gott nytt år på er.

Hälsningar

Tappen

• Like 4

Jag har bara positiv erfarenhet av "Tappen". Trist att det strulat till sig...

Det är viktigt att kommunikationen fungerar mellan köpare och säljare.

För mig handlar det om förtroende och det får inte bli tveksamheter på forumet för att våga avyttra/byta flaskor i framtiden!

Stefan Wallin

Även om jag inte tycker rubriken stöds av händelsen är det ju vad klart även i mina ögon rätt oseriöst att erbjuda flaskor som inte finns. Förstår dock besvikelsen som uppkommer i ett sådant här fall här fall, speciellt efter den kommunikationen som beskrivs. Det tycker jag vi alla på forumet ska ta till oss.

Under mina år på forumet har även jag hunnit varit med om (och hört om) oseriöst beteende, från såväl nytillkomna som i övrigt mycket väl ansedda medlemmar. Men det ska inte behöva skapa tankar som hos Håkan, om "försiktighet i framtiden". Då tycker jag det målas (censurerat) på väggen lite..

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Så, det fanns lite ryggrad trots allt.

Att det inte skulle bli någon affär insåg jag nog redan i juni.

Var mest intresserad av hur långt man kan förhala sanningen

(sju månader visade det sig efter minst 10 påstötningar)

Finns väl ingen här på Forumet som inte har järnkoll på sina buteljer.

Alla här vet väl hur irriterad man blir när man inte får buteljen man bespetsat sig på

(dagens I-landsproblem)

• Like 1

Lars Andersson

Jag har handlat med flera forummedlemmar under årens lopp och har alltid upplevt det som seriöst.

Seriositet är andemeningen i detta forum. Så har det varit från början och jag vet att det är Jenz vilja att vi ska vara ärliga och öppna mot varandra.

Därav bl.a. kravet på en personlig signatur när man vill handla med något.

Låt oss dra lärdom av tråden och tänka efter lite innan vi lägger ut whisky till försäljning eller efterlyser flaskor för inköp.

Ha en riktigt God Jul alla och ett gott Nytt whiskyår 2014.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Lät som en ganska känd Hi-Fi butik i Göteborg... Man kan lätt bli lite less om motparten agerar på detta vis, lite återkoppling skadar sällan, även om inget nytt hänt!

Med det sagt så börjar det bli dags igen för mitt månatliga mejl till butiken för att höra hur det har gått med min reklamation. Tycker att snart 6 månader utan återkoppling från deras sida är lite i längsta laget!

Jonas Carlsson

Om detta är en typ av affär som täckts in av juridiken så ger juridiken dig bara rätt till pengarna tillbaka, och eftersom du inte betalat något så ...

Visst, man kan fortfarande känna dig lurad men det är ju inte så att motparten avsiktligt lurat.