Jump to content
whiskyforum

Islay 2014 i Sepember


Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag har bokat ett hus på Islay på gång avstånd från Lagavulin och Ardbeg. Har kanske 3-4 dagar. Hur skall man prioritera?

 

1- Jag vill ha en regäl premium tour på ett destilleri (smakmässigt är mina favoriter Lagavulin och Bowmore) - typ 2-4 timmar

2- Ett par enklare besök på destillerier, vilka skall man få in då?

3- Jag vill åka ut till Corrywreckan med båt, några tips?

 

/Patrik

 

P.S.

Mina tidigare favorit tours är:

1- Balvienies tour

2- Master Blender på Glengoyne

3- Bladnochs personliga tour.

D.S.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

 

Jag har bokat ett hus på Islay på gång avstånd från Lagavulin och Ardbeg. Har kanske 3-4 dagar. Hur skall man prioritera?

 

1- Jag vill ha en regäl premium tour på ett destilleri (smakmässigt är mina favoriter Lagavulin och Bowmore) - typ 2-4 timmar

2- Ett par enklare besök på destillerier, vilka skall man få in då?

3- Jag vill åka ut till Corrywreckan med båt, några tips?

 

/Patrik

 

P.S.

Mina tidigare favorit tours är:

1- Balvienies tour

2- Master Blender på Glengoyne

3- Bladnochs personliga tour.

D.S.

Missa för guds skull inte Lagavulin Warehouse Tasting.

Gillade själv även Laphroaigs Hunter's Hike där vi gick upp till Laphroaigs vattenreservoar där vi drack CS utspädd med vatten från deras egen källa. Det soliga vädret kan ha haft en viss inverkan dock...

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Håller med om Lagavulins Warehouse Tasting. Väldigt prisvärd och bra provning. Själva destillerituren är dock skräp. Den bästa tur jag gjort på Islay är Deconstructing the Dram på Ardbeg, men turerna med destillericheferna på Bunnahabhain och Kilchoman är också väldigt bra om man vill ha något extra. :)

Link to comment
Share on other sites

För mig har alltid tours på Lagavulin varit nummer ett (warehouse tour är som sagt ett måste). Tvåa blir nog Laphroaig (gärna med en tour där du besöker vattenkälla och torvmosse) med Bowmore som trea (dessa båda mältar dessutom lite på plats). Skippa Caol Ila och Bunnahabhain (ok, men inget att prioritera). De andra tre (Ardbeg, Bruichladdich och Kilchoman) hamnar där i i mitten, i varje fall för mig.

Edited by ardbeg67
  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tips, mottager gärna fler. Lagavulin låter bra, sedan kan nog Laphroaig bli av. Var på Laphroaig provning på Gothia Whiskey i November här är en liten film från den: https://www.facebook.com/photo.php?v=10151778092581657&l=6605220635651539650

 

Cheers,

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Om du har tid. Så Ska det finnas en bar i port scharlott med gammal whisky typ ardbeg innan 1975.

Missade detta själv,Men skall visst vara värt resan dit.

Har du mer tid rekommenderar jag dig att åka till jura.

Du blir inte besviken...

M.V.H Isse

Link to comment
Share on other sites

Dessutom har lagavulin öns trevligaste tjej!!!

Så länge bunnahabhain har kvar samma skit stövel dom hade när vi var där så sätter jag inte min fot där!

Bruichladdie är inte min favorit sprit men dom var dom absolut generösaste!!!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Dessutom har lagavulin öns trevligaste tjej!!!

Så länge bunnahabhain har kvar samma skit stövel dom hade när vi var där så sätter jag inte min fot där!

Bruichladdie är inte min favorit sprit men dom var dom absolut generösaste!!!

Våran guide på Bunna var hur trevlig som helst. Varken bra eller dålig som guide... medel.

Bowmore hade bra guide också men Jackie på Ardbeg va grym!

Bruichladdich hade nån som läste ur papper och inte kunde någonting... och samma på Laphroaig.

Kilchomans guide var ok men inget spec.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Det är ju så otroligt beroende på vem som är guide.

Vi hade distillery manager Andrew Brown på Bunna och är man kalenderbitare, gillar siffror och att gå på djupet är han grym. Gillar man inte detaljer blir det jobbigt. Att han dessutom har en grymt svår dialekt bör man vara förberedd på. Supertrevligt hade vi det i alla fall.

Bogoff touren på Ardbeg rekommenderas varmt. Ett stort stycke Islay historia presenteras ute på hedarna under gemtyliga former. Vi hade Dougie som guide till detta. Grym.

Laphroaig har jag dålig erfarenhet av. Tråkigt och opersonligt

Bruichladdich både och. Standard tråkigt och innantilläsning. Men har också haft turen att gå en lång tur och warehousing med Jim Mcewan och det är den i särklass trevligaste upplevelsen jag haft. Kan du få honom har du något riktigt nice att se fram emot.

Bowmore och Lagavulin trevliga båda två, ej gått några turer där men visitorcentre med personal har jag bara goda intryck av.

  • Like 1

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Våran guide på Bunna var hur trevlig som helst. Varken bra eller dålig som guide... medel.

Bowmore hade bra guide också men Jackie på Ardbeg va grym!

Bruichladdich hade nån som läste ur papper och inte kunde någonting... och samma på Laphroaig.

Kilchomans guide var ok men inget spec.

vilken tur för er att eran guide var jackie vi fick en pryo som inte visst så mycket när vi frågade honom :wacko:

Sven-Eric Wennerbert

köper gärna äldre lagavulin

 

Link to comment
Share on other sites

Det beror så himla mycket på själva guiden om det blir bra eller inte. En standardtur kan bli skitkul med rätt guide!

 

Vi hade också Dougie, om jag inte missminner mig, på Ardbeg. Riktigt grym! Och absolut bästa provsmakningen!

Laga warehous tour är alltid kul. Little Ian är kul och generös med spriten! Den 31åriga Lagan var riktigt god! ;)

Bowmore var trevligt. Inte så generöst, men kul!

Kilchoman med destillerichefen var helt okej. Fick inte smaka så mycket kul dock.

Hos Laddie hade vi en rätt trevlig tjej som guide, babblade på som sjutton, lät dock väldigt inövat, men dom har en bra butik och är väldigt generösa om man vill provsmaka.

Hos Laphroaig hade vi en väldigt tråkig guide, men rundturen var annars väldigt intressant.

Bunna gjorde vi bara ett extremt kort stopp vid. Åkte taxi ut dit, tog några foton, upp i butiken, köpte en t-shirt och hällde i oss en whisky, sen taxi tillbax till Bowmore. :)

Caol Ila var vi aldrig till. Skall tydligen vara väldigt industriellt.

 

Har man sett ett destilleri så har man nästan sett alla, så då är det kul om guiderna är lite mer personliga eller om destilleriet har en egen prägel på turerna.

Edited by jonascarlsson

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...