Jump to content
whiskyforum

Resa till Skottland?


Recommended Posts

Hej på er!

 

vi är ett gäng (3-5) som har funderingar på att åka till skottland i år men behöver lite tips på vart. Ingen av oss är någon whiskykännare men vi tycker om whisky. Vad vi behöver ha tips på är väl vart vi ska åka, när det är bäst att åka, vad man ska tänka på etc. Vi är ganska spridda smakmässigt men alla tycker om rökigt (fast själv så är jag mera inne på sherry).

Är inte enbart på grund av whiskyn vi ska dit (konstigt nog :closedeyes: ) så vi har inte riktigt pratat igenom hur länge vi ska vara där, men inte längre än en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

 

Jag har varit i skottland ett flertal gånger. Vi brukar flyga gbg-edinburgh och hyra en bil på flygplatsen (flyg ca 1500 t/r, bil 2000kr för en vecka om jag kommer ihåg rätt). Sen har vi oftast kört och på kvällen stannat och slagit upp tältet på något fint ställe som vi kollat upp i förväg. Men där finns även gott om bed&breakfasts. Om ni gillar rökig whisky borde ni satsa på västkusten, ta färjan över till Islay sedan upp längre längs kusten till Oban, Fort William och Isle of Skye. På vägen tillbaka kör ni öster ut mot Pitlochry och sen är det inte långt till Edinburgh. Är ni där en vecka hinner ni med resan plus får 1-2 dagar i Edinburgh. Längs vägen kommer att ni att köra förbi destillerier som Auchentoshan, Glengoyne, på Islay har ni Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, Bowmore, Bunnahabain, Bruchladdich, Caol Ila, efter Islay kommer Oban och på Isle of Skye ligger Taisker, på vägen österut ligger Dalwhinnie, Blair Athol, Edradour och Aberfeldy, söderut mot Edinburgh ligger Glenturret, Tullabardine och Deanston.

 

Åker ni till Edinburgh under augusti är det fullt med olika festivaler och folk från olika länder, åker ni i maj/juni/junl/september är det lite lugnare. Kan rekommendera att kolla upp besökstider för destillerierna innan ni åker dit eftersom en del av dem kräver att bokar i förväg eller endast går vid ett par förutbestämda tider per dag.

 

Har du några fler frågor så skicka gärna ett PM eller skriv här :)

Jonas Bertilsson

Ängelholm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag och en kompis åkte till skottland i mitten på maj.

Precis innan hög säsong.

Hyra bil är kanon det finns otroligt mycket att se.Skottarna är otroligt hjälpsamma vitog in på b&b var det fullt så ringde dom till andraB&b.

Beroende av hur länge ni stannar,är islay underbart där kan man stanna 1 vecka utan problem.

Lycka till med er resa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...