Jump to content
whiskyforum

Varför fat gjorda av ek?


Recommended Posts

De håller bäst och dessutom för att kallas whisky måste det vara lagrat 3 år på ekfat!

Å andra sidan hade nog den regeln inte varit formulerad likadant, om man sedan gamla tider tillverkat fat i stor utsträckning av just ex furu eller gran ;)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Trial & error har väl lett fram till just den träsorten skulle jag gissa. Eken har visat sig vara mest lämpad som träslag både vad gäller hållbarhet och produktion av fat samt även smak som eken ger åt innehållet!

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att eken är tacksam att arbeta med både vid kapning av plankorna och bearbetning vid tunnbinderiet. Det är hårt, kompakt och ändå starkt!

Finns ganska mycket att läsa om tunnbinderi och träslag om man orkar, kommer inte ihåg allt, det var ett tag sedan jag läste på i ämnet.

 

Andra träslag ger ifrån sig andra smaker och är på olika sätt mer eller mindre lämpade för att förvara vätska i!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Handlar mycket om träts sammansättning av diverse ämnen som t.ex. cellolusa mf, och även hur bra materialet "andas". Just växelverkan genom ekens kapillärer har stor betydelse för mognaden av spriten. Roger Melander har gjort en ypperlig föreläsning om just ekfat och whisky:

http://www.whiskyforum.se/tv/varifran-kommer-smakerna-i-whiskyn

 

Bänka dig framför datorn och en god whisky och kolla igenom den filmen. Då får du svar på mycket av frågorna.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan hade nog den regeln inte varit formulerad likadant, om man sedan gamla tider tillverkat fat i stor utsträckning av just ex furu eller gran ;)

 

Tog ett tag att hitta då jag trodde mer på tidigt 70-tal

 

Citerar Hr Strengel:

Before 1990 the casks were allowed to be of any wood, although only an odd chestnut cask has probably been used as most casks were made of oak.

http://whiskyscience.blogspot.se/2011_02_01_archive.html

 

The Scotch Whisky Order 1990:

http://legislation.data.gov.uk/uksi/1990/998/made/data.htm?wrap=true

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Som sagt enda träslaget sedan whisky act 2009 är ek.
Annars skulle, och har säkert, såväl kastanj som bok varit använda då det är träslag som skull kunna passa.

Även körsbär lär ha använts i ändträ (gavlar).

Men numera är det bara ek - och då huvudsakligen Quercus- Alba, Robur och Crispula även om det finns massa andra underarter.

 

http://whiskyscience.blogspot.se/2011_01_01_archive.html

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Varför man använder ekfat till att lagra whisky är en rätt sen tradition i Skottland. Om det sedan var för att krydda spriten är en annan. Vad vi vet är att man man börjar år 1837 att lagra sprit på fat i Skottland

har provat en del 1880-90 tals whisky och den är inte rolig. Den bästa är nog en Macallan från 1927 för min del

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att veta var du fått informationen om att man år 1837 började lagra sprit på fat i Skottland.

 

Förmodligen så har Skottarna varit duktiga på att göra fat i över 2000 år.

Det brukar "sägas" att det var allmänt känt sen mitten på 1800-talet att lagring på ekfat var bra för whisky.

Den första beskrivningen av fördelen med att lagra whisky är väll från 1822 (Memoirs of a Highland Lady).

 

Man kan ju anta att ekfat har använts sedan behovet att transportera whisky'n uppstod.

 

basbear

Edited by basbear
  • Like 2

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt få som kände till att lagring av whisky var något som förbättrade den, och än mindre hade tillräckliga resurser för att göra det.

Ekfat var ett allmänt förvaringskärl som höll tätt, och man tog ett sådant av praktiska skäl för att förvara spriten i som man köpt hos sitt lokala bränneri.

 

Kreti och pleti köpte sin sprit och drack upp den, en vanlig bonde eller arbetare hade inte råd att köpa på sig större mängder alkohol och brännerierna lagrade inte sprit i onödan.

 

Sen kom lagar som reglerade spritindustrin pga. skatter och att folk var allmänt för onyktra. En av dessa var att spriten måste lagras i minst tre år innan den får kallas whisky.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att veta var du fått informationen om att man år 1837 började lagra sprit på fat i Skottland.

 

Förmodligen så har Skottarna varit duktiga på att göra fat i över 2000 år.

Det brukar "sägas" att det var allmänt känt sen mitten på 1800-talet att lagring på ekfat var bra för whisky.

Den första beskrivningen av fördelen med att lagra whisky är väll från 1822 (Memoirs of a Highland Lady).

 

Man kan ju anta att ekfat har använts sedan behovet att transportera whisky'n uppstod.

 

basbear

 

 

Det var väldigt få som kände till att lagring av whisky var något som förbättrade den, och än mindre hade tillräckliga resurser för att göra det.

Ekfat var ett allmänt förvaringskärl som höll tätt, och man tog ett sådant av praktiska skäl för att förvara spriten i som man köpt hos sitt lokala bränneri.

 

Kreti och pleti köpte sin sprit och drack upp den, en vanlig bonde eller arbetare hade inte råd att köpa på sig större mängder alkohol och brännerierna lagrade inte sprit i onödan.

 

Sen kom lagar som reglerade spritindustrin pga. skatter och att folk var allmänt för onyktra. En av dessa var att spriten måste lagras i minst tre år innan den får kallas whisky.

Det är inte orimligt att anta att 1837 kan vara ett årtal som gäller Björn. Frågan man måste ha i åtanke är just vad man menar med "lagring". Ska man använda begreppet för att beskriva ren förvaring under transporter eller försäljning(inte enl mig i alla fall)? Eller ska man använda det för att beskriva tillståndet efter att lagar som Jonas är inne på kom till? Då skulle vi ju till och med snacka om 1915! Och inte ens då handlade det ju om att smaksätta whisky. Då handlade det ju bara om politiska skäl, byggda på antaganden om att lagrad (smutsig)sprit var mindre skadlig.

 

Idén om att spriten sedan ska fortsätta att lagras i ytterligare en massa år kommer ju givetvis av det slumpmässiga faktum att gemene man gillade den fatpåverkade spriten lite mer. Ingen sprittillverkare av sunda vätskor skulle ju annars självmant gå med på att vänta upp till 40 år på att få sålt sin produkt om efterfrågan finns redan från dag ett. :)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det är inte orimligt att anta att 1837 kan vara ett årtal som gäller Björn. Frågan man måste ha i åtanke är just vad man menar med "lagring". Ska man använda begreppet för att beskriva ren förvaring under transporter eller försäljning(inte enl mig i alla fall)? Eller ska man använda det för att beskriva tillståndet efter att lagar som Jonas är inne på kom till? Då skulle vi ju till och med snacka om 1915! Och inte ens då handlade det ju om att smaksätta whisky. Då handlade det ju bara om politiska skäl, byggda på antaganden om att lagrad (smutsig)sprit var mindre skadlig.

 

Idén om att spriten sedan ska fortsätta att lagras i ytterligare en massa år kommer ju givetvis av det slumpmässiga faktum att gemene man gillade den fatpåverkade spriten lite mer. Ingen sprittillverkare av sunda vätskor skulle ju annars självmant gå med på att vänta upp till 40 år på att få sålt sin produkt om efterfrågan finns redan från dag ett. :)

Jag påstod inte att 1837 var ett orimligt årtal Johan!

När jag först läste fuseoil's inlägg så undrade jag var han fått det ifrån att det just skulle vara år 1837.

Jag påpekade också att fat - vanligvis gjorda av ek - nog har kunnats göra i Skottland i 2000 år.

Samt att faten med säkerhet använts att transportera sprit i så snart man började tillverka den.

Att då påstå att just år 1837 var det år man började lagra sprit på fat kanske tarvar ett mer förtydligande svar....

 

Nu har han kompleterat sig med att det var sherry fat.

Dessa började importeras till Storbritannien på 1860-talet för tappning där.

Säger inte att det inte fanns ett sherry fat i Skottland 1837...

 

Betänk även det faktum att fat såldes till krogar mm. När och var faten stod "otappade" under längre tid kan vara svårt att veta!

Fanns även gott om herresäten där det kanske inte var helt ovanligt att en del hade köpt mer än ett fat åt gången eller drack sakta.

 

Det var nog väll känt av dom som började med blending i mitten på 1800-talet att fat lagring förbättrade whisky'n.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

En intressant aspekt i det hela, om man tar t.ex. årtal som 1837 i beaktande så skulle det vara kul att veta hur, om och varför spriten "lagrades".

 

Ponera att man lagrar spriten i kryddnings syfte...

Att man använde fat man hade tillgängliga är ett ganska rimligt antagande, oavsett vad dom var gjorda av och vad dom innehållit tidigare.

Men användes dessa fat som "solera-fat"? Att man fyllde på med sprit eftersom det började sina i tunnan?!

Hur enkelt är det egentligen att åldersbestämma en whisky från denna tid? Jag skulle inte förvånas om det myglas med detta idag i någon grad.

 

Fusoil säger i en annan tråd att man inte skall lita på industrins marknadsföring, men jag skulle nog ha ännu svårare att lite på en åldersangivelse på en butelj som sägs vara från mitten/slutet av 1800-talet än mindre fattyp!

 

Nu är det mest spekulationer från min sida, och för att citera Fusoil så: "Spekullation gör folk dumma;-)"!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag vågar nog påstå att det inte handlade om att krydda spriten/whiskyn.

Innan kunskapen om destillation blev bättre så handlade det nog snarare om att mildra bla finkeloljans effekter.

Jag är inte kemist men så har jag fått för mig att det var i alla fall.

 

Nettleton, W. The manufacture of spirits. London 1893 hade inte denna bok stor betydelse?

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Dessutom om vi tänker oss tillbaka i tiden till lite primitivare förhållanden:

Destillerar gör man när kornen är på väg att förfaras genom att den blivit blöt och vill gro.

(Och gjorde man öl så hade ju den väldigt dålig hållbarhet innan den surnade.)

Mängden man gör (illegalt) beror på hur mycket korn som är på väg att bli dåligt man har.

Mängden man kan sälja (illegalt) är beroende av hur mycket man kan frakta.

Hur mycket man får betalt beror på hur många andra som vill sälja vid samma tillfälle.

 

Så att lagra är naturligt om

Man har tillgång till förvaringskärl - vilket i princip kan vara ektunnor eller ekfat

Man destillerar mer än en "hästlast" åt gången (dvs något tiotal liter, i behållare som tål lite och mao är småtunnor av ek).

Man vågar tjuvhålla på spriten tills marknaden inte är lika överfylld (alla får ju fuktskadat korn fram mot senhösten och tidig vinter),

Den "hästlast" man säljer blir liggande hos någon för att säljas i portioner i kannor och kärl.

 

Med andra ord bör lagring ha varit naturligt sedan man började bränna (iilegalt).

Att någon inte skulle ha märkt att åldring och transport påverkar och att det går få mer betalt för detta vore orimligt.

Men att ligga på stora volymer länge är orimligt innan det blir legalt.

 

Efter det blivit legalt så fanns det säkerligen affär i att hålla på spriten längre tid även om lagen inte sa två resp tre år förrs första åren på 1900-talet.

[Lowlandfabrikerna där det var lönsamt legalt innan 1823 gjorde inte den typen av whisky som såldes till folk som brydde sig om smaken eller om man såg något dagen efter...]

 

Ek är ett bra material för att göra kärl av.

Det är beständig och hysfat lätt att forma.

Det håller sig tätt och bra bara fuktkvoten har nåtts.

(dvs en torr tunna läcker som ormen, men ge den vatten några dagar så är den så tätt det kan bli. Fråga någon som har ekbåt :-) )

Ek är dessutom ett tåligt träd som växer fort och länge och nästan över allt.

 

Kan det vara en infallsviken på det hela?

  • Like 4

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...