Jump to content
whiskyforum

Whisky Show 2014 (London)


Palmen
 Share

Recommended Posts

Jag har varit där 2 år på raken, enda mässan jag varit på förutom stockholm öl & whisky och cinderella whiskykryssning med mässa.

All you can drink för 100£ och det inkluderar en 2-rätters måltid (varmrätt/efterrätt).

Brukar finnas omkring 500 olika whisky att smaka på, de flesta kan man smaka hur mycket man vill av men de riktiga dyrgriparna får man betala med dream drams (1 dream dram ingår i priset). 1 dream dram kostar 10£ att köpa och pengar går delvis/helt till välgörenhet har jag för mig.

 

Finns en hel del vanliga standardbuteljeringar men det mesta är single casks eller lite mer speciella buteljeringar. Personligen tycker jag det är riktigt trevligt och man får chansen att prata med utställarna (vissa har dock väldigt mycket folk hela tiden). Brukar finnas en hel del bra priser om man vill köpa det som man provat, problemet är bara hur man ska få hem allt :).

 

Perfekt att ta med frugan (om man har en sådan) och låta henne shoppa loss en dag i London samtidigt som man själv dricker whisky och sedan själv shoppas loss, win win situation :)

  • Like 2

Fredrik Palmqvist

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Någon som har tips på bra, och om det går att kombinera bra pris, på boende i närheten?

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del hotell runt Tower Bridge, många ligger på ca 1000 kronor natten vilket får anses som helt ok pris i London för ett "lite finare" hotell.

Personligen har jag tidigare år bott på Park Plaza County Hall eller Park Plaza Westminster (varför man lägger 2 hotell från samma hotellkedja precis bredvid varandra är dock en gåta). Har haft fördelen av att kunna boka 2-4-1, dvs bo 2 nätter betala för 1 på dessa hotell.

 

Gör en sökning på hotelscombined.com och du borde få fram "bästa" priserna, personligen skulle jag välja att boka direkt via hotellet eller på booking.com eller hotels.com.

Personligen ser jag dock ingen egentlig anledning till att bo i närheten, inga problem att ta tunnelbanan i London och det behövs nästan aldrig mer än 1 byte.

Fredrik Palmqvist

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del hotell runt Tower Bridge, många ligger på ca 1000 kronor natten vilket får anses som helt ok pris i London för ett "lite finare" hotell.

Personligen har jag tidigare år bott på Park Plaza County Hall eller Park Plaza Westminster (varför man lägger 2 hotell från samma hotellkedja precis bredvid varandra är dock en gåta). Har haft fördelen av att kunna boka 2-4-1, dvs bo 2 nätter betala för 1 på dessa hotell.

 

Gör en sökning på hotelscombined.com och du borde få fram "bästa" priserna, personligen skulle jag välja att boka direkt via hotellet eller på booking.com eller hotels.com.

Personligen ser jag dock ingen egentlig anledning till att bo i närheten, inga problem att ta tunnelbanan i London och det behövs nästan aldrig mer än 1 byte.

Det tackar vi för Fredrik. :)

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var inträdesbiljetten, flygbiljetten och hotellet (hotel ibis london blackfriars) bokat :)

Verkar vara gångavstånd till mässan..

Fick mail från TWE att biljetterna går åt i rask takt

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Ni som varit på de tidigare mässorna, finns det möjligheter likt Cinderella mässorna att köpa med sig hem av det man fattar tycke för, eller är det främst en prova-på mässa med bara begränsade köpmöjligheter.

Om köpmöjligheter finns, är det standardpris på flaskorna, eller kör dom ibland priser som Kavalanexemplet ovan?

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

De brukar ha lite erbjudanden, men man köper allt i TWE shopen som ligger i samma byggnad.

Så på själva mässan är det bara provsmakning.

 

OK. Brukar dom ha lite extra flaskor i shopen i samband med mässan, eller är det deras vanliga utbud? (Som förvisso brukar var bra men som kanske inte klarar en hel anstormning mässbesökare på flaskjakt efter nya favoriter)

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Jag var där ifjol och ska dit i år igen.

Men jag fick inte så mycket tid till att gå i shoppen och det var ganska mycket folk när jag var där. Men dom borde ju ha lite extra eftersom de vet att det kommer mycket folk.

Precis efter mässan har stängt är det knökfullt i shoppen. Så försök gå dit på ett annat tidspunkt. Dagen före t.ex. Eller tidigt när de öppnar. Men då ska man ju helst hinna placera flaskorna på lämpligt ställe innan man går in på mässan.

Samtidigt är inte utbudet i butiken lika stort som på hemsidan, så om du hittar något speciellt så skicka ett mail till dem. Då ser de till att flaskan finns i butiken när du kommer dit.

 

Rekommenderar också att man ställer sig i kön in till mässan i god tid. Den blir fort ganska lång. Har man bokat en tidig master class kan det bli stressigt.

Insläppet är dock väldigt smidigt. Ifjol ställde jag mig i kön ca 11.30. Det öppnade kl 12 och 12.20 var jag inne.

  • Like 1

Mvh Johan Skovli Olsson

Värmlänning i exil

Link to comment
Share on other sites

Om man vill kan man handla innan mässan dom håller din påse i kassan så kan du hämta den efter att mässan är slut. Och årets mässa öppnar ju en halvtimme tidigare och stänger en halvtimme senare så man hinner gott med att prova massor med godsaker.

  • Like 2

Christer Hertil

Norrköping

Ardbeg Committee,Friends of Laphroaig,Whiskyklubben Slainte,LMWC

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nu har även listan på whisky släppts, 503 stycken om jag räknar rätt.

Hela listan finns direkt på http://www.whiskyshow.com/

 

Blir nog en trevlig kväll där man ska försöka pricka för allt som man skulle vilja testa :)

 

Jag har kryssat för 116 st än så länge :-)

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...